Vlaamse overheid

Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 6 DECEMBER 2002

Adviescheques garanderen deskundig KMO-advies

Op voorstel van de Vlaamse minister van Economie, Jaak GABRIELS, hechtte de Vlaamse regering vandaag haar principiële goedkeuring aan een besluit betreffende de adviescheques.

De bestaande steunmaatregel van de adviespremies wordt hervormd tot een modern instrument dat beantwoordt aan de behoeften van de KMO's inzake hun nood aan betaalbaar en kwaliteitsvol bedrijfsadvies.

Het verleden

Met de subsidiëring van het bedrijfsadvies via de adviespremies werd tot op heden een hefboom gecreëerd waarmee ondernemingen, die adviezen inwonnen bij door het VIZO erkende bedrijfsadviseurs, konden rekenen op een tegemoetkoming van 50% in de advieskosten. Voor starters kon de tegemoetkoming oplopen tot 70%. Uit een evaluatie van de adviespremies bleek de maatregel niet volledig aan de gestelde verwachtingen te voldoen. De administratieve afhandeling en de financiële afwikkeling verliepen stroef, en ook de domeinen waarvoor adviezen konden worden ingewonnen vertoonden hiaten. Een andere voorname beperking was dat ondernemingen slechts 2 aanvragen konden indienen per 5 jaar en dat de financiële tegemoetkoming per domein slechts eenmalig was.

Slechts beperkte resultaten

Het resultaat was dat tot op heden slechts een beperkt aantal ondernemingen gebruik maakte van deze maatregel. In 2001 werden 197 adviespremies verstrekt voor een totaal van 865.456 euro. Hiermee werd voor een totaal van
1.733.884 euro aan advieskosten betoelaagd. De gemiddelde premie per dossier bedroeg 4.393 euro

Een dynamisch ondernemersklimaat vraagt een gepaste maatregel

Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door een pluraliteit van factoren die de omstandigheden waarin ondernemers moeten fungeren beïnvloeden. De sterk dynamische omgeving waarin de ondernemer opereert doet zijn nood aan kennis en daarmee zijn adviesbehoefte stijgen. Uit een ING-studie "Ondernemers over adviseurs" van februari 2002 blijkt dat extern advies vooral bij kleine ondernemingen het antwoord biedt op de vraag naar benodigde kennis. Grotere ondernemingen beschikken meestal intern over de nodige adviseurs.

De ondernemingen en voornamelijk de kleine zijn zich evenwel niet steeds bewust van hun nood aan advies of het nut ervan. De voornaamste hinderpalen bij de Europese KMO's om beroep te doen op extern bedrijfsadvies blijken voornamelijk de hoge kostprijs van extern bedrijfsadvies te zijn (40%). Daarnaast meende 26% dat het bedrijfsadvies niet tegemoet komt aan hun behoeften en 22% dat bedrijfsadvies te algemeen van aard is. Voor 17% is de beschikbaarheid van informatie onvoldoende.

Doelstelling

De steunmaatregel van de adviescheques heeft tot doel de eerstelijnshulp die geboden wordt door de 'Huizen van de Vlaamse economie' te complementeren met kwalitatief diepgaand advies die kan worden verstrekt door de private markt. De Huizen van de Vlaamse Economie zullen zich in de toekomst toeleggen op eerstelijnshulp en op adviesverstrekking waarvoor de ondernemer niet bereid is te betalen en zullen zich geenszins begeven op het terrein van de betalende adviesverlening.

Naast deze eerstelijnshulp hebben KMO's onmiskenbaar nood aan meer gespecialiseerd advies. Dit spectrum aan bedrijfsadvies ligt vervat in de steun voor adviesverlening met erkende private adviesinstanties die inhoudelijk meer gespecialiseerd zijn op onder meer de domeinen van kwaliteit, veiligheid, milieu, informatica, telematica,. Diensten van permanente of periodieke aard en diensten die tot de gewone bedrijfsuitgaven van de onderneming behoren, komen niet in aanmerking. Eveneens uitgesloten van subsidiëring zijn adviezen inzake begeleiding bij subsidiedossiers. Deze worden beschouwd als eerstelijnshulp dat tot het takenpakket van de Huizen van de Vlaamse economie hoort.

Een maatregel met minimale administratie dankzij e-gov

KMO's die gespecialiseerde adviezen aankopen, kunnen hiertoe adviescheques aankopen via een webapplicatie, naar analogie van de opleidingscheques. Door het gebruik van een webapplicatie houdt het systeem maximaal rekening met de beleidsdoelstelling om de administratieve ballast in hoofde van de onderneming zo klein mogelijk te houden.

Dergelijke adviezen kunnen gaan over algemene bedrijfsorganisatie, strategie, de haalbaarheid van een ondernemingsplan, personeelsbeleid, beheer van producten en diensten, marktonderzoek, marketing, bedrijfs- communicatie, commercieel beheer, automatisering , informatiesystemen, telematica, economische studies en milieustudies.

Cijfers en verstrekkers

Ondernemingen kunnen per jaar maximaal 820 adviescheques reserveren of kopen. Cheques hebben een tegenwaarde van ? 30, waarvan 50% betoelaagd wordt door de Vlaamse overheid. Met deze hoeveelheid cheques kunnen KMO's voor 24.600 euro gesubsidieerde adviezen inwinnen per jaar voor de adviezen die zij wensen.

Het budget voor de steunmaatregel van de adviescheques bedraagt 5 miljoen euro. Dit staat gelijk aan 333.333 adviescheques per jaar.

Deze cheques moeten worden verzilverd bij erkende adviesverstrekkers. De erkenning van de private adviesinstantie gebeurt door een raad van advies en consultancy op basis van eenvoudige voorlegging van een kwaliteitscertificaat inzake de dienstverlening. Deze erkenning kan beperkt gehouden worden omdat de adviesinstantie wordt erkend, niet het advies als dusdanig. Publiek-rechtelijke rechtspersonen komen niet in aanmerking. Het kwaliteitscertificaat op basis van de welke een erkenning kan worden bekomen kan een certificaat zijn dat reeds op de markt bestaat en als zodanig wordt gevalideerd door de raad. Adviesinstanties die niet over een dergelijk certificaat beschikken inzake de kwaliteit van de dienstverlening op het gebied van advies kunnen zich onderwerpen aan de procedure of methode van het Vlaams Gewest om een erkenning te krijgen als adviesinstantie binnen het systeem van de Vlaamse adviescheques.

Overgangsmaatregel

De adviseurs die reeds in het systeem van adviespremies erkend werden door het VIZO zullen als overgangsmaatregel hun erkenning kunnen overdragen in het kader van adviescheques en zullen voor 3 jaar erkend worden op het hoofddomein waaronder hun VIZO-erkenning ressorteert.

Geïntegreerde kwaliteitsbewaking

De kwaliteitsbewaking wordt gegarandeerd door het vraaggestuurd karakter van de adviescheque. Het is de onderneming die beslist op welke adviesinstantie hij een beroep wenst te doen. Hij betaalt immers de resterende 50% van de cheque. Is het advies niet kwaliteitsvol, dan zal het vraaggestuurd karakter van de maatregel tot gevolg hebben dat de aanbiedersmarkt wordt gezuiverd.

Tenslotte ...

De invoering van adviescheques kaderen in het Actieplan ondernemen van Vlaams minister van Economie Jaak Gabriels. De uiteindelijke doelstelling van de steun voor bedrijfsadvies is de levensvatbaarheid van de onderneming te verhogen. Op korte termijn wil de Vlaamse regering ook werknemers de kans geven een beroep te doen op de adviescheques in functie van het vroegere initiatiefrecht dat zij hadden in het preventief bedrijfsbeleid.

persinfo : Mark Vanleeuw, woordvoerder van Vlaams minister Gabriels - tel. 02 553 12 33 e-mail: persdienst.gabriels@vlaanderen.be