Ingezonden persbericht


Zoetermeer/Den Haag, 9 december 2002

Aan de redactie

Positie ZZP'ers blijft ondanks nieuwe regels onzeker

Bedrijfsleven zeer teleurgesteld in minister De Geus van Sociale Zaken

Vervoersorganisaties Transport en Logistiek Nederland, Koninklijk Nederlands Vervoer, VERN (Verenigde Eigen Rijders Nederland) en verladersorganisatie EVO zijn zeer teleurgesteld in minister De Geus van Sociale Zaken. De minister had in september beloofd dat er een eind zou komen aan de onzekere situatie van de zogenoemde ZZP'ers, Zelfstandigen Zonder Personeel. Maar de nieuwe richtlijnen die op 4 december zijn gepubliceerd, maken de problemen alleen maar groter. Hierdoor dreigen duizenden eigen rijders als chauffeur in loondienst te worden aangemerkt.

Oorzaak van de problemen is een aanpassing van de criteria die het UWV/GAK hanteert bij beoordeling sociale werknemersverzekering voor eigen rijders. Vanaf 1 juli 2002 is het bezit van een vervoersvergunning en een vrachtauto niet langer voldoende om zelfstandigheid aan te tonen. Opdrachtgevers lopen het risico tot zware naheffingen en werknemerspremies en uit angst hiervoor zijn zij zeer huiverig geworden om eigen rijders in te zetten.

De vervoerders en verladers betreuren het dat ze op geen enkele manier betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van het nieuwe beleid. Ze dringen er op aan dat dit beleid snel wordt herzien, zodat de zelfstandigheid van enkele duizenden eigen rijders gewaarborgd blijft. Onder de nieuwe regels worden eigen rijders veelal niet meer als zelfstandig aangemerkt, omdat er volgens de UWV alsnog sprake is van 1. loonbetaling, 2. een gezagsrelatie tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, en 3. de verplichting de arbeid persoonlijk te verrichten. Dit zijn volgens de vervoerders en verladers geen werkbare criteria.

Eigen rijders hebben vaak al jarenlang een eigen bedrijf dat al die tijd door de belastingdienst is aangemerkt als zelfstandige onderneming. Ze hebben aanzienlijke bedragen geïnvesteerd in het materieel en hebben opleidingen gevolgd. Als de regels worden toegepast, zoals nu geformuleerd, loopt de eigen rijder of zijn opdrachtgever het risico een rekening van het UWV te krijgen voor vijf jaar naheffing premies werknemersverzekeringen. Veelal zullen opdrachtgevers dit risico niet willen lopen en raken ZZP'ers hun werk kwijt met als gevolg dat ze met schulden achterblijven.

Bel voor meer informatie met:
Transport en Logistiek Nederland: Clarisse Buma, 079-36 36 115 KNV: Arjen Boukema, Manager PR & Communicatie: 070-375 17 49 VERN: Klaas de Waard, 010-495 59 23.
EVO: mr. Peter Ruyter, telefoon: 079 - 346 73 73

Clarisse van Haersma Buma
Persvoorlichter en woordvoerder

Afdeling Public Relations en Voorlichting
Transport en Logistiek Nederland
Plein van de Verenigde Naties 15,
Postbus 3008, 2700 KS Zoetermeer
Telefoon 079-3636115, Fax 079-3636259
06-51806340
E-mail: cbuma@tln.nl, internet www.tln.nl


---