Persbericht
Utrecht, 6 december 2002 - gezamenlijk persbericht NS en Albron.
Verkoop consumpties verschuift van trein naar station
Veel reizigers drinken of eten iets in de trein. Het merendeel van deze reizigers koopt deze consumptie voorafgaand aan de treinreis op het station. Op de stations en perrons is het aanbod en de verkoop van drankjes en etenswaren de afgelopen jaren gegroeid. Zo zijn er nu bijna 900 verkooppunten van ondermeer Kiosk, Wizzl, stationsrestauraties en frisdrank- en snoepautomaten. Momenteel heeft 8% van de 5.000 treinen per dag catering in de trein. In deze treinen kopen dagelijks zo'n 20.000 reizigers een consumptie. Dat is 2% van het totaal aantal treinreizigers per dag. Door de afnemende vraag naar treincatering is de functie hiervan veranderd. Daarbij komt dat de exploitatie van treincatering niet kostendekkend is. Gelet op deze omstandigheden heeft NS in goed overleg met Albron, die de catering verzorgt, besloten om in de loop van volgend jaar geleidelijk de catering in de trein te beëindigen.
Meeneempakket
Om verder tegemoet te komen aan de wensen van de reizigers worden per 1 februari 2003 ontbijt- en lunchpakketten in het assortiment van de Kiosk opgenomen. Naar verwachting zullen nog meer reizigers gebruik maken van de Kiosk. Daar waar nodig worden de openingstijden van de Kiosken verruimd. Dit is o.a. het geval in: Apeldoorn, Den Haag, Maastricht, Nijmegen, Rotterdam en Zwolle.
Medewerkers
Voor de cateringmedewerkers die bij beëindiging van het contract in vaste dienst zijn van Railtender (onderdeel van Albron Travel Catering), zal het sociaal plan van NS gelden. NS en Albron zullen zich maximaal inspannen om de betrokken medewerkers te herplaatsen. NS ziet hiervoor mogelijkheden in functies als conducteur of treinsurveillant of in de winkels op de stations.
De catering op de Thalys en ICE International treinen ondergaat geen wijzigingen.
* * * * *
Noot aan de redactie Nadere informatie, alleen voor redacties:
NS 030-2357070
Albron 030-6695504
NS
NS speelt een belangrijke rol in de mobiliteit van Nederland. De onderneming stelt zich ten doel reizigers veilig, op tijd en comfortabel te vervoeren. Daarnaast speelt NS een belangrijke rol in de ontwikkeling en exploitatie van stations en stationsomgevingen. NS is de grootste reizigersvervoerder op het spoor. Hoofddoelstellingen van het beleid zijn: op tijd rijden, informatie en vriendelijkheid verschaffen, aan sociale veiligheid bijdragen, voldoende vervoerscapaciteit creëren en schone treinen en stations realiseren. Dagelijks vervoert NS meer dan 1 miljoen reizigers en beheert 380 stations. Bij NS werken ruim 24.000 mensen. In 2001 rapporteerde NS een netto resultaat van ¤ 88 miljoen op een netto omzet van ruim ¤ 2.4 miljard.
Het Nederlandse spoorwegnet is niet in handen van NS, maar van de rijksoverheid. Het beheer ervan is door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat toegewezen aan de taakorganisaties: Railinfrabeheer, Railned en Railverkeersleiding.
Albron
Albron is de grootste onafhankelijke Nederlandse cateraar. Het bedrijf heeft een omzet van 250 mln euro, 1200 locaties, 4500 medewerkers en een jaarlijkse autonome omzetgroei van 10%. De onderneming is in 1997 ontstaan uit een fusie. Albron kent nu vijf Business Units die ieder op een eigen markt actief zijn. De dienstverlening van Albron is te vinden in bedrijven en instellingen, ziekenhuizen, scholen, op evenementen en in de facilitaire horeca.
Renate Melles
NS Persvoorlichting
Postbus 2025 (HGB IV 1k26)
3500 HA UTRECHT
Telnr.030 - 2353040
Faxnr. 030 - 2341416