Aanvullend pakket maatregelen gesubsidieerde arbeid
In 2003 is * 1,7 miljard beschikbaar voor gemeentelijk reïntegratiebeleid. Daarvan wordt * 1,25 miljard
gebruikt voor gesubsidieerde banen met weinig uitstroom. Daarnaast zijn er in 2003 432.000
bijstandsgerechtigden waarvan het grootste deel naar de arbeidsmarkt toe geleid moet worden.
Opgave is dus beweging in dit zittende bestand te krijgen richting ongesubsidieerde banen en
gemeenten te helpen daarbij gedwongen ontslag te voorkomen. In samenspraak met sociale partners,
de VNG, gemeenten en sectoren is er een aanvullend pakket tot stand gekomen. Meer hierover kunt u
lezen in de circulaire gesubsidieerde arbeid die aan gemeenten gestuurd wordt.
Het pakket omvat de volgende maatregelen:
* een landelijke basisregeling om werkgevers (inclusief gemeenten als gebruikers van ID-
banen) te stimuleren circa 10.000 ID-banen (dwz. circa één op de vijf huidige ID-banen) om te
zetten in reguliere banen
Er zal in 2003 en 2004 voor de stimuleringsregeling een bedrag van * 170 miljoen worden
vrijgemaakt. Het doel is maatschappelijk nuttig werk, verricht door ID-werknemers, te
behouden. Deze regeling voorziet in een vergoeding aan werkgevers die een ID-baan
omzetten in een reguliere arbeidsplaats met een lage CAO-loonschaal. Met sociale partners is
overeengekomen dat zij CAO-afspraken zullen maken over het behoud van werkgelegenheid
voor de huidige ID-werknemers in reguliere banen en daarvoor waar nodig nieuwe CAO-
schalen zullen creëren.
Over de uitvoering van de stimuleringsregeling en de randvoorwaarden zullen afspraken
worden gemaakt met de sociale partners en de VNG die worden vastgelegd in een convenant
gesubsidieerde arbeid.
* aanvullende maatregelen om doorstroom uit gesubsidieerde arbeid te bevorderen
Deze basisregeling wordt aangevuld met arrangementen per sector, gericht op het regulier
maken van ID-banen en/of het bevorderen van doorstroom van ID-werknemers naar andere
reguliere banen. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om sectoren als zorg, onderwijs en
kinderopvang en mogelijkheden van inleenvergoedingen en duale trajecten. In overleg met
werkgevers en werknemers in de sectoren wordt dit uitgewerkt. De betrokken ministeries
trekken hier extra geld voor uit.
* oplossingen voor knelpunten in de uitvoering van de WIW
Deze maatregelen bestaan uit verschillende vormen van compensatie om onevenredige
verdeeleffecten van de bezuinigingen in 2003 op te vangen. Daarnaast wordt het
subsidiebedrag 2003 voor WIW-werkervaringsplaatsen aangepast tot vrijwel het niveau van