STICHTING AUTOGAS NEDERLAND
Autogasbranche boos op minister Kamp
VNPI, Bovag, BETA, VVG en SAN boos
Branche hevig verontwaardiging over aanval minister Kamp op LPG
Amstelveen, 5 december 2002 - Stichting Autogas Nederland (SAN) is -net als vele andere organisaties zoals de VNPI (Vereniging Nederlandse Petroleum Industrie), Bovag, VVG (Vereniging Vloeibaar Gas) en de vereniging van tankstationhouders BETA - hevig verontwaardigd over de uitspraken van demissionair minister Kamp van VROM over de mogelijke uitfasering van LPG als motorbrandstof in 2010. Dit omdat LPG onaanvaardbare veiligheidsrisico's zou inhouden. In het Kamerdebat over externe veiligheid maakt minister Kamp in feite duidelijk dat de communicatie binnen zijn ministerie te wensen overlaat.
Zijn medewerkers hebben in een recent overleg met de
brancheverenigingen VNPI, Bovag, BETA en VGG melding gemaakt
van een inventarisatie onder de 2.200 tankstations om vast te
stellen OF en zo ja welke tankstations een mogelijk
veiligheidsrisico
vormen. Dit onderzoek zal in februari 2003 worden afgerond.
Vandaag sprak minister Kamp echter over 600 stations met een
verhoogd risico, zonder de toedracht van de risico's te vermelden.
Bovengenoemde brancheverenigingen zetten kritische
kanttekeningen bij de uitspraken van de minister aangezien het
onderzoek nog in volle gang is. Ook vragen zij zich af waarop
minister Kamp zich baseert als hij het heeft over 600 stations.
De brancheorganisaties wijzen er op dat de veiligheidssituatie rond
LPG-stations de toets der kritiek ruimschoots doorstaat. Waar
problemen dreigen (voornamelijk veroorzaakt door oprukkende
bebouwing), wordt naar oplossingen gezocht. Ook in het nieuwe,
strenge veiligheidsbeleid van de overheid is er ruimte voor
LPG-stations. Minister Kamp wekt de suggestie dat door een verbod
op LPG de veiligheidssituatie in Nederland optimaal wordt. Naast
LPG zijn er echter nog tal van andere gevaarlijke stoffen. Dit is
recentelijk nog bewezen toen een vrachtwagen door een ongeval
een onbekende chemische stof lekte. Een verbod op LPG, zonder
gelijkwaardige maatregelen voor de andere stoffen, zou dus zinloos
zijn. In Nederland heeft zich bovendien de afgelopen 50 jaar geen
enkel ernstig voorval met LPG voorgedaan. Demissionair minister
Kamp weet dit.
Tijdens het kamerdebat hebben CDA en VVD een dringend beroep
gedaan op minister Kamp om zijn uitspraken te nuanceren en zich
te distantiëren van de term uitfaseren. De branche verkeert immers
in grote onzekerheid en weet niet waar zij aan toe is. Het
draagvlak
om aan allerlei sanering- en verplaatsingsmaatregelen mee te
werken, wordt hierdoor minder volgens CDA en VVD.
Zij verwijzen verder naar de presentatie van zijn staatssecretaris
Van
Geel tijdens de Nationale Milieudag van 27 november jl., waarin
deze uiteenzette dat Nederland een serieus milieuprobleem heeft,
en verwees daarbij naar een recent rapport dat bewees dat de
luchtkwaliteit langs snelwegen een gevaar is voor de
volksgezondheid. Eerdere rapporten bewijzen hetzelfde over de
luchtkwaliteit in steden. Heel Europa accepteert dat LPG een
positieve bijdrage kan leveren aan de oplossing van dit probleem.
Noot voor de redactie,