Korte Nieuwstraat 6
6511 PP Nijmegen
Telefoon (024) 329 91 11
Telefax (024) 329 23 78
E-mail gemeente@nijmegen.nl
Postadres
Postbus 9105
6500 HG Nijmegen
persbericht
Datum 10 december 2002
Nummer persbericht C060
Aanpak koopzondagen succes
Promotieaanpak stadscentrum moet meer bezoekers trekken
De komende twee jaar gaan gemeente, ondernemers en culturele instellingen
samen de schouders zetten onder een promotieaanpak voor het stadscentrum.
Doel is meer bezoekers te trekken, die langer blijven, met een goed gevoel
naar huis gaan en vaker terugkomen. Zowel gemeente als ondernemers betalen
mee aan de promotieaanpak. Ook dient de gemeente een subsidieverzoek in
voor een zogenaamde EFRO-bijdrage.
Het gaat om zes projecten.
* Continuering aanpak koopzondagen
* Culturele kinderopvang
* Wervingsacties gericht op de Duitse markt
* Weekendarrangementen
* Opening laatste fase Mariënburgproject
* Wervingsacties gericht op de Waalsprong
Uit een evaluatie van de aanpak van de koopzondagen blijkt dat zowel de
consument als de ondernemers positief over deze aanpak oordelen. Elke
koopzondag heeft z'n eigen thema met daaraan gekoppeld
publieksactiviteiten. Tevens wordt de koopzondag breed onder de aandacht
gebracht, ook in het Duitse grensgebied. De consument geeft een 7,2 als
rapportcijfer voor de vernieuwde Nijmeegse koopzondag. Ondernemers
constateren dat er meer publiek komt en een aantal ondernemers draait
hogere omzetten. Alle partijen willen dat de aanpak gecontinueerd wordt.
De culturele instellingen willen met Stichting KION op koopzondagen
culturele kinderopvang aanbieden. Met als effect dat kinderen op een
alternatieve manier met cultuur in aanraking komen. De ouders krijgen zo
de gelegenheid om de stad in te gaan.
Het stadscentrum presenteert haar aanbod met advertenties en direct mail
aan het Duitse publiek. Dit gebeurt vlak voor een vijftal Duitse
feestdagen. Dan zijn in Duitsland de meeste voorzieningen gesloten.
De opening van de laatste fase van het Mariënburgproject in 2004 moet een extra impuls bieden voor de promotie van het stadscentrum. Met de ontwikkelaar wordt daarvoor gezamenlijk een plan uitgewerkt.
Als eind 2003 de Waalsprong nieuwe bewoners verwelkomt zal ook het stadscentrum zich presenteren. Achterliggende gedachte is dat veel nieuwe Nijmegenaren nog geen binding met de voorzieningen in het stadscentrum zullen hebben en dat daar een extra inspanning voor geleverd moet worden.
De VVV het Rijk van Nijmegen ontwikkelt met de bondgenoten in het
stadscentrum een aantal weekendarrangementen. Het gaat onder andere om
shopping- en cultuurarrangementen.
De kosten van de pilot-promotie stadscentrum bedragen EUR273.000,-. De
gemeente draagt EUR103.000,- bij. Gerekend wordt op een EFRO-bijdrage van
EUR73.000,-. De ondernemersbijdrage is ruim EUR60.000,-
De coördinatie van de projecten is in handen van het promotieplatform
stadscentrum. Daarin participeren gemeente Nijmegen, Vereniging
BinnenstadOndernemers, Koninklijke Horecabond, afd. Groot Nijmegen,
Centrale Vereniging voor de Ambulante Handel, afd. Nijmegen, Stichting
Centrummanagement, vertegenwoordigers van de culturele instellingen en de
VVV Rijk van Nijmegen.
Voor de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Arian Kuil, doorkiesnummer
3292380
Alle informatie in dit emailbericht is onder voorbehoud.
De Gemeente Nijmegen is op geen enkele wijze aansprakelijk voor vergissingen of onjuistheden in dit bericht.