Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders
10 december 2002
Persconferentie naar aanleiding van collegevergadering om 16.00u in de perskamer van het stadhuis.
1. Initiatief van bewoners van Maasdijkstraat, Noordwest gehonoreerd
Het initiatief van bewoners uit de van Maasdijkstraat uit de wijk Noordwest voor het inrichten van het schoolplein van basisschool de Piramide als speelplaats voor kinderen uit de buurt is gehonoreerd.
Het project van Maasdijkstraat zal worden uitgevoerd door de Dienst Stadsbeheer. De uitvoering van dit project is begroot op EUR 28.063,53. De kosten voor de uitvoering komen ten laste van het budget Recht van Initiatief 2002.
Wijkwethouder Spekman heeft dit op 20 november 2002 besloten en het college van burgemeester en wethouders van dit besluit op de hoogte gesteld. Bewoners van de van Maasdijkstraat en omstreken hadden in september 2002 een initiatiefvoorstel ingediend. Dat voorstel is op 20 november 2002 behandeld in de raadscommissie voor de wijk Noordwest.
2. Onderzoek crematorium Tolsteeg
Drie regionale uitvaartondernemingen hebben het initiatief genomen om een plan te maken voor een nieuw crematorium op begraafplaats Tolsteeg. Het college heeft besloten medewerking te verlenen aan een onderzoek om te bekijken of dit haalbaar is.
De drie ondernemers hebben een kleinschalig crematorium voor ogen. Het crematorium kan voorzien in de behoefte aan crematiemogelijkheden voor inwoners van het zuid-oostelijk deel van de gemeente Utrecht, maar ook voor bewoners in de nabijgelegen gemeenten. Het college vindt een dergelijke voorziening onder meer gezien de groei van het aantal inwoners wenselijk. De wijkraad van de wijk Zuid heeft het college laten weten bezwaar te hebben tegen het crematorium. Doel van het haalbaarheidsonderzoek is de gemeenteraad voldoende informatie en argumenten te bieden om een definitieve keuze te kunnen maken over het vestigen van een nieuw crematorium. De raadscommissie Algemene Zaken, Veiligheid, Wijkgericht Werken en Financiën wordt geïnformeerd.
3. Kinderdagverblijf Prins Hendriklaan 97 mag uitbreiden.
Het college van burgemeester en wethouders wil meewerken aan legalisatie van de uitbreiding van een kinderdagverblijf aan de Prins Hendriklaan. De uitbreiding betreft de 1e verdieping waarop nu een woonbestemming rust. Het college neemt kennis van een tweetal inspraakreacties tegen deze uitbreiding. Voor het college weegt zwaar dat ondanks een overcapaciteit aan kinderdagverblijven in wijk Oost er nog steeds sprake is van een aanzienlijk tekort elders in de stad. Het is daarom wenselijk om de procedure tot vrijstelling van het bestemmingsplan voort te zetten.
4. Verkeersmaatregelen Tuindorp Oost en Voordorp
Om de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers in Tuindorp Oost en Voordorp te verbeteren heeft het college besloten tot een aantal verkeersmaatregelen voor deze buurten.
Zo worden in Tuindorp Oost de oversteekvoorzieningen op de Kapteynlaan (bij het winkelcentrum) en de Eykmanlaan verbeterd. Daarnaast worden op verschillende wegen, zoals de Winklerlaan en Lamerislaan, snelheidsremmende maatregelen getroffen en wordt op de Van Everdingenlaan en de Troosterlaan de weg op verschillende plaatsen versmald om de oversteekbaarheid voor voetgangers te vergroten.
In Voordorp staan de aanpassing van het kruispunt Sartreweg -A. Romerostraat, de verbetering van de oversteekbaarheid van de A. Romerostraat (o.a. nabij het spoor) en snelheidsremmende maatregelen in de A. Sandinostraat en de David Ben Goerionstraat op het programma. Het college heeft besloten het Voorlopig Ontwerp van de maatregelen in het kader van het Wijkverkeersplan Tuindorp-Oost/Voordorp voor inspraak vrij te geven.
In maart van dit jaar is het Wijkverkeersplan vastgesteld. Om financiële redenen kunnen niet alle maatregelen die in het plan zijn opgenomen op korte termijn worden uitgevoerd. In overleg met buurtbewoners is daarom bepaald welke maatregelen prioriteit hebben.
Bewoners van Tuindorp Oost en Voordorp worden op korte termijn met een Stadsplan geïnformeerd over de inspraakprocedure voor de verkeersmaatregelen. Na verwerking van de inspraakreacties en de definitieve besluitvorming worden de maatregelen naar verwachting rond de zomer van 2003 uitgevoerd.
De commissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer wordt over de verkeersmaatregelen geïnformeerd.
5. Onderzoek naar mogelijkheid bewaakt parkeerterrein bij Zandpad
Een exploitant wil graag in de directe omgeving van het Zandpad een bewaakt parkeerterrein aanleggen, bedoeld voor de werkneemsters van het Zandpad. Het gaat om een particulier initiatief van een exploitant die het parkeerterrein op eigen kosten wil aanleggen. De gemeente gaat onderzoeken of ze medewerking wil verlenen aan het initiatief en zo ja onder welke voorwaarden.
Als er een bewaakt parkeerterrein bestaat, kunnen de werkneemsters hun auto's veiliger stallen en blijft er voor bezoekers meer ruimte over om te parkeren. Een mogelijkheid waar aan gedacht wordt is de ruimte tussen de Einsteindreef en de op- en afrit naar het Zandpad.
Overigens start binnenkort het project 'Herinrichting Zandpad'. De aanleiding hiervoor is het aanleggen van een hoofdfietsroute langs het Zandpad. Het hele wegprofiel wordt opnieuw ingericht. (Brom)fietsers en auto's krijgen ieder aparte, van elkaar gescheiden, rijstroken. Daardoor komt het Zandpad er aanzienlijk overzichtelijker en netter uit te zien. De herinrichting draagt bij aan de veiligheid en leefbaarheid op en rond het Zandpad.
De raadscommissie voor Ruimtelijke Ordening, Wonen, Grondzaken en Onderwijs wordt geïnformeerd over het onderzoek.
6. Consultatie Talmalaan
Consultatie van de omwonenden over de verkeerskundige oplossingen voor de Talmalaan leidt op dit moment niet tot het aanpassen van de huidige verkeersplannen. Het college heeft besloten de resultaten van de consultatie te betrekken bij de besluitvorming over het plan voor woningbouw langs de Talmalaan. Daarmee wordt ook de keuze voor het al dan niet verleggen van de weg opgeschort totdat over de woningbouwontwikkeling wordt besloten. Tegen het plan van de gemeente voor het handhaven van tweerichtingsverkeer op de Talmalaan, bleken tijdens het consultatietraject bij de omwonenden geen breed gedragen bezwaren te bestaan.
Eind maart jl. ging het college akkoord met de verkeerskundige oplossing voor de Talmalaan en werd deze oplossing, die een verlegging van de Talmalaan betekende, vrijgegeven voor consultatie. De raadscommissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer wordt over dit besluit geïnformeerd.
7. Bezoekersregeling Binnenstad
De gemeente introduceert speciale parkeertarieven voor bezoekers van bewoners in de binnenstad. Bewoners van de Utrechtse binnenstad komen in aanmerking voor deze bezoekersregeling waartoe het college heeft besloten. Per adres wordt maximaal één kaart verstrekt waarmee men bezoekers tegen een speciaal tarief kan laten parkeren. Voor maximaal veertig parkeeruren per kwartaal kan men de kaart opladen bij de parkeerautomaten in het stadscentrum of bij het Parkeerbedrijf. De parkeerautomaten zijn hiervoor aangepast.
Momenteel bestaat er al een bezoekersregeling in de wijken buiten de singels. In het verleden is van een bezoeksregeling in de binnenstad afgezien vanwege de hoge parkeerdruk en de schaarste aan parkeerruimte in de binnenstad. De wens van de bewoners in de binnenstad voor een bezoekersregeling is echter groot. Voor de gemeente is dit dan ook de reden om in de binnenstad een bezoekersregeling te introduceren.
Met de bezoekerskaart kan tegen een gereduceerd tarief worden geparkeerd. De uiteindelijke tarieven die gaan gelden voor de bezoekers, worden vastgesteld door de gemeenteraad.
Begin 2003 zullen de binnenstadbewoners in de gelegenheid worden gesteld een aanvraag voor een bezoekerskaart in te dienen. Zij zullen hierover schriftelijk worden geïnformeerd.
Bij de begrotingsbehandeling van 14 november jl. heeft de gemeenteraad het amendement 'Duppie van Yet' aangenomen. Hierin wordt voorgesteld de parkeertarieven met ingang van 1 april 2003 te verhogen met 6,5 procent. Deze tariefsaanpassing gaat pas in op het moment dat de Parkeernota door het college is vrijgegeven voor inspraak.
De commissie het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer wordt over de tarieven van de bezoekersregeling Binnenstad gehoord.
8. Heroïnekliniek Kaatstraat tijdelijk verlengd
Het college en de stichting Pijlsrecht hebben nieuwe afspraken gemaakt over de tijdelijke verlenging van verblijf van de heroïneverstrekking op de Kaatstraat 1. Met stichting Pijlsrecht, waarin omwonenden van de buurt zijn vertegenwoordigd, wordt een aanvullend convenant afgesloten. De omwonenden zijn hierover vandaag geïnformeerd. Verlenging is nodig omdat de looptijd van het eerste convenant inmiddels is verstreken. De duur van de verlenging is tot maximaal augustus 2004, liefst korter. In het aanvullend convenant staan afspraken over goede samenwerking met politie, GG&GD en wijkbureaus over toezicht op een schone en veilige omgeving rond de Kaatstraat en over behandeling van klachten.
De Tweede Kamer heeft onlangs besloten om de experimentele verstrekking van heroïne te verlengen, in afwachting van nieuwe voorstellen door het kabinet. De gemeente wil voor de tijdelijk gecontinueerde verstrekking van heroïne graag gebruik blijven maken van de locatie Kaatstraat. Een permanent verblijf is niet aan de orde. Die toezegging van de gemeente blijft gehandhaafd.
De gemeente en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) hebben inmiddels een aanvullend convenant gesloten voor de (financiering van de) verlenging van het experiment.
9. Renovatie en uitbreiding clubhuis Velox-SSVU-Celeritudo (VSC)
Sportvereniging Velox-SSVU-Celeritudo (VSC) gaat zijn clubhuis was renoveren en uitbreiden. Dat is nodig omdat de sportvereniging, door de fusie tussen Velox-SVVU en Celeritudo met ingang van seizoen 2001-2002, meer leden telt en daardoor te klein is geworden. Het college heeft vandaag besloten zich garant te stellen voor 50% van de geldlening van VSC, namelijk EUR 20.000.
10. Parkeren bij zwembad De Kwakel
Het college stelt EUR 22.700,00 ter beschikking voor parkeermaatregelen bij zwembad De Kwakel (Paranadreef, Overvecht).De maatregelen moeten de bereikbaarheid en de veiligheid van het parkeerterrein en het zwembad verbeteren. Er spelen namelijk twee problemen. Ten eerste parkeren bezoekers van het nabijgelegen Mesos Ziekenhuis hun auto op het parkeerterrein van De Kwakel omdat bij het ziekenhuis betaald parkeren is. Daardoor kunnen bezoekers van het zwembad hun auto's vaak niet kwijt of wordt er in de wijk geparkeerd. Ook wordt er fout geparkeerd waardoor hulpdiensten belemmerd worden. Het tweede probleem is diefstal uit en beschadigingen aan geparkeerde auto's.
Om het parkeren door niet-bezoekers van het zwembad tegen te gaan, wordt een slagboom geplaatst bij de ingang van het parkeerterrein. Deze slagboom gaat automatisch open bij het oprijden van het terrein maar om het terrein af te komen, moeten bezoekers een muntje in een automaat gooien. Bezoekers van het zwembad krijgen deze muntjes gratis als zij hun zwemkaart tonen of kopen. Informatie hierover komt op een mededelingenbord te staan. Om diefstal tegen te gaan, worden camera's geplaatst die het terrein bewaken.
De maatregelen om de sportaccommodatie veiliger te maken volgen uit de Nota Sportaccommodaties die in mei 2002 door de raad is goedgekeurd.
11. Velvergunningen
Het college van burgemeester en wethouders heeft besloten om een aantal verlvergunningen af te geven. 23 Bomen bij de Paulusschool en de peuterspeelzaal 'Het Tuinhuis' aan Burgemeester v.d.Voort van Zijplaan, voor de bomen die weg moeten voor de neiuwbouw van de basisschool aan de prof. Van Bemmelenlaan wordt een voorwaardelijke velvergunning verleend. De bomen mogen pas weg als de bouwvergunning (rechtens onaantastbaarheid) is afgegeven.
Het college heeft ook besloten een velvergunning af te geven voor drie haagbeuken in het plantsoentje aan de Van Asch van Wijckstraat. De bomen moeten worden geveld in het kader van het verhogen van de veiligheid en de inbraakpreventie van een aantal woningen aan de 1ste Achterstraat.
Ten slotte heeft het college ingestemd met het verlenen van een velvergunning voor 38 bomen in de groenstrook op het perceel aan de Vleutensevaart 35 (vestiging Keulsekade). Er bestaat een reëel risico dat takken van bomen afbreken of zelfs dat bomen geheel omvallen, waarbij schade veroorzaakt kan worden aan het gebouw of aan het vlakbij gelegen bedrijfsterrein. In de velvergunning is opgenomen dat er nieuwe bomen voor in de plaats komen.
12. Positieve inspraakreacties over fietsbeleid
De gemeente Utrecht ontving 29 inspraakreacties op haar concept-nota over het fietsbeleid: 'Verder met de fiets 2002'. Er kwamen reacties van burgers, maar ook van de provincie Utrecht, de vervoermanagementorganisatie V&M, de gemeenten IJsselstein en Houten en van de Fietsersbond afdeling Utrecht. Veel insprekers reageerden positief op de nota. Het college heeft antwoorden op de inspraakreacties vastgesteld. De reacties kunnen nu worden verwerkt in de nota waarna deze definitief zal worden vastgesteld.
In de nota 'Verder met de fiets 2002' wordt het fietsbeleid voor de komende jaren vastgelegd. De nota bevat onder andere een kaart van het hoofdfietsnetwerk en een programma van eisen. In dit programma van eisen is vastgelegd aan welke eisen de fietsvoorzieningen moeten voldoen. Het hoofdfietsnetwerk bestaat niet alleen uit een netwerk van stedelijke doorgaande fietsverbindingen, maar ook de belangrijkste wijkverbindingen maken er deel van uit. Het college stelt de nota naar verwachting begin volgend jaar definitief vast. Inmiddels is al gestart met het maken van het uitwerkingsplan. Dit bevat de concrete maatregelen en acties voor de komende jaren.
De commissie voor het Stationsgebied, Leidsche Rijn, Verkeer en Vervoer wordt geïnformeerd over de inspraakreacties en de antwoorden daarop.
13. Wijk in bedrijf Hoograven versterkt ondernemerschap
Drie jaar Wijk in Bedrijf Hoograven leverde goede en soms bijzondere resultaten op. De oprichting van de Marokkaanse ondernemersvereniging Utrecht bijvoorbeeld. De Wijk in Bedrijf in Hoograven, een wijk waar economisch gezien veel gebeurt, is nog niet klaar. De gemeente gaat daarom door met het project tot eind 2004, o.a. door een bedrag van EUR 175.000 uit de pot voor grote stedenbeleid te gebruiken
Het project Wijk in Bedrijf richt zich op het stimuleren van startend ondernemerschap, het versterken en ondersteunen van gevestigd ondernemerschap en het versterken van de organisatiegraad van ondernemers. In 1999 is in Hoograven gestart met uitvoering van het pilotproject, dat na een positieve evaluatie in 2000 is doorgestart tot eind 2002. Er zijn in deze tijd legio adviezen aan starters gegeven, er waren veel contacten met de gevestigde ondernemers(verenigingen) en de voorlichtings- en themabijeenkomsten werden goed bezocht.
Onlangs heeft in de wijk, bij het op het bedrijventerrein Rotsoord gevestigde Pastoe/Dutch Designcentre, een werkconferentie wijkeconomie plaatsgevonden. Ondernemers, bewoners, leden van de wijkraad Zuid en medewerkers van de gemeente gaven hun mening over onderwerpen als ondernemerschap, bedrijfshuisvesting en veiligheid in de wijk. Met de resultaten van deze werkconferentie gaat de gemeente verder met uitvoering van Wijk in Bedrijf in Hoograven. Verder zal in januari 2003, op basis van de ervaringen met Wijk in Bedrijf Hoograven, ook worden gestart met uitvoering van de Wijk in Bedrijf in de wijken Overvecht, Kanaleneiland en Noordwest.
Wethouder Jan van Zanen van Economische Zaken zal in het voorjaar van 2003 het officiële startsein voor dit project geven.