Oad reizen


* Holten, 6 december 2002

Recordjaar voor Oad Groep

Voor de Oad Groep is het jaar 2002 een absoluut topjaar geworden. De omzet van het reisconcern uit Holten (Ov.) steeg met 7% naar een bedrag van 624 miljoen euro. Oad verstevigde daarmee zijn positie binnen de drie grootste reisconcerns van ons land. Oad Reizen, de touroperatordivisie van de Oad Groep, zag het aantal passagiers stijgen van 667.000 in 2001 naar 721.000 (+ 8%) in 2002. De eveneens onder Oad-vlag opererende Globe Reisburogroep met ca. 120 reisbureaus door heel Nederland, droeg met een omzet van 250 miljoen euro in belangrijke mate mee in het rendement van de Oad Groep. De groei van de Oad Groep mag opmerkelijk worden genoemd: de door internationaal terrorisme en economische teruggang geplaagde reisbranche vertoonde in zijn geheel een lichte teruggang van 0,4% in het aantal geboekte passagiers.

Optimistisch
Tijdens de presentatie van de zomergidsen 2003 toonde topman Geert Willem Boven (die het roer dit jaar overnam van Joop ter Haar, die het bedrijf ruim 36 jaar leidde) zich bovendien optimistisch over de nabije toekomst. Boven stelde dat Oad kerngezond is en dermate allround, dat aan elke wijziging in de behoefte van de Nederlandse vakantieganger kan worden voldaan. "We zijn sterk in vliegvakanties, maar ook in bus- en autoreizen en opereren in meer dan 60 landen", aldus Boven. "We zijn dus niet afhankelijk van één type vakantie of van één bestemming". Boven noemde het vanzelfsprekend dat het aantal boekingen naar bijvoorbeeld New York, Bali of het Verre Oosten werd beïnvloed door de gebeurtenissen aldaar. "Maar daar stond tegenover dat Oad veel meer passagiers vervoerde naar bijvoorbeeld Turkije, Groot-Brittannië en Zuid-Afrika".

Levensbehoefte
"Ook over het lopende winterseizoen zijn wij positief gestemd", zo meldde Boven. "Wij zijn zo ongeveer de enige Nederlandse reisorganisatie die groeit in het aantal wintersportboekingen. Vooral Oostenrijk doet het erg goed; Frankrijk heeft het erg moeilijk. En op veel andere bestemmingen zien we een flinke groei ten opzichte van vorig jaar, toen we nog met de naweeën van 11 september te maken hadden". Datzelfde optimisme straalt Oad ook uit in de richting van het naderende zomerseizoen. Boven: "Vakantie is een eerste levensbehoefte geworden. Ook als 't economisch wat minder gaat, laat de gemiddelde Nederlander zich zijn vakantie niet zomaar afpakken". Oad investeerde dan ook in diverse nieuwe producten, waaronder de Caribbean, luxe vliegreizen en luxe excursie- en rondreizen. Voor dat laatste programma werden ook enkele zeer luxe uitgevoerde touringcars aangeschaft.

Nieuwe markten
Bovendien stelde Boven dat Oad zeer actief is op andere markten. "Wij hebben lucratieve sponsor- en suppliercontracten afgesloten met onder meer de KNVB, Mojo Concerts, Ticket Service Nederland, Joop van den Ende Theaterproducties en de Night of the Proms over het vervoer van honderdduizenden sport- en muziekliefhebbers. "Ons contract als official touroperator met de KNVB loopt tot en met het wereldkampioenschap in Duitsland in 2006. Daar tussen ligt nog het EK in Portugal. Als Nederland zich voor die eindtournooien plaatst, zullen wij naast spelers, sponsors en officials ook talloze Oranje-fans vervoeren", zo illustreerde G.W. Boven de potentie van deze nieuwe markten.