Nieuwe mijlpaal in samenwerking schoolbesturen primair onderwijs:
Beheersplan meerjarig gebouwenonderhoud
Op 2 december 2002 is een contract met Alphaplan BV ondertekend waarin
het beheersplan meerjarig gebouwenonderhoud openbaar en bijzonder
primair onderwijs in Alphen aan den Rijn voor de periode 2003 2008
wordt geregeld. Namens het gemeentebestuur tekende de heer K.
Tigelaar, wethouder onderwijs. Namens Alphaplan BV tekende de heer H.
Tuithof. Ook hebben vertegenwoordigers van de deelnemende
schoolbesturen het contract ondertekend. Met dit beheersplan is een
nieuwe mijlpaal bereikt in de samenwerking tussen de gemeente
(schoolbestuur voor het openbaar primair onderwijs) en de
schoolbesturen van het bijzonder primair onderwijs. Zowel de bij de
schoolbesturen als bij de gemeente beschikbare budgetten worden bij
elkaar gebracht om het gebouwenonderhoud te professionaliseren.
Jaren geleden is een aanvang gemaakt met een project dat moet leiden tot een verbetering van de bouwkundige conditie van de in Alphen aan den Rijn gevestigde schoolgebouwen voor primair openbaar en bijzonder onderwijs. Daartoe hebben de gezamenlijke schoolbesturen in 1995 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Het eerste deel van het project had betrekking op het inlopen van het achterstallig onderhoud. De gemeenteraad heeft daarvoor in 1998 een bedrag van f. 1.511.461,- ( 685.871,--) beschikbaar gesteld. Bovendien heeft de gemeenteraad in 1998 een éénmalig krediet beschikbaar gesteld voor de aanloop- en voorbereidingskosten van het project meerjarig gebouwenonderhoud.
Het tweede deel van het project betreft het realiseren van een
structurele verbetering van de kwaliteit van het gebouwenonderhoud. In
de samenwerkingsovereenkomst is vastgelegd dat alle schoolbesturen
medewerking zullen verlenen aan een onderzoek naar de mogelijkheden
van het gezamenlijk opzetten van een meerjarig beheersplan voor het
gebouwenonderhoud. Naast het professionaliseren van het
gebouwenonderhoud moet de beoogde aanpak leiden tot budgettaire
sturing op inkomsten en uitgaven op de lange termijn. Op basis van
deze hoofdgedachten zijn de uitgangspunten en doelstellingen van het
project vastgelegd in twee projectdocumenten, die gebruikt zijn om
offertes op te vragen.
Professioneel systeem
De gezamenlijke schoolbesturen hebben uiteindelijk de keuze laten
vallen op het systeem van Alphaplan BV. Zij zijn van mening dat dit
systeem voor de constructie en management van het beheersplan voor het
gebouwenonderhoud het beste aansluit bij de uitgangspunten en
doelstellingen van het project. In dit systeem is namelijk sprake van
professioneel en deskundig procesmanagement. Met bedrijven en
leveranciers (co-makers) zijn op basis van kwaliteitsomschrijvingen
duidelijk prestatieverplichtingen afgesproken, waarbij afstemming
plaatsvindt met de budgettaire normen en de beschikbare middelen. Door
de afstemming op de beschikbare budgetten wordt een goede sturing op
basis van onderhoudsscenarios op de lange termijn gewaarborgd.
Alphaplan zorgt er voor dat in overleg met en binnen de beschikbare
budgetten van gemeente en schoolbesturen de circa 70 gebouwen (scholen
en gymnastiekzalen) in een goede technische staat verkeren. Alphaplan
regisseert de aanpak hiervan. Het werk wordt door de diverse
zogenoemde co-makers uitgevoerd. Klein dagelijks onderhoud, zoals
vastzetten kapstokhaken e.d., wordt zoveel mogelijk door de school
zelf afgehandeld.
Vertrouwen
Overleg met de schoolbesturen en Alphaplan BV heeft er toe geleid dat
de gemeentelijk bouwkundig medewerker een aanvullende rol in de
vormgeving van het onderhoudsbeheer van de schoolgebouwen krijgt. Deze
rol is vooral gericht op taken die zullen bijdragen aan de
betaalbaarheid van het totale beheersplan. De taken van de
gemeentelijk bouwkundig medewerker hebben vooral betrekking op de
voorbereiding en uitvoering van werkzaamheden en op het overleg met
Alphaplan BV over de door de co-makers te realiseren
resultaatverplichtingen.
De inzet van de gemeentelijk bouwkundig medewerker in het bijzonder
onderwijs getuigt van vertrouwen van die zijde in de manier waarop de
gemeente in de rol van lokale overheid aan het project deelneemt. Niet
alleen de kwaliteit van het gebouwenonderhoud word verbeterd maar ook
de efficiency. De talrijke besprekingen over de noodzakelijkheid van
allerlei aanvragen voor bouwkundige en technische voorzieningen worden
gestroomlijnd. Er wordt beter aangesloten bij de jaarlijkse
ontwerpgemeentebegroting, omdat in één keer het noodzakelijke budget
kan worden geraamd voor de in enig jaar te realiseren voorzieningen.
Bovendien wordt budgettaire sturing op inkomsten en uitgaven over de
lange termijn mogelijk.
Wens
Na het project betreffende het inlopen van het achterstallig onderhoud
zien de gezamenlijke schoolbesturen dit beheersplan als een tweede
stap in het proces dat moet leiden tot verbeteringen in het beheer van
de schoolgebouwen voor het primair onderwijs. De wens bestaat om te
bekijken of er in de toekomst kansen zijn om ook bij nieuwbouw,
uitbreidingen en tijdelijke huisvestingsvoorzieningen tot een vorm van
samenwerking te komen. Een samenwerking die recht doet aan de
gezamenlijke verantwoordelijkheid van gemeente en schoolbesturen voor
gebruik en instandhouding van de schoolgebouwen.
Voorbeeldproject
Alphen aan den Rijn is één van de eerste gemeenten in Nederland waar
gemente en shcoolbesturen een gezamenlijke onderhoudsregeling voor hun
gebouwen hebben afgesproken.
Gebleken is dat van externe zijde belangstelling bestaat voor de
vormgeving van dit project en de wensen voor de verdere vormgeving in
de toekomst. De kans bestaat dat het Alphens project als
voorbeeldproject kan gaan dienen voor soortgelijke ontwikkelingen in
het land.
Persbericht 65, 2 december 2002
© Gemeente Alphen aan den Rijn, 09 december 2002 laatste wijziging