Ingezonden persbericht


Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 329 23 78
E-mail gemeente@nijmegen.nl

Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen
persbericht

Datum 10 december 2002
Nummer persbericht C060

Aanpak koopzondagen succes

Promotieaanpak stadscentrum moet meer bezoekers trekken

De komende twee jaar gaan gemeente, ondernemers en culturele instellingen samen de schouders zetten onder een promotieaanpak voor het stadscentrum. Doel is meer bezoekers te trekken, die langer blijven, met een goed gevoel naar huis gaan en vaker terugkomen. Zowel gemeente als ondernemers betalen mee aan de promotieaanpak. Ook dient de gemeente een subsidieverzoek in voor een zogenaamde EFRO-bijdrage.

Het gaat om zes projecten.

* Continuering aanpak koopzondagen

* Culturele kinderopvang

* Wervingsacties gericht op de Duitse markt

* Weekendarrangementen

* Opening laatste fase Mariënburgproject

* Wervingsacties gericht op de Waalsprong

Uit een evaluatie van de aanpak van de koopzondagen blijkt dat zowel de consument als de ondernemers positief over deze aanpak oordelen. Elke koopzondag heeft z'n eigen thema met daaraan gekoppeld publieksactiviteiten. Tevens wordt de koopzondag breed onder de aandacht gebracht, ook in het Duitse grensgebied. De consument geeft een 7,2 als rapportcijfer voor de vernieuwde Nijmeegse koopzondag. Ondernemers constateren dat er meer publiek komt en een aantal ondernemers draait hogere omzetten. Alle partijen willen dat de aanpak gecontinueerd wordt.

De culturele instellingen willen met Stichting KION op koopzondagen culturele kinderopvang aanbieden. Met als effect dat kinderen op een alternatieve manier met cultuur in aanraking komen. De ouders krijgen zo de gelegenheid om de stad in te gaan.

Het stadscentrum presenteert haar aanbod met advertenties en direct mail aan het Duitse publiek. Dit gebeurt vlak voor een vijftal Duitse feestdagen. Dan zijn in Duitsland de meeste voorzieningen gesloten.

De opening van de laatste fase van het Mariënburgproject in 2004 moet een extra impuls bieden voor de promotie van het stadscentrum. Met de ontwikkelaar wordt daarvoor gezamenlijk een plan uitgewerkt.

Als eind 2003 de Waalsprong nieuwe bewoners verwelkomt zal ook het stadscentrum zich presenteren. Achterliggende gedachte is dat veel nieuwe Nijmegenaren nog geen binding met de voorzieningen in het stadscentrum zullen hebben en dat daar een extra inspanning voor geleverd moet worden.

De VVV het Rijk van Nijmegen ontwikkelt met de bondgenoten in het stadscentrum een aantal weekendarrangementen. Het gaat onder andere om shopping- en cultuurarrangementen.

De kosten van de pilot-promotie stadscentrum bedragen EUR273.000,-. De gemeente draagt EUR103.000,- bij. Gerekend wordt op een EFRO-bijdrage van EUR73.000,-. De ondernemersbijdrage is ruim EUR60.000,-

De coördinatie van de projecten is in handen van het promotieplatform stadscentrum. Daarin participeren gemeente Nijmegen, Vereniging BinnenstadOndernemers, Koninklijke Horecabond, afd. Groot Nijmegen, Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel, afd. Nijmegen, Stichting Centrummanagement, vertegenwoordigers van de culturele instellingen en de VVV Rijk van Nijmegen.

Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Arian Kuil, doorkiesnummer 3292380

Alle informatie in dit emailbericht is onder voorbehoud. De Gemeente Nijmegen is op geen enkele wijze aansprakelijk voor vergissingen of onjuistheden in dit bericht.