Ministerie van Algemene Zaken


1red12013
06-12-2002, NOS, Met het oog op morgen, Radio 1, 23.07 uur

MINISTER-PRESIDENT BALKENENDE, NA AFLOOP VAN DE WEKELIJKSE MINISTERRAAD, OVER IRAK, ADVIEZEN VOOR ZIJN OPVOLGER EN WAT IS TEGENGEVALLEN AAN HET PREMIERSCHAP


- IRAK -
CARASSO:
Nederland is in principe bereid om mee te gaan doen aan de planning van een aanval tegen Irak. Wat houdt dat nu concreet in?

BALKENENDE:
Het is nog niet dat er nu sprake is van planning van een aanval op Irak. Dat is nog niet aan de orde op dit moment. De Amerikanen hebben ons verzocht om mee te denken over een aantal activiteiten. Dan kun je denken aan het recht om over Nederland te vliegen; om ondersteunende en defensie taken om je te nemen. Bijvoorbeeld bij defensieve taken kun je denken aan luchtafweergeschut en onze patriots.

CARASSO:
Maar dan hebben we het dus wel over een oorlogssituatie?

BALKENENDE:
Ja, maar dat is iets anders dan zelf actief betrokken zijn bij een oorlog. Daarvan is op dit moment geen sprake. Wel gaat het erom Irak onder druk te zetten dat men de resolutie 1441 van de Verenigde Naties nu ook serieus neemt.

CARASSO:
Ja, maar gaat het u alleen om het uitoefenen van druk of is Nederland ook echt bereid om mee te denken aan een oorlog?

BALKENENDE:
Nee, maar spreken in termen van oorlog is nu nog niet aan de orde, want ook president Bush heeft gezegd dat oorlog of militaire actie zijn laatste keus is. Waar het omgaat is dat Irak te maken heeft met verplichtingen die voortvloeien uit de resolutie. In het kader van het uitoefenen van die druk werken landen op het ogenblik samen. Er is ook een verzoek bij Nederland gekomen. Zo ligt dat en Nederland heeft gezegd van als het nu gaat om het zetten van die stap: meewerken aan voorbereidende activiteiten voor een aantal activiteiten, defensieve ondersteunende taken; daar is een commitment voor. Maar het is zo dat het nu een principebereidheid is. Vervolgens zal sprake zijn van contacten tussen militairen en daarna komt er een zelfstandig besluit van een Nederlands kabinet in samenspel met de Tweede Kamer om ook daadwerkelijk manschappen of materieel ter beschikking te stellen.

CARASSO:
Om even bij die eerste stap te blijven: Nederland moet nu iets gaan aanbieden, dat was volgens mij ook zo bij Afghanistan: wat kan Nederland nog meer bieden behalve patriots?

BALKENENDE:
Je moet eerst kijken wat de behoefte is van Amerikanen en eventueel van anderen. Het is zo



dat de Amerikanen nu contacten hebben met diverse landen, dus men is nu bezig met het opzetten van die planning.

CARASSO:
En dan moeten zij kiezen van wat er allemaal wordt aangeboden door de landen. Zo gaat dat over het algemeen.

BALKENENDE:
Precies.

CARASSO:
Maar is Nederland bereidt om bijvoorbeeld troepen, manschappen te leveren?

BALKENENDE:
Daar zit je al in een fase verder, want dat betekent dat je dan spreekt over de actieve betrokkenheid bij militaire inzet en daarvan is op dit moment geen sprake.

CARASSO:
Is het denkbaar dat je als Nederland wel meedoet aan de planning en vervolgens niet aan de uitvoering daarvan?

BALKENENDE:
Ja, maar dat is een zaak voor het verdere verloop van activiteiten.

CARASSO:
Maar het is natuurlijk wel belangrijk om te weten of Nederland alleen mee wil denken voor de planning om druk op Irak uit te oefenen of dat we langzaam in een aanval worden meegezogen.

BALKENENDE:
Het is geen automatisme. Er zullen steeds zelfstandige besluiten moeten worden genomen door het Nederlands kabinet en door het parlement. Waarom? Omdat je niet zorgvuldig genoeg kunt zijn in het hele proces.

CARASSO:
Dus dat houdt in dat Nederland op een gegeven moment kan zeggen tegen Amerika: jullie gaan je gang maar, maar wij doen niet mee?

BALKENENDE:
Ik moet zeggen dat we als we in die termen over dit onderwerp zouden gaan spreken, dat dat dan juist iets is wat we niet moeten doen in de richting van Irak. Irak moet tegenover zich weten een internationale gemeenschap die de resolutie van de Verenigde Naties serieus neemt en die ook geen teken van verdeeldheid laat bestaan.

CARASSO:
Ja, maar goed: u zegt dat Nederland altijd een zelfstandig oordeel moet kunnen hebben. Maar op basis waarvan gaat Nederland dat besluit nemen?

BALKENENDE:
Dat doe je natuurlijk in eerste aanleg op basis van de informatie die komt van de Verenigde



Naties, van de wapeninspecteurs en anderen. En daarnaast zijn er andere informatiebronnen. Dat kan zijn informatie van Amerikanen, het kan ook informatie uit heel andere hoek zijn; die verschillende informatiebronnen moet je op elkaar laten inwerken om dan tot een weloverwogen besluit te komen.

CARASSO:
Je ziet nu al een beetje dat de wapeninspecteurs wat positiever zijn over wat er nu gebeurt dan bijvoorbeeld de Amerikanen. Wie heeft het laatste woord wat Nederland betreft? Vaart u dan op de rapporten van de wapeninspecteurs of maakt u zich afhankelijk van de Amerikaanse inlichtingendienst?

BALKENENDE:
Ik vind dat we helemaal niet moeten vooruitlopen op dit soort vragen. Ze zijn ook nog niet aan de orde. De wapeninspecteurs zijn aan het werk. Wij wachten de informatie af die Irak levert als het gaat om het materiaal dat zij hebben; als het gaat om massavernietigingswapens, chemische wapens. Irak is nu aan zet.

CARASSO:
Ja, maar denkt u dat Nederland in staat zal zijn om echt een zelfstandig oordeel te kunnen vormen?

BALKENENDE:
Je moet bij dit soort belangrijke onderwerpen altijd de ruimte voorbehouden om dat zelfstandige oordeel te doen. Want we praten over een ernstige situatie. We praten over de inzet van mensen en van materieel. Dus je kunt niet zorgvuldig genoeg zijn. Maar het moet wel zo zijn dat Nederland een betrouwbare partner is...

CARASSO:
Van Amerika bedoelt u?

BALKENENDE:
Van al die krachten die zeggen: wij tekenen verzet aan tegen datgene wat niet kan. En als Nederland een betrouwbare partner is dan ben je dat natuurlijk in eerste aanleg van de Verenigde Naties, want het gaat om de resolutie die...

CARASSSO:
U zegt van: iedereen die zegt dat dat niet kan, maar dat zegt Irak natuurlijk ook over Amerika.

BALKENENDE:
Dat zullen we zien. Ik heb te maken met een bewind waarvan de bewindhebbers behoorlijk agressief zijn geweest in het verleden; die geen enkel middel schuwen om ook de eigen bevolking er onder te houden. Ik heb nu te maken met de mogelijke aanwezigheid van zeer ernstige wapens met mogelijk grote gevolgen. Dat heb je maar serieus te nemen en wat dat betreft vind ik dat we het spoor van de Verenigde Naties moeten bewandelen; dat we deze resolutie serieus moeten nemen en dat we ook duidelijk aan Irak moeten maken dat het niet zomaar vanzelf gaat; dat men alles serieus moet oppakken en in die zin moet die druk worden uitgeoefend. En dat hebben we vandaag ook gedaan.



CARASSO:
Maar baalt u er stiekem niet van dat de Amerikanen dit verzoek aan Nederland hebben gedaan?

BALKENENDE:
Nee, want als het gaat om serious consequencies verbinden aan de resolutie van de Verenigde Naties dan kun je niet zomaar zeggen: Ach, we zien later nog weleens een keer. Dat zou te gemakkelijk zijn.

CARASSO:
Nee, maar goed nu wordt Nederland misschien in een oorlog meegesleurd; dat kan iedereen op zijn tien vingers natellen.

BALKENENDE:
Nee, Nederland doet mee aan het uitoefenen van maximale druk op Irak. Niet meer en niet minder.


- ADVIEZEN AAN ZIJN OPVOLGER -
CARASSO:
Dit is het laatste wekelijkse gesprek in met Het oog op morgen met u als premier: geeft u eens twee adviezen voor uw opvolger.

BALKENENDE:
Ik denk dat de afgelopen tijd een paar dingen zijn opgevallen. Het is eerste is dat we in Nederland nog veel te veel regels hebben. Eén van de programma's van dit kabinet was om te werken aan een programma van ontbureaucratisering. Zorgen dat scholen, zorginstellingen, maar ook de politie te maken krijgen met minder regels. Dat spoor is ingezet en daar moet absoluut mee worden doorgegaan. En een tweede punt is dat we nu zeven vette economische jaren hebben meegemaakt, maar er is in al die jaren geen buffer opgebouwd. En nu zitten we ineens met toch behoorlijk financiële moeilijkheden. Dat betekent dat er noodzaak is om op een andere manier beleid te gaan voeren. Dat lijkt mij wat ons te doen staat de komende jaren: op een andere manier gaan werken en de bevolking duidelijk maken dat je niet zomaar dingen kunt beloven, want de tijd van meevallers is voorlopig toch even weg. Dus creativiteit in beleid leggen. Die twee zaken zou ik aan een volgend kabinet graag willen meegeven.


- TEGENGEVALLEN AAN HET PREMIERSCHAP -
CARASSO:
U bent een tijdje premier geweest: wat is u nu het meest tegengevallen aan het ambt?

BALKENENDE:
Ik moet zeggen dat ik helemaal niet zoveel denk in termen van dingen die zijn tegengevallen. Ik vind het werk fantastisch om te doen. Het is zeer intensief.

CARASSO:
Maar er is vast wel iets waarvan u zegt: hè, bah, jammer dat dat nu bij het premierschap hoort?



BALKENENDE:
Nee, dat zou hooguit de fysieke belasting kunnen zijn, omdat je weinig nachtrust hebt. Het gaat continu door. Het is een druk bestaan. Maar het biedt ook geweldig veel kansen: de internationale contacten; leidinggeven aan een kabinet; zorgen dat de agenda op een andere manier vorm en inhoud gaat krijgen. Met andere woorden: dat zijn hele mooie kanten van het vak. Je bent bezig om de problemen waarmee mensen zitten om die mee te helpen op te lossen.

CARASSO:
Ik hoor het al: hier zit iemand die graag doorwil. (Letterlijke tekst, ongecorrigeerd, GW)