ROVER: Effect storingen op treinverkeer moet worden beperkt
Reizigersvereniging ROVER vindt het onverteerbaar dat de stroomstoring
van vanmorgen in Rotterdam heeft geleid tot het stilleggen van het
treinverkeer op zo'n grote schaal als vandaag is gebeurd. Het was
bijvoorbeeld niet mogelijk om van Den Haag naar Utrecht te reizen, of
van Leiden naar Haarlem, ofschoon er op die trajecten gewoon spanning
op de bovenleiding stond. NS gaf voor geheel Zuid-Holland tot in de
middag een negatief reisadvies uit.
ROVER heeft de afgelopen jaren al vaker de noodklok geluid over de
storingsgevoeligheid van de spoorwegen. Zo wordt het treinverkeer
buitensporig vaak gehinderd door problemen met de bediening van seinen
en wissels. Daarbij zijn de systemen dusdanig opgezet, dat lokale
storingen vaak een zeer groot gebied treffen. Ook vandaag was dit weer
het geval.
ROVER eist dat de onophoudelijke stroom van storingen nu eens goed
wordt aangepakt. Daartoe moet er op korte termijn een deugdelijk
verbeterplan komen voor de 'hardware' van de spoorwegen. Het gaat
hierbij bepaald niet alleen om achterstallig onderhoud, maar ook om
het verbeteren van de bedrijfszekerheid van recente techniek.
Bijvoorbeeld door een goede nood-stroomvoorziening van vitale
computer- en communicatiesystemen.
Ronduit desastreus is de voorgenomen bezuiniging op de exploitatie van
het stads- en streekvervoer. Het doorzetten hiervan leidt
onvermijdelijk tot opheffing van verbindingen, ritten en haltes.
Daardoor dreigen nieuwe wijken slechter of helemaal geen openbaar
vervoer te krijgen en worden steeds meer dorpen beroofd van hun
openbaarvervoervoorziening.
Komende maandag spreekt de Tweede Kamer met de minister van Verkeer en
Waterstaat over het meerjarenplan voor de infrastructuur. Dit plan
maakt niet goed duidelijk wat er de komende jaren aan de problemen met
de spoorweg-infrastructuur wordt gedaan, en wat het effect daarvan is
voor de betrouwbaarheid van het treinverkeer. Een verbeterplan is
nodig om die duidelijkheid wél te geven. ROVER heeft de Kamer dan ook
dringend gevraagd om zo'n plan van de minister te eisen. De
verantwoordelijkheid voor de spoorweginfrastructuur ligt immers bij de
Rijksoverheid.
6 december 2002
---