Novib najaarscampagne vanaf de Euromast 'uitgerold'
8 december 2002
Op zondag 8 december werd de Novib najaarscampagne vanaf de Euromast
te Delftshaven in Rotterdam gelanceerd. Een kassabon met een afmeting
van 5 bij 15 meter werd vanaf het restaurant tot aan de uitkijkpost
door een aantal bergbeklimmers uitgerold. Deze âkassabonâ dient als
metafoor om mensen uit te nodigen in deze periode ook eens anders te
consumeren.
Het uitrollen van de kassabon markeerde het begin van een twee weken
durende campagne, waarin het Nederlands publiek via posters, flyers,
advertenties en mailings gevraagd wordt om even te denken aan hun
medemens elders in de wereld.
Tijdens de campagne nodigt Novib de mensen uit om een stapje verder te
gaan. Namelijk, om âiets extraâsâ op hun boodschappenlijsten te
zetten. Aankopen zoals âschoolboeken voor Indiaâ, âopruimen van
landmijnen in Afghanistanâ, âvaccinaties tegen difterie voor kinderen
in Boliviaâ, âaanleg van een groentetuin in Ethiopiëâ enzovoorts.
De grote kassabon die op zondag vanaf de Euromast werd uitgerold bevat
daarom, naast kerstaankopen zoals gerookte zalm, kerstkransjes,
gourmetschotel en champagne, ook de aankoop voor ⬠1,52 van â1 maand
onderwijs voor een kind in Maliâ.
Bron: Novib, 8 december 2002
Auteur: Novib