* Holten, 6 december 2002
Recordjaar voor Oad Groep
Voor de Oad Groep is het jaar 2002 een absoluut topjaar geworden.
De omzet van het reisconcern uit Holten (Ov.) steeg met 7% naar
een bedrag van 624 miljoen euro. Oad verstevigde daarmee zijn
positie binnen de drie grootste reisconcerns van ons land. Oad
Reizen, de touroperatordivisie van de Oad Groep, zag het aantal
passagiers stijgen van 667.000 in 2001 naar 721.000 (+ 8%) in
2002. De eveneens onder Oad-vlag opererende Globe Reisburogroep
met ca. 120 reisbureaus door heel Nederland, droeg met een omzet
van 250 miljoen euro in belangrijke mate mee in het rendement van
de Oad Groep. De groei van de Oad Groep mag opmerkelijk worden
genoemd: de door internationaal terrorisme en economische
teruggang geplaagde reisbranche vertoonde in zijn geheel een
lichte teruggang van 0,4% in het aantal geboekte passagiers.
Optimistisch
Tijdens de presentatie van de zomergidsen 2003 toonde topman Geert
Willem Boven (die het roer dit jaar overnam van Joop ter Haar, die
het bedrijf ruim 36 jaar leidde) zich bovendien optimistisch over
de nabije toekomst. Boven stelde dat Oad kerngezond is en dermate
allround, dat aan elke wijziging in de behoefte van de Nederlandse
vakantieganger kan worden voldaan. "We zijn sterk in
vliegvakanties, maar ook in bus- en autoreizen en opereren in meer
dan 60 landen", aldus Boven. "We zijn dus niet afhankelijk van één
type vakantie of van één bestemming". Boven noemde het
vanzelfsprekend dat het aantal boekingen naar bijvoorbeeld New
York, Bali of het Verre Oosten werd beïnvloed door de
gebeurtenissen aldaar. "Maar daar stond tegenover dat Oad veel
meer passagiers vervoerde naar bijvoorbeeld Turkije,
Groot-Brittannië en Zuid-Afrika".
Levensbehoefte
"Ook over het lopende winterseizoen zijn wij positief gestemd", zo
meldde Boven. "Wij zijn zo ongeveer de enige Nederlandse
reisorganisatie die groeit in het aantal wintersportboekingen.
Vooral Oostenrijk doet het erg goed; Frankrijk heeft het erg
moeilijk. En op veel andere bestemmingen zien we een flinke groei
ten opzichte van vorig jaar, toen we nog met de naweeën van 11
september te maken hadden". Datzelfde optimisme straalt Oad ook
uit in de richting van het naderende zomerseizoen. Boven:
"Vakantie is een eerste levensbehoefte geworden. Ook als 't
economisch wat minder gaat, laat de gemiddelde Nederlander zich
zijn vakantie niet zomaar afpakken". Oad investeerde dan ook in
diverse nieuwe producten, waaronder de Caribbean, luxe vliegreizen
en luxe excursie- en rondreizen. Voor dat laatste programma werden
ook enkele zeer luxe uitgevoerde touringcars aangeschaft.
Nieuwe markten
Bovendien stelde Boven dat Oad zeer actief is op andere markten.
"Wij hebben lucratieve sponsor- en suppliercontracten afgesloten
met onder meer de KNVB, Mojo Concerts, Ticket Service Nederland,
Joop van den Ende Theaterproducties en de Night of the Proms over
het vervoer van honderdduizenden sport- en muziekliefhebbers. "Ons
contract als official touroperator met de KNVB loopt tot en met
het wereldkampioenschap in Duitsland in 2006. Daar tussen ligt nog
het EK in Portugal. Als Nederland zich voor die eindtournooien
plaatst, zullen wij naast spelers, sponsors en officials ook
talloze Oranje-fans vervoeren", zo illustreerde G.W. Boven de
potentie van deze nieuwe markten.