Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 6 DECEMBER 2002
Adviescheques garanderen deskundig KMO-advies
Op voorstel van de Vlaamse minister van Economie, Jaak
GABRIELS, hechtte de Vlaamse regering vandaag haar
principiële goedkeuring aan een besluit betreffende de
adviescheques.
De bestaande steunmaatregel van de adviespremies wordt
hervormd tot een modern instrument dat beantwoordt aan de
behoeften van de KMO's inzake hun nood aan betaalbaar en
kwaliteitsvol bedrijfsadvies.
Het verleden
Met de subsidiëring van het bedrijfsadvies via de
adviespremies werd tot op heden een hefboom gecreëerd
waarmee ondernemingen, die adviezen inwonnen bij door het
VIZO erkende bedrijfsadviseurs, konden rekenen op een
tegemoetkoming van 50% in de advieskosten. Voor starters
kon de tegemoetkoming oplopen tot 70%. Uit een evaluatie
van de adviespremies bleek de maatregel niet volledig aan
de gestelde verwachtingen te voldoen. De administratieve
afhandeling en de financiële afwikkeling verliepen
stroef, en ook de domeinen waarvoor adviezen konden
worden ingewonnen vertoonden hiaten. Een andere voorname
beperking was dat ondernemingen slechts 2 aanvragen
konden indienen per 5 jaar en dat de financiële
tegemoetkoming per domein slechts eenmalig was.
Slechts beperkte resultaten
Het resultaat was dat tot op heden slechts een beperkt
aantal ondernemingen gebruik maakte van deze maatregel.
In 2001 werden 197 adviespremies verstrekt voor een
totaal van 865.456 euro. Hiermee werd voor een totaal van
1.733.884 euro aan advieskosten betoelaagd. De gemiddelde
premie per dossier bedroeg 4.393 euro
Een dynamisch ondernemersklimaat vraagt een gepaste
maatregel
Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door een
pluraliteit van factoren die de omstandigheden waarin
ondernemers moeten fungeren beïnvloeden. De sterk
dynamische omgeving waarin de ondernemer opereert doet
zijn nood aan kennis en daarmee zijn adviesbehoefte
stijgen. Uit een ING-studie "Ondernemers over adviseurs"
van februari 2002 blijkt dat extern advies vooral bij
kleine ondernemingen het antwoord biedt op de vraag naar
benodigde kennis. Grotere ondernemingen beschikken
meestal intern over de nodige adviseurs.
De ondernemingen en voornamelijk de kleine zijn zich evenwel niet steeds bewust van hun nood aan advies of het nut ervan. De voornaamste hinderpalen bij de Europese KMO's om beroep te doen op extern bedrijfsadvies blijken voornamelijk de hoge kostprijs van extern bedrijfsadvies te zijn (40%). Daarnaast meende 26% dat het bedrijfsadvies niet tegemoet komt aan hun behoeften en 22% dat bedrijfsadvies te algemeen van aard is. Voor 17% is de beschikbaarheid van informatie onvoldoende.
Doelstelling
De steunmaatregel van de adviescheques heeft tot doel de
eerstelijnshulp die geboden wordt door de 'Huizen van de
Vlaamse economie' te complementeren met kwalitatief
diepgaand advies die kan worden verstrekt door de private
markt. De Huizen van de Vlaamse Economie zullen zich in
de toekomst toeleggen op eerstelijnshulp en op
adviesverstrekking waarvoor de ondernemer niet bereid is
te betalen en zullen zich geenszins begeven op het
terrein van de betalende adviesverlening.
Naast deze eerstelijnshulp hebben KMO's onmiskenbaar nood
aan meer gespecialiseerd advies. Dit spectrum aan
bedrijfsadvies ligt vervat in de steun voor
adviesverlening met erkende private adviesinstanties die
inhoudelijk meer gespecialiseerd zijn op onder meer de
domeinen van kwaliteit, veiligheid, milieu, informatica,
telematica,. Diensten van permanente of periodieke aard
en diensten die tot de gewone bedrijfsuitgaven van de
onderneming behoren, komen niet in aanmerking. Eveneens
uitgesloten van subsidiëring zijn adviezen inzake
begeleiding bij subsidiedossiers. Deze worden beschouwd
als eerstelijnshulp dat tot het takenpakket van de Huizen
van de Vlaamse economie hoort.
Een maatregel met minimale administratie dankzij e-gov
KMO's die gespecialiseerde adviezen aankopen, kunnen hiertoe adviescheques aankopen via een webapplicatie, naar analogie van de opleidingscheques. Door het gebruik van een webapplicatie houdt het systeem maximaal rekening met de beleidsdoelstelling om de administratieve ballast in hoofde van de onderneming zo klein mogelijk te houden.
Dergelijke adviezen kunnen gaan over algemene
bedrijfsorganisatie, strategie, de haalbaarheid van een
ondernemingsplan, personeelsbeleid, beheer van producten
en diensten, marktonderzoek, marketing, bedrijfs-
communicatie, commercieel beheer, automatisering ,
informatiesystemen, telematica, economische studies en
milieustudies.
Cijfers en verstrekkers
Ondernemingen kunnen per jaar maximaal 820 adviescheques
reserveren of kopen. Cheques hebben een tegenwaarde van ?
30, waarvan 50% betoelaagd wordt door de Vlaamse
overheid. Met deze hoeveelheid cheques kunnen KMO's voor
24.600 euro gesubsidieerde adviezen inwinnen per jaar
voor de adviezen die zij wensen.
Het budget voor de steunmaatregel van de adviescheques
bedraagt 5 miljoen euro. Dit staat gelijk aan 333.333
adviescheques per jaar.
Deze cheques moeten worden verzilverd bij erkende
adviesverstrekkers. De erkenning van de private
adviesinstantie gebeurt door een raad van advies en
consultancy op basis van eenvoudige voorlegging van een
kwaliteitscertificaat inzake de dienstverlening. Deze
erkenning kan beperkt gehouden worden omdat de
adviesinstantie wordt erkend, niet het advies als
dusdanig. Publiek-rechtelijke rechtspersonen komen niet
in aanmerking. Het kwaliteitscertificaat op basis van de
welke een erkenning kan worden bekomen kan een
certificaat zijn dat reeds op de markt bestaat en als
zodanig wordt gevalideerd door de raad. Adviesinstanties
die niet over een dergelijk certificaat beschikken inzake
de kwaliteit van de dienstverlening op het gebied van
advies kunnen zich onderwerpen aan de procedure of
methode van het Vlaams Gewest om een erkenning te krijgen
als adviesinstantie binnen het systeem van de Vlaamse
adviescheques.
Overgangsmaatregel
De adviseurs die reeds in het systeem van adviespremies
erkend werden door het VIZO zullen als overgangsmaatregel
hun erkenning kunnen overdragen in het kader van
adviescheques en zullen voor 3 jaar erkend worden op het
hoofddomein waaronder hun VIZO-erkenning ressorteert.
Geïntegreerde kwaliteitsbewaking
De kwaliteitsbewaking wordt gegarandeerd door het
vraaggestuurd karakter van de adviescheque. Het is de
onderneming die beslist op welke adviesinstantie hij een
beroep wenst te doen. Hij betaalt immers de resterende
50% van de cheque. Is het advies niet kwaliteitsvol, dan
zal het vraaggestuurd karakter van de maatregel tot
gevolg hebben dat de aanbiedersmarkt wordt gezuiverd.
Tenslotte ...
De invoering van adviescheques kaderen in het Actieplan
ondernemen van Vlaams minister van Economie Jaak
Gabriels. De uiteindelijke doelstelling van de steun voor
bedrijfsadvies is de levensvatbaarheid van de onderneming
te verhogen. Op korte termijn wil de Vlaamse regering
ook werknemers de kans geven een beroep te doen op de
adviescheques in functie van het vroegere initiatiefrecht
dat zij hadden in het preventief bedrijfsbeleid.
persinfo : Mark Vanleeuw, woordvoerder van Vlaams minister Gabriels - tel. 02 553 12 33 e-mail: persdienst.gabriels@vlaanderen.be