Persbericht
PERS-2002-279
Den Haag, 6 december 2002
Douane neemt mobiele containerscanner in gebruik
Vrijdag 6 december heeft de Douane Rotterdam de nieuwe mobiele containerscanner officieel in gebruik genomen. De heer Jan Lunneker, Directeur van de Douane, verrichtte de openingshandeling. De mobiele containerscanner wordt voornamelijk gebruikt in het Waal/Eemhaven-gebied in Rotterdam. Omdat de
scanfaciliteiten zijn aangebracht op een speciaal ontworpen truck, kan het apparaat desgewenst ook elders in het land worden ingezet. De truck is voorzien van een scanarm. Deze arm wordt over de container gelegd waarna de truck langs de container rijdt en de inhoud scant. De totale kosten van de
scan bedragen circa 4,9 miljoen euro.
Het merendeel van de scancontroles vindt plaats na risicoanalyse. Een deel van de scancontroles gebeurt steekproefsgewijs. Met de scan kan de inhoud van de container worden bekeken zonder deze open te maken. De scanbeelden kunnen voor de Douane aanleiding zijn om een container vervolgens te laten
lossen. Is het resultaat van het bekijken van de scanbeelden dat een container niet (meer) als een risico wordt beschouwd, dan kan deze zijn weg vervolgen.
Voor het werken met de mobiele containerscanner zijn vier of vijf mensen nodig. Eén of twee beeldschermanalisten die de digitale scanbeelden bekijken, de chauffeur en twee buitencoördinatoren. Het apparaat is uitgerust met sensoren waarmee objecten die zich in de nabijheid van de scanner bevinden, kunnen worden gedetecteerd. Ook is het voorzien van een draadloos microgolvensysteem waarmee de scanbron automatisch wordt uitgeschakeld als iets of iemand zich onverhoopt binnen de beveiligde scanzone begeeft. De werkplek van degene die de scanbeelden beoordeelt, is in de truck. Daar kan hij gebruik maken van alle noodzakelijke faciliteiten die nodig zijn bij het uitvoeren van zijn werk, zoals computer en communicatieapparatuur.
Het scannen van een container kost enkele minuten, het beoordelen van de beelden door een beeldschermanalist gemiddeld een kwartier. Het lossen, beoordelen en weer inpakken van een volgeladen container kost circa 4 tot 8 uur. Door gebruik te maken van de containerscanner wordt het lossen als controlemiddel steeds gerichter ingezet. De nieuwe scanner levert dus een efficiëntievoordeel op bij de Douanecontroles in de Waal/Eemhaven.