Brabantlaan 1
Postbus 90151
5200 MC 's-Hertogenbosch
Telefoon (073) 681 28 12
Fax (073) 614 11 15
info@brabant.nl
www.brabant.nl
Bank ING 67.45.60.043
Postbank 1070176
Persbericht
Odysa: persoonlijk snelheidsadvies op deel N282
Groene golf Rijen van start
Eind november heeft de provincie Noord-Brabant het verkeersproject 'Odysa' op de weg Tilburg-Breda (N282) ter hoogte van Rijen in werking gesteld. Odysa is een systeem dat iedere automobilist een persoonlijk snelheidsadvies geeft om een groene golf te krijgen. De groene golf levert een bijdrage aan comfortabel autorijden en vergroot de verkeersveiligheid.
Voor de vier verkeerslichten ter hoogte van Rijen zijn in beide richtingen zes informatieborden geplaatst die aangeven hoe hard automobilisten moeten rijden om bij het volgende verkeerslicht groen te krijgen. De aangegeven snelheid varieert dus telkens. Het systeem moet aantonen dat (te) hard rijden de reistijd niet korter maakt en de verkeersveiligheid negatief beïnvloedt.
Na een aantal weken van inregelen en verhelpen van kinderziektes is het systeem nu continu in werking. De komende tijd vinden evenwel nog regelmatig aanpassingen plaats. Ook de momenten waarop de snelheden zich tonen zullen nog veranderen.
Het idee van groene golven bij verkeerslichten is niet nieuw. Groene golven zijn echter niet overal mogelijk. Wanneer de afstanden tussen verkeerslichten onderling te groot zijn ontstaan bijvoorbeeld problemen, en dat is regelmatig het geval op provinciale wegen. Odysa maakt gebruik van de regelcomputers op de aansluitingen vlak na de verkeerslichten en op de tussenliggende wegvakken. Met snelheidsadviezen op maat, worden groene golven over langer afstanden wel mogelijk. Op de N282 bij Rijen wordt dit systeem voor het eerst toegepast.
Verkeersgedeputeerde P. van Vugt licht toe dat het doel van de provincie niet alleen innovatie is: 'We willen vooral met alle mogelijke middelen de verkeersveiligheid verhogen.'
Effect meten
Om inzicht te krijgen in het nut van de snelheidsadvisering wordt uitgebreid onderzoek gedaan. Hierbij wordt gelet op de effecten voor comfort en veiligheid maar ook naar doorstroming, milieu en ervaringen van weggebruikers. Bij positief resultaat kunnen op meer provinciewegen dit soort systemen worden geplaatst.
Provincie Noord-Brabant