Persbericht
06-12-2002
---
---
Prisma-onderwijs onderzocht op gebruik en effectiviteit
Na tien jaar is het Prisma Project onderzocht op gebruik en effectiviteit. CEDILLE, de onderzoeksafdeling van Het Projectbureau, CED-Groep Rotterdam heeft een onderzoek afgerond naar de eerste-opvang in het basisonderwijs. De belangrijkste onderzoeksvraag was: Hoe kan het meest effectief worden gewerkt in opvangklassen van het basisonderwijs waar Prisma wordt gebruikt? Om deze vraag te kunnen beantwoorden zijn observaties in klassen uitgevoerd, vraaggesprekken met leerkrachten gehouden en vragenlijsten ingevuld door directies en leerkrachten. Het onderzoek heeft ruim twee jaar geduurd; 52 Prismaklassen van 29 scholen in 11 gemeenten hebben eraan deelgenomen.
Allereerst is in kaart gebracht hoe de opvang met Prisma er uitziet.
Uit de bevindingen komt naar voren dat Prisma op heel veel
verschillende manieren wordt uitgevoerd. Ook de achtergrond van
leerlingen verschilt sterk. De leerlingen in het onderzoek komen uit
in totaal zon 65 verschillende herkomstlanden. Sommige Prismagroepen
zijn veel heterogener dan andere. Soms zijn er zelfs tien
nationaliteiten in één klas.
Over lesgeven in de Prisma-klas zijn de meeste leerkrachten erg
enthousiast. Ze vinden het leuk om leerlingen zo snel Nederlands te
zien leren. Knelpunten die worden ervaren zijn: de hoeveelheid werk en
de voorbereiding die het onderwijs aan neveninstromers kost. Een
klassenassistent kan hierin verlichting bieden.
Over het algemeen zijn de leerkrachten tevreden met de Prisma-programmas. Men vindt vooral de structuur die het Prisma Project biedt goed. Ook de opbouw van concreet naar abstract wordt gewaardeerd. Toch kan er ook wat verbeterd worden. Er is bijvoorbeeld behoefte aan een uitbreiding op de gebieden spelling en grammatica en aan materiaal voor oudere leerlingen. Ook de afstemming tussen Prisma-onderwijs en regulier onderwijs kan een stuk verbeterd worden.
Bij het analyseren van de resultaten bleek het moeilijk om een
antwoord te vinden op de vraag Hoe kan het meest effectief worden
gewerkt in opvangklassen waar Prisma wordt gebruikt?. Er zijn maar
weinig aspecten van de opvang gevonden die een duidelijk verband
hebben met de prestaties van leerlingen.
De achtergrond van leerlingen maakt wel uit: zij die gealfabetiseerd
zijn in een Latijnse taal, en waarvan de ouders goed zijn opgeleid,
behalen betere taalprestaties bij uitstroom uit de Prismagroep. Verder
zijn er aanwijzingen dat leerkrachten die goede begeleiding krijgen in
het werken met Prisma, en die Prisma volgens de handleiding gebruiken,
meer effectieve leertijd weten te realiseren dan leerkrachten die
nogal afwijken van de Prisma-handleiding. Een hoge effectieve leertijd
is er ook als een leerkracht aan niet teveel niveaugroepjes tegelijk
les hoeft te geven. Het type opvang waarbij leerlingen in de ochtend
gestructureerd taalonderwijs met Prisma krijgen aangeboden, en in de
middag andere vakken doen, blijkt goed te werken.
Meer informatie
Voor inhoudelijke informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen
met Karin Westerbeek van CEDILLE, Onderzoek & Evaluatie van Het
Projectbureau
k.westerbeek@cedgroep.nl Voor algemene informatie kunt u contact
opnemen met Joss Broere, Voorlichting & Service van Het Projectbureau.
j.broere@cedgroep.nl of u kunt bellen naar Het Projectbureau, afdeling
van de CED-Groep Rotterdam: 010-4071602 (sercretariaat)
HET EERSTE JAAR is voor 10,00 te bestellen bij:
CED-Groep Rotterdam
Afdeling Verkoop
Postbus 8639
3009 AP Rotterdam
T 010 4071593
F 010 4202227
e-mail:
verkoop@cedgroep.nl