Vlaamse regering
PERSMEDEDELING VAN DE VLAAMSE REGERING VERGADERING VAN 6 DECEMBER 2002
53,4 miljoen euro expansiesteun voor Ford
Op voorstel van Vlaams Economieminister Jaak GABRIELS
verleent de Vlaamse regering haar principieel akkoord in
verband met de aanmelding en de expansiesteun voor de
Ford Werke AG Fabrieken te Genk ten bedrage van 53,34
miljoen euro.
Aanleiding voor FORD
Na zwaar verlies van Ford Europe in 2000, is de Ford
groep sinds twee jaar bezig met het realiseren van een
Europese Transformatie Strategie (ETS) om de financiële
stabiliteit en rendabiliteit te herstellen.
In deze operatie wordt het aantal productieplants in
Europa teruggebracht van zes naar vier, namelijk Köln,
Saarlouis, Valencia en Genk. In uitvoering van deze
beslissing moet de fabriek te Genk worden getrans-
formeerd.
Vlaamse aanleiding
Op 29 januari 2002 had minister Gabriels, zijn eerste
rondetafelgesprek met één van de belangrijkste sectoren
in de Vlaamse economie, met name de automobielsector. Op
deze en de daaropvolgende meeting werd er een globale
aanpak afgesproken met de voor Vlaanderen zo belangrijke
automobielindustrie. Na de chemie is de automobielsector
Vlaanderens belangrijkste exportindustrie. Nergens ter
wereld worden er meer wagens pro capita geassembleerd als
in Vlaanderen.
Grondige reorganisatie
Gedurende de komende vijf jaar (2003-2007) zal er een
volledige reorganisatie van de fabriek in Genk
gerealiseerd worden.
Krachtlijnen hierbij zijn:
- het vervangen van de twee bestaande niet-flexibele
productiesystemen (Mondeo en Transit) door één flexibel
ultramodern geïntegreerd productiesysteem;
- het aflopen van de productie van het huidige model van
de bestelwagen Transit eind 2004 (het nieuwe model zal
voortaan in Turkije gebouwd worden);
- het door elkaar kunnen bouwen op de nieuwe
productielijn van vier modellen, namelijk Mondeo, Mondeo
High Package, Focus en Galaxy en
- de introductie van moderne technieken die de fabriek in
de toekomst competitief moet maken.
Ten gevolge van deze nieuwe structuur zullen de vier
Europese vestigingen alle modellen door elkaar op één
lijn kunnen bouwen waardoor meteen de instabiliteit in de
te produceren volumes ingevolge de schommelende
marktvraag wordt weggewerkt. Door voor dit scenario te
opteren, en niet voor een scenario waarbij enkel Mondeo
en Transit worden gebouwd, wordt een afbouw van zowat
1.200 personeelsleden vermeden en zal de plant te Genk na
enkele jaren opnieuw winstgevend zijn.
Strategisch voor de regio en Vlaanderen
Niet alleen voor Ford Genk maar voor de ganse Limburgse
regio en zelfs Vlaanderen is de investeringsbeslissing
van enorm belang. Na de ETS reorganisatie zal de directe
tewerkstelling door Ford nog 8.200 eenheden bedragen
waardoor Ford Genk niet alleen in Limburg maar ook in
Vlaanderen één van de grootste werkgevers zal blijven.
In 2001 bedroeg de totale loonkosten van Ford Genk 520
miljoen euro, 217 miljoen euro daarvan werd uitgekeerd in
netto lonen. 96,8% van de totale productie - in 2001 6,7
miljard euro - werd geëxporteerd. Verder dient vermeld
dat Ford een belangrijke afnemer is van Belgische
toeleveranciers. Zo betrok Ford Genk in 2001
productiemateriaal ter waarde van zowat 1 miljard euro
van Belgische toeleveringsbedrijven. Ten slotte nog dit:
met inbegrip van de indirecte tewerkstelling wordt het
percentage van de automobielnijverheid in de totale
industriële werkgelegenheid in Limburg geschat op 32%, of
nog een derde. In absolute cijfers: 20.000 mensen op een
totaal van 64.000.
De steun van de Vlaamse regering
De door de Vlaamse regering goedgekeurde steun heeft
enerzijds betrekking op investeringen bij Ford zelf,
anderzijds bij haar eersterangsleveranciers.
De investeringen bij Ford worden geraamd op 1.200 miljoen euro. Op basis van de nieuwe kaderregeling voor regionale steun kan 30% van het steunplafond (d.i. 14%) worden toegekend, of nog 30% van 14% is gelijk aan 4,2%. De rechtstreeks aan Ford toegekende steun bedraagt dus 4,2% op 1.200 miljoen EURO of nog 50,4 miljoen euro.
De investeringen bij de eersterangsleveranciers, een 8-
tal bedrijven uit Genk en Opglabbeek, worden geraamd op
70 miljoen euro en maken deel uit van het algemeen
project 'Transformatie van de Ford Genk Fabriek'. Dit
betekent dat aan de investeringen van de
eersterangsleveranciers dezelfde steun mag toegekend
worden (dit is 4,2%) zonder dat de dossiers nog
individueel bij de Europese Commissie moeten worden
aangemeld. De aan de eersterangsleveranciers toegekende
steun bedraagt aldus 4,2% op 70 miljoen euro of nog 2,94
miljoen euro.
Samen zijn beide onderdelen goed voor 53,34 miljoen euro
steun op een totale investering van 1.270 miljoen euro.
Wissel op de toekomst
Met de keuze van de Europese Ford-top voor Genk, betuigt
Ford niet alleen haar vertrouwen in de Genkse fabriek,
maar bewijst Ford zich op lange termijn nog te willen
engageren in Genk.
De Vlaamse regering neemt met deze beslissing een wissel
op de tewerkstelling en welvaart in Limburg.
Deze beslissing kadert eveneens in de uitvoering van het Actieplan Ondernemen van de Vlaams minister van Economie, Jaak Gabriels. In het toekomstig economisch ondersteuningsbeleid, zoals momenteel in ontwerp van decreet voorligt in het Vlaams parlement, worden immers drie pijlers geïdentificeerd voor expansiesteun: ecologiesteun, steun via call-procedure en steun voor strategische projecten. De steun aan Ford is zonder meer een strategisch project voor Vlaanderen.
persinfo : Mark Vanleeuw, woordvoerder van Vlaams minister Gabriels - tel. 02-553 12 33 e-mail: persdienst.gabriels@vlaanderen.be