Ministerie van Financiën

Persbericht

PERS-2002-277

Den Haag, 5 december 2002

Bedrijfsplan Belastingdienst 2003-2007

De Belastingdienst gaat de komende jaren meer nadruk leggen op toezicht en opsporing. Overigens is er sprake van blijvende aandacht voor dienstverlening. De financiële taakstelling die voort vloeit uit het regeerakkoord, zorgt er voor dat de Belastingdienst nog selectiever met middelen om moet gaan. Het Bedrijfsplan Belastingdienst 2003-2007 is vandaag door Staatssecretaris Van Eijck van Financiën naar de Tweede Kamer gestuurd.

De Belastingdienst zal de komende jaren meer nadruk leggen op de kerntaak toezicht en opsporing.

Met behulp van ICT-toepassingen is het mogelijk bestandsvergelijkingen, vergelijking met contra-informatie en selectiemodules breed en éénduidig uit te voeren. Hierdoor kunnen fiscale risico's nog meer vooraf in kaart worden gebracht. De input die hier voor nodig is, komt uit 'het veld', uit analyse en van politiek-maatschappelijke signalen. Hierdoor kan het feitelijke toezicht selectiever en gerichter worden uitgeoefend, terwijl er voldoende ruimte blijft om welwillende belastingplichtigen van dienst te blijven.

Douane en FIOD-ECD kiezen dezelfde insteek. De Douane gaat meer en zichtbaarder toezicht houden via surveillance op het water en langs de kust. Ook het mobiele toezicht in het binnenland wordt uitgebreid. De FIOD-ECD gaat meer aandacht besteden aan toezicht en opsporing van

internationale (digitale) fraude en de terreinen 'financieel-economisch' en 'goederen'. Vanaf 2003 neemt de FIOD-ECD een aantal nieuwe taken in uitvoering: toezicht en opsporing van handelaren in goederen met een grote waarde, onroerende zaaktransacties die onder de MOT (Meldplicht Ongebruikelijke Transacties) vallen en de opsporingstaak van Buma/Stemra.

De basis voor efficiënt toezicht begint bij adequate dienstverlening. Daarom is open staan voor vragen en klachten en het geven van goede voorlichting belangrijk. Zonder in te boeten aan kwaliteit kan voorlichting anders worden georganiseerd. Onder andere door aan te sluiten bij de belangrijkste fiscale momenten en wetswijzigingen en meer te kiezen voor voorlichting op maat, in plaats van een massamediale benadering. Maatschappelijke ontwikkelingen bevestigen de keuze om verder in te zetten op dienstverlening op afstand; zowel de telefoon als het internet worden elk jaar populairder. In de toekomst moet het daarom mogelijk worden om status-informatie van de aangifte en andere persoonlijke fiscale zaken on-line op te kunnen vragen. De Belastingdienst wil echter ook de fysieke loketfunctie voor burgers beschikbaar houden.

Het bedrijfsplan vindt u door hier te klikken
Zie het origineel .