PERSBERICHT
Center Parcs Europe verbetert bedrijfsresultaat met 3 miljoen Euro dankzij DataDistilleries
Voorspellende analytische software heeft geresulteerd in een besparing van 1,5 miljoen Euro op direct-marketingkosten evenals een omzettoename van 1,5 miljoen Euro
Amsterdam, 9 december 2002 - DataDistilleries, marktleider op het gebied van voorspellende real-time analytische oplossingen, maakt bekend dat Center Parcs Europe, internationaal aanbieder van korte vakanties, grote voordelen heeft behaald door het gebruik van de analytische software van DataDistilleries. Deze software maakt het mogelijk om potentiële klanten veel gerichter te benaderen, zodat de effectiviteit van direct marketingcampagnes aanzienlijk wordt vergroot. Center Parcs heeft hierdoor in 2001 de kosten van haar marketingcampagnes kunnen terugbrengen met 46%, wat een besparing betekent van ongeveer 1,5 miljoen Euro. Tegelijkertijd nam het aantal reserveringen van accommodaties en additionele faciliteiten aanmerkelijk toe, hetgeen leidde tot een omzetgroei van ruim 1,5 miljoen Euro.
Center Parcs had als doel de bezettingsgraad van haar parken verder te
verhogen en meer inkomsten te genereren uit het aanbieden van sport- en
ontspanningsfaciliteiten aan gasten. Daarom heeft de onderneming haar
marketingstrategie, tot voor kort bestaand uit het verrichten van twee
massa-mailings per jaar, ingrijpend gewijzigd. Met behulp van
DataDistilleries is Center Parcs nu in staat de wensen van individuele
klanten te voorspellen, en zodoende alleen die klanten aan te schrijven
van wie de kans groot is dat ze reageren op een campagne. Hierdoor zijn
de kosten voor mailings met meer dan 50% afgenomen. De campagnes worden
nu gevolgd door meerdere kleine mailings, gericht op zeer specifieke
klantengroepen, met als doel de resterende accommodatie te verhuren en
aanvullende faciliteiten te verkopen. Deze toegespitste campagnes hebben
1,5 miljoen extra omzet voor Center Parcs gegenereerd.
"Time-to-market is cruciaal voor onze marketingstrategie," aldus Richard
Verhoeff, directeur e-commerce van Center Parcs. "De oplossing van
DataDistilleries is zo aantrekkelijk doordat het ons in de gelegenheid
stelt in een tijdsbestek van slechts een paar uur een zeer gerichte
campagne op te zetten. Neem bijvoorbeeld een situatie waarin we op
maandag merken dat één van onze parken voor het komende weekend niet
volledig is volgeboekt. Met DataDistilleries kunnen we een snelle
analyse maken om potentiële klanten te identificeren en deze nog
dezelfde week te benaderen. Deze aanpak leidt tot een aanzienlijke
hoeveelheid extra reserveringen en extra omzet, die wij niet zouden
hebben bereikt zonder de krachtige analyses van DataDistilleries."
"In het huidige economische klimaat focussen bedrijven op tactische
investeringen, waarmee ze binnen enkele maanden meer kunnen halen uit
hun bestaande infrastructuur. Center Parcs is daar een goed voorbeeld
van," stelt Marcel Holsheimer, president en oprichter van
DataDistilleries. "De implementatie heeft slechts een paar maanden
geduurd en heeft nog hetzelfde jaar geleid tot een verbetering van het
bedrijfsresultaat met drie miljoen Euro. Center Parcs toont duidelijk
aan welke grote toegevoegde waarde analytics kunnen bieden voor
bestaande marketingomgevingen."
Center Parcs is van plan DataDistilleries ook in andere kanalen te
gebruiken, zoals het call center, internet, en reisbureaus. Center Parcs
wil deze real-time kanalen gebruiken voor de cross-selling van
aanvullende faciliteiten (zoals ontspanningsmogelijkheden en diners) aan
klanten op het moment dat ze hun accommodatie boeken. Het vermogen van
DataDistilleries om tijdens het klantcontact daarvoor het meest
winstgevende aanbod te bepalen, is hierbij van groot belang.
###
Center Parcs Europe
Center Parcs is Europees marktleider op het gebied van korte vakanties,
met parken in Nederland, België, Frankrijk en Duitsland. Center Parcs
bestaat ruim 30 jaar en is uitgegroeid tot een internationale groep van
15 grote vakantieparken met meer dan 9.000 cottages en bungalows. Acht
van deze parken bevinden zich in Nederland, twee in België, twee in
Frankrijk en drie in Duitsland. Center Parcs had in 2001 een totale
omzet van 450 miljoen Euro. Het success van de formule van Center Parcs
blijkt duidelijk uit het feit dat de bezettingsgraad van de parken
gedurende het gehele jaar boven de 90% ligt. De onderneming heeft circa
10.000 mensen in dienst en ontvangt per jaar meer dan drie miljoen
gasten in haar parken. Web site: www.centerparcs.com.
DataDistilleries
DataDistilleries is marktleider op het gebied van voorspellende,
real-time analytische software. DataDistilleries 3 verhoogt de
effectiviteit van verkoop- en marketingactiviteiten via bestaande
kanalen, gebaseerd op diepgaande kennis van klantgedrag en behoeften,
evenals gerelateerde risico's en winstgevendheid. Met deze kennis wordt
bepaald wat de beste (commerciële) actie is tijdens elk klantcontact.
DataDistilleries optimaliseert de bestaande infrastructuur, zoals
campaign managers, call centers en marketingdatabases. Gebruikers
profiteren van verbeterde conversie op campagnes, lagere marketingkosten
en toegenomen klanttevredenheid,wat resulteert in maximale
klantwinstgevendheid en een snel investeringsrendement. Tot
DataDistilleries' klantenkring behoren toonaangevende organisaties zoals
ABN AMRO, Banque Populaire, CenterParcs, DekaBank, International Masters
Publishers, Postbank (ING Groep), Spaarbeleg (Aegon) en Vodafone. Het
hoofdkantoor van DataDistilleries is gevestigd in Nederland, daarnaast
zijn er kantoren in Duitsland, Engeland, Frankrijk en België. Website:
www.datadistilleries.com.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Center Parcs: Richard Verhoeff, tel.: 010-4989450 of e-mail:
richard.verhoeff@centerparcs.com
DataDistilleries: Nathalie Hardijzer, tel.: 020-5620020 of e-mail:
n.hardijzer@datadistilleries.com
Potters PR: Monique Potters, tel.: 0345-501595 of e-mail:
monique@potterspr.nl