European Commission

IP/02/1828

Brussel, 10 december 2002

Trans-europese netwerken : Openstelling van het baanvak Leuven-Luik van de HST- lijn Parijs-Brussel-Keulen-Amsterdam-Londen

Het baanvak Leuven-Luik van de hogesnelheidsspoorlijn Parijs-Brussel-Keulen-Amsterdam-Londen is vandaag officieel in gebruik genomen, een belangrijke etappe in de uitbreiding richting Duitsland van de sedert 1997 in gebruik zijnde lijn Parijs-Brussel. Sinds 1989 heeft de Europese Unie 200 miljoen euro subsidie verleend voor het Belgische gedeelte van dit grootschalige transeuropese project.

Na de succesvolle ingebruikname in 1997 van de HST-lijn Parijs-Brussel betekent de openstelling van het baanvak Leuven-Luik een belangrijke stap in de aanleg in België van de HST-spoorlijn van Brussel naar de Duitse grens. De ingebruikname van het traject Brussel-Leuven, waar met een snelheid van 160 km/h zal worden gereden, is gepland voor eind 2003. Vanaf eind 2005 zal dat 200 km/h worden. Het laatste stuk van de Belgisch-Duitse spoorlijn zal eind 2006 in gebruik moeten komen. Wanneer het project is voltooid, zal de reis Brussel-Keulen 1 uur en 40 minuten gaan duren in plaats van de huidige 2½ uur, en de reis Brussel-Amsterdam 1 uur en 33 minuten in plaats van 2½ uur nu.

Sinds 1989 heeft de Commissie in het kader van de begroting voor de Transeuropese netwerken de aanleg van de HST op Belgisch grondgebied reeds voor een bedrag van 200 miljoen euro gefinancierd in de vorm van aan de NMBS verleende rentesubsidies. Voor de periode 2001-2006 is een indicatief aanvullend bedrag(1)
van 70 miljoen euro voorzien ter ondersteuning van de uitvoering van de HST-lijnen op Belgisch grondgebied, waartoe ook het traject Brussel
- Antwerpen - Nederlandse grens behoort.

(1)
Beschikking van de Commissie van 19 september 2001 betreffende het Indicatief meerjarenprogramma.