6 december 2002
Belgacom: 500.000 ADSL-klanten in België
Eindejaarspromotie van Belgacom voor het uiterst snelle en onbeperkte surfen
Begin december waren er in België 500.000 ADSL-klanten, of 300.000 meer dan een jaar geleden. Ruimschoots voor het jaareinde overtreft Belgacom dus reeds het voor 2002 vooropgestelde streefcijfer (400.000). De doorbraak van Belgacoms breedbanddienst zet zich derhalve versneld door. En daar blijft het niet bij: Belgacom pakt uit met een aantrekkelijke eindejaarspromotie.
Eindejaarspromotie: één maand surfen tegen 0 euro
Wie tussen 1 en 31 december 2002 een jaarabonnement neemt betaalt 0
euro voor de eerste maand, in de plaats van euro
voor ADSL Starter GO (het goedkoopste maandabonnement uit het
ADSL-aanbod van Belgacom) of euro voor ADSL Starter
PLUS. (Maandabonnement is 1 euro duurder voor wie geen domiciliëring
neemt).
Eveneens tot 31 december 2002 kan men trouwens de gratis installatie
van een klassieke telefoonlijn (PSTN) aanvragen. Graafwerken en
binnenbekabeling niet inbegrepen, en slechts één lijn per klant. Die
lijn moet wel worden aangesloten voor 31 januari 2003.
ADSL-box tegen slechts 59 euro
Daarenboven is de ADSL-box met alles om ADSL eenvoudig te installeren
(modem + doe-het-zelfkit) verkrijgbaar tegen slechts 59 euro
(Recubel-bijdrage van 0,5 euro inbegrepen).
Steeds meer klanten gewonnen voor ADSL
ADSL (Asymmetric Digital Subscriber Line) is een asymmetrische
technologie: het dataverkeer van het internet naar de computer van de
gebruiker (downstreamsnelheid) verloopt sneller dan het dataverkeer
van de computer van de gebruiker naar het internet (upstreamsnelheid).
De ADSL-technologie biedt uitkomst aan particulieren en bedrijven die
heel wat uren (of permanent) online willen zijn, of die een snellere
internettoegang nodig hebben voor multimedia-applicaties, zonder dat
gelijke datatoevoer in de twee richtingen voor hen prioritair is.
ADSL wordt bovendien steeds meer gebruikt voor telewerken.
Belgacom is volop bezig met de aanpassing van haar ADSL-netwerk,
waardoor de maximum downstreamsnelheid aanzienlijk toeneemt. Die
bedroeg bij de lancering 750 Kbit/s (ADSL Go) en 1Mbit/s (ADSL
Plus-Pro-Office-Premium). Door de bijkomende investeringen en
aanpassingen zullen alle ADSL-klanten (ADSL
Go-Plus-Pro-Office-Premium) binnenkort pieksnelheden tot 3Mbit/s
kunnen halen.
Tijdens de zomermaanden werd ook de maximum upstreamsnelheid voor
bepaalde ADSL-abonnementen aanzienlijk opgetrokken: van 128kb/s tot
192 Kb/s voor ADSL Plus en Pro en tot 256 Kb/s voor ADSL Office.
De mate waarin de klant de toegenomen snelheid effectief merkt hangt
af van een aantal factoren: afstand van de klant tot de
telefooncentrale; configuratie van computer van de klant (o.a.
browserversie, capaciteit interne geheugen,...); het netwerk van de
ISP, internet service provider (dat de aanpassingen in het
Belgacom-netwerk moet opvolgen); beperkingen inherent aan het
internet; kwaliteit van de interne bekabeling ...
Nog meer klanten aansluitbaar dankzij nieuwe meetmethode
Alle Belgacomklanten in heel België zijn aangesloten op centrales die
ADSL kunnen aanbieden. In principe geldt in verband met de vereiste
kwaliteit van de ADSL-verbinding wel een maximumafstand: die bedroeg
aanvankelijk 4,2 km en werd later verlengd tot 5 km (voor
PSTN-lijnen). Belgacom kan voortaan ook bepaalde klanten die zich op
meer dan 5 km van een telefooncentrale bevinden aansluiten, indien het
ADSL-signaal voldoende sterk over hun telefoonlijn kan worden
doorgezonden. De sterkte van het signaal kan nu optimaal worden
bepaald dankzij een nieuwe meetmethode.
Daardoor is nu 93% van de bevolking in België aansluitbaar (tegen 90%
vorig jaar). Nergens anders in Europa wordt een dergelijke bedekking
gehaald.
Belgacom blijft haar inspanningen verder zetten om steeds meer klanten
de kans te bieden van deze technologie gebruik te maken en tegelijk
het concept van een hogesnelheidsverbinding te behouden.
Een half miljoen ADSL-klanten
Dat vandaag een half miljoen klanten zijn aangesloten op ADSL is een
hele krachttoer, als men weet dat de dienst in België pas sinds april
1999 werd gecommercialiseerd.
Evolutie van het aantal aangesloten ADSL-klanten:
Einde 1999: 1.000
Einde 2000: 43.810
Begin december 2001: 200.000
Begin december 2002: 500.000
Ter vergelijking, ADSL-cijfers van begin september 2002:
België: 400.000 (10,2 miljoen inwoners) *
Nederland: 208.000 (15,8 miljoen inwoners) *
Italië: 550.000 (57,6 miljoen inwoners) *
Verenigd Koninkrijk: 292.000 (59 miljoen inwoners) *
Frankrijk: 731.000 (59 miljoen inwoners) *
Duitsland: 2.570.000 (82 miljoen inwoners) *
Verenigde Staten: 5.250.000 (285 miljoen inwoners) *
*(Bron: Point Topic)
Het is duidelijk: niet alleen in Europa, maar wereldwijd staat België
aan de top inzake ADSL.
En toch is het plafond verre van bereikt. In 1999 was 13,5% van de
gezinnen aangesloten op het internet, in 2000 was dat 24%, vandaag is
dat 31%. Het aandeel van breedband binnen die klanten neemt verder
toe. Als nu 14% van de Belgische gezinnen beschikt over breedband, dan
is het duidelijk dat er nog een enorme markt open ligt. (cijfers ISPA)
De voordelen van ADSL nog eens op een rijtje:
* 24 uur onbeperkt online voor een vast maandbedrag: reeds vanaf
39,54 euro per maand voor ADSL Starter Go (voor 10 GB),
Skynet-internetabonnement inbegrepen. (Ook andere ISP's zijn
mogelijk, zie www.turboline.be ) Tijdens de eindejaarspromotie
krijgt de klant bovendien één maand lang het abonnement ADSL
Starter Go of Plus tegen 0 euro.
* Eenvoudige installatie : De verbinding is gemakkelijk zelf te
installeren, er moet geen installateur langskomen, en je hoeft dus
geen verlof te nemen. In tegenstelling tot de kabel zijn bij ADSL
immers geen bijkomende ingrepen nodig (kabels leggen, kastjes
installeren,...). De ADSL-technologie maakt gebruik van de
bestaande telefoonlijn. Meer dan 90% van de klanten kiest voor de
ADSL-box met doe-het-zelf-starterskit (met inbegrepen modem). Die
starterskit is reeds verkrijgbaar tegen 59 euro. De modem blijft
eigendom van de klant, zelfs als die van provider verandert.
Alleen wie werkt met een PABX-telefooncentrale of een
alarmcentrale met bewaking-op-afstand via de telefoonlijn moet een
technicus inschakelen.
* Service: Belgacom helpt haar ADSL-klanten bij het vergroten van de
veiligheid van hun ADSL-verbinding. Zij kunnen na een gratis test
op de website (http://adslscan.turboline.be/scanner_nl.html) de
gepaste maatregelen treffen. Bovendien is de helpdesk gratis.
Alle prijzen zijn BTW inbegrepen.
Meer info op http://www.belgacom.be/adsl. Of op de gratis nummers 0800
22 800 en 0800 22 018.