PERSBERICHT
Utrecht, 9 december 2002
Uit onderzoek naar ongevallen in 221 gemeenten blijkt:
Hoog fietsgebruik goed voor verkeersveiligheid
Een hoog fietsgebruik is positief voor de veiligheid van fietsers. In gemeenten met een hoog fietsgebruik is de kans dat je als fietser gewond raakt bij een verkeersongeval gemiddeld 41 procent lager dan in gemeenten met weinig fietsers. In gemeenten met een hoog fietsgebruik vallen gemiddeld 98 gewonden per 100 miljoen fietskilometer. In de gemeenten met een laag fietsgebruik gaat het gemiddeld om 167 letselongevallen per 100 miljoen fietskilometers. Dit blijkt uit een analyse van de ongevallencijfers in 221 gemeenten, die de Fietsersbond morgen presenteert op het symposium 3 ½ jaar Fietsbalans. Daar wordt tevens bekend gemaakt welke gemeente zich Fietsstad 2002 mag noemen. De zes genomineerde steden zijn Zwolle, Groningen, Harderwijk, Veenendaal, Apeldoorn en Houten.
De conclusie dat een hoog fietsgebruik leidt tot een lager letselrisico voor fietsers sluit aan bij eerder onderzoek dat het Deense Road Directorate gedaan heeft naar 47 Deense steden. De Fietsersbond noemt een aantal verklaringen voor het opmerkelijke verband tussen fietsgebruik en veiligheid. De belangrijkste is dat in gemeenten met een hoog fietsgebruik de fietsers een dominantere positie innemen in het straatbeeld. Automobilisten en vrachtwagenchauffeurs zijn daardoor voorzichtiger en houden meer rekening met fietsers. Daarnaast zullen de automobilisten in gemeenten waar het fietsen zo populair is ook vaker zelf op de fiets zitten. Zij kunnen zich beter inleven in de situatie van fietsers.
Uit de analyses komt tevens een negatief verband tussen het autogebruik enerzijds en de veiligheid voor fietsers anderzijds. Hoe vaker de inwoners de auto pakken, hoe groter de kans dat je als fietser gewond raakt. Een reden te meer, aldus te Fietsersbond, om het autogebruik te ontmoedigen en het fietsgebruik te stimuleren.
Verkeersmisdrijven
Opvallend is tenslotte de correlatie tussen het letselrisico voor fietsers en het aantal verkeersmisdrijven dat in een gemeente wordt gepleegd. In gemeenten met veel verkeersmisdrijven, is de kans dat je als fietser het slachtoffer wordt van een ongeval gemiddeld bijna 70 procent hoger dan in gemeenten waar automobilisten zelden de fout in gaan. Het gaat vooral om rijden onder invloed en het doorrijden na een ongeval. Volgens de Fietsersbond tonen de cijfers aan dat de mentaliteit van automobilisten van grote invloed is op de veiligheid van fietsers. Voorbeelden van gemeenten met veel verkeersmisdrijven zijn Wassenaar (149 verkeersmisdrijven per 10-duizend inwoners), Heerlen (118) en Noordwijk (115).
Ingezonden persbericht