Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer Postbus 90801 der Staten-Generaal 2509 LV Den Haag Anna van Hannoverstraat 4 Binnenhof 1a Telefoon (070) 333 44 44 2512 AA 's-Gravenhage Telefax (070) 333 40 33
Uw brief Ons kenmerk AV/PB/2002/95311
Onderwerp Datum
Vragen van mevrouw Noorman-Den Uyl 6 december 2002
over toezicht.
Hierbij zend ik u zoals toegezegd in het Algemeen Overleg van 31 oktober over Hervorming
Toezicht Financiële Markten (Verslag Kamerstuk 28 122, nr 8) mijn reactie op de vragen
van mevrouw Noorman-Den Uyl over de wenselijkheid dat het toezicht van de PVK op
pensioenfondsen een meer pro-actief in plaats van een repressief karakter krijgt.
U hebt mij door middel van brief 57.02 SZW van 3 december jl. tevens gevraagd om de
door mij toegezegde informatie over de dekkingsgraadproblematiek nog voor de
begrotingsbehandeling van SZW aan de Tweede Kamer te doen toekomen. Daartoe ben ik
echter niet in staat. Zoals ik tijdens het Algemeen Overleg op 31 oktober heb aangegeven
heb ik de PVK gevraagd mij rond half december van informatie te voorzien. Dit tijdstip kan
niet worden vervroegd omdat ook de PVK niet eerder over de informatie beschikt. Op grond
van de PVK-circulaire van 30 september hebben pensioenfondsen immers 3 maanden de tijd
gekregen om de PVK te informeren over de stand van zaken en het herstelplan in te dienen.
Ik verwacht de informatie van de PVK in week 51 te ontvangen. Daarna zal ik u die
informatie doen toekomen.
De Staatssecretaris van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid,
(M. Rutte)
2
Mevrouw Noorman-Den Uyl heeft tijdens het Algemeen Overleg op 31 oktober over de
Hervorming Toezicht Financiële Markten gevraagd of het niet wenselijk is dat het toezicht
van de PVK op pensioenfondsen een meer pro-actief in plaats van een repressief karakter
krijgt.
Ik wil hier het volgende over opmerken. Het is juist dat het toezicht op de pensioenfondsen
in hoofdlijnen als repressief kan worden gekarakteriseerd. De Pensioen- en
Spaarfondsenwet kent geen vergunningsysteem zoals dat voor levensverzekeraars op grond
van de Wet Toezicht Verzekeringsbedrijf 1993 wel het geval is. Hiervoor is in het verleden
bewust gekozen om sociale partners niet onnodig te belemmeren bij het oprichten van
pensioenfondsen.
Dat neemt niet weg dat ook in de PSW inmiddels bepalingen zijn opgenomen die meer als
preventief in plaats van repressief toezicht kunnen worden beschouwd.
Ik noem in dit verband het toetsen van bestuurders op hun deskundigheid en
betrouwbaarheid door de Pensioen en Verzekeringskamer (PVK). Deze toets gaat vooraf
aan de feitelijke benoeming van bestuurders.
Een ander aspect is de actuariële en bedrijfstechnische nota (abtn).
Alle pensioenfondsen hebben na het van kracht worden van de nieuwe wettelijke bepalingen
(Wet van 22 december 1999, Staatsblad 592) een abtn aan de PVK moeten voorleggen en
laten goedkeuren. Indien de PVK van oordeel is dat deze abtn niet aan alle eisen kan de
PVK het betreffende fonds een aanwijzing geven om tot wijziging van de abtn over te gaan.
In het uiterste geval kan de PVK het desbetreffende fonds verplichten om over te gaan tot
herverzekering. De PVK hoeft daarvoor niet te wachten tot zich daadwerkelijk fouten of
problemen in de uitvoering hebben voorgedaan.
Iedere wijziging in de abtn dient eveneens onverwijld aan de PVK te worden gemeld.
In de praktijk van het uitoefenen van toezicht is nog een tendens naar meer pro-actief
toezicht waarneembaar. Ik wijs in dit verband op het jaarverslag van de PVK van 2001
waarin het volgende wordt gemeld:
"In 2001 heeft de PVK een begin gemaakt met de opzet van een intern te gebruiken model
voor een meer gestructureerde analyse van de risico's per onder toezicht staande instelling.
Dit model, MARS genaamd (Model voor de Analyse van Risico's) zal naar verwachting
risico's optreden
die ertoe leiden dat een instelling niet aan de gedane toezeggingen kan voldoen. Het risico
gebaseerd toezicht van de PVK is erop gericht dat de instellingen deze risico's zelf onder-
kennen en adequate maatregelen treffen om deze risico's te beheersen.
De PVK wil inzicht hebben in de risico's die zich bij of rondom instellingen kunnen voor-
doen. In het bijzonder die risico's die relevant zijn met het oog op de bescherming van de
belangen van de gerechtigden. De PVK werkt aan een systeem voor risico gebaseerd
toezicht. MARS ondersteunt de PVK in de analyse van de risico's en de beheersing daarvan.
Met behulp ervan verkrijgt de PVK inzicht in de wijze waarop een instelling invulling geeft
aan haar risicobeheersing. Aan de hand van dit inzicht beslist de PVK over haar toezicht-
activiteiten in de richting van een instelling."
De vooruitzichten zijn dat de PVK MARS nog voor de zomer van 2003 in gebruik zal
nemen.
3
Op grond van het voorgaande concludeer ik dat zowel in regelgeving als in de
toezichtpraktijk een tendens naar meer pro-actief toezicht waarneembaar is. Ik acht dat een
positieve ontwikkeling waarbij ik overigens aanteken dat repressief toezicht nog altijd het
uitgangspunt is.