Gemeente Breda

Persberichten

05-12-2002

Stationskwartier Centraal Breda: kroon op de binnenstad

De eerste bouwstenen voor de ruimtelijke ontwikkeling van Stationskwartier Centraal Breda zijn gereed. Bouwstenen voor de plannen die onder meer tot doel hebben de shuttle van de hogesnelheidslijn vanaf 2006 in Breda te kunnen ontvangen. Als bouwstenen voor de verdere ontwikkeling van de openbaar vervoerterminal en het stationsgebied dienen het Voorlopig stedenbouwkundig ontwerp voor het Stationskwartier Centraal Breda en de uitgangspunten voor dit voorlopig ontwerp. Het voorlopig ontwerp voor de ontwikkeling van het Stationskwartier hebben NS Vastgoed en de gemeente gezamenlijk laten opstellen door Atelier Pro. Het concept voorlopig ontwerp uit februari is bijgesteld. Het college van burgemeester en wethouders stemt in met de consultatie op het Voorlopig ontwerp en de uitgangspunten vanaf medio januari 2003. Hiermee is Breda een stap verder op weg naar de uitvoeringsovereenkomst met het rijk in maart 2003.

Uit de werkconferentie Brabantstad van 3 december is opnieuw gebleken dat de status Nieuw Sleutelproject voor het project in Breda kansen biedt voor Brabant. Het gaat immers niet alleen om een openbaar vervoerterminal voor de shuttle, maar om een terminal waar ook andere vervoersvormen voor Brabant zoals Hoogwaardig Openbaar Vervoer worden ondergebracht. Verder zetten de Brabantse steden en de provincie gezamenlijk in op een Brabants netwerk van HOV-verbindingen en andere (spoor)verbindingen binnen Brabant.

Openbare ruimte en veiligheid
De openbare ruimte is een belangrijke drager voor het stedenbouwkundig plan. De aansluiting van het Stationskwartier met de omliggende buurten en de rest van de stad krijgt veel aandacht. Door kantoorgebouwen langs het spoor te situeren, zorgen deze voor geluidafscherming. Hierdoor ontstaan gebieden waar ook gewoond kan worden. De woongebieden sluiten aan op de omliggende buurten.

Barrières geslecht
Met de ontwikkelingen wordt de huidige barrière geslecht tussen de noord- en zuidzijde van het spoor. Dit gebeurt op drie manieren: fysiek, visueel en functioneel. Door logische en veilige verbindingen te realiseren worden de noordzijde en zuidzijde van het spoor met elkaar verbonden. Door de bebouwing tussen het noordelijik en zuidelijk Stationskwartier voor het oog consistent te maken, zodat het als een geheel oogt. En tenslotte door in het gebied ruimte te bieden aan diverse functies ontstaat een logisch geheel. Met name de achtergrond van deze verbanden is verder uitgewerkt en geformuleerd in de Stedenbouwkundig uitgangspunten voor het Stationskwartier Centraal Breda uitgevoerd door BGSV. Als basis hiervoor diende de beoordeling en uitleg van het eerste conceptplan door verschillende partijen binnen Breda en het rijk.

Mix van wonen, werken, reizen en verblijven
De insteek van het programma voor het Stationskwartier is een afgewogen mix van wonen, werken en voorzieningen. In de directe omgeving van het spoor is vooral ingestoken op kantoren. Hierdoor ontstaan beschutte locaties waarin wonen mogelijk wordt. Voorzieningen en detailhandel zijn grotendeels in en bij het station gedacht. Zo ontstaat een levendig gebied ook buiten kantooruren en dat is van groot belang voor de leefbaarheid in het totale gebied. Het voorlopig ontwerp voorziet in: 80.000 m2 kantoren, 400 woningen, 8.000 m2 voorzieningen, 32.000 m2 grote gebruiker, 20.000 m2 flexibel voorkeur wonen.

Ontsluiting voor verkeer
Voetgangers krijgen voorrang en ruimte: langs de oost-west verbinding in het Stationskwartier en ook in de Willemstraat waar een vrije voetgangersloop van en naar de binnenstad ontstaat. Fietsroutes sluiten aan op het Stationskwartier en op de stallingsvoorzieningen in en direct bij het station. Aan beide zijden van het station worden totaal ongeveer 4.000 fietsenstallingen gerealiseerd, zowel bewaakt als onbewaakt. De route door het station is een belangrijke noord-zuidverbinding voor voetgangers en fietsers.

De openbaar vervoerterminal biedt op hetzelfde niveau onderdak aan de HST, intercitytreinen, HOV, regionaal busvervoer en stadsbussen. En daarmee is in de toekomst sprake van een comfortabel en efficiënt transferpunt of reispaleis, zoals de directeur NSP van het ministerie van VROM het aangeeft.

Voor het autoverkeer wordt de hoofdontsluiting van het stationsgebied en het station vanaf de Noordelijke Rondweg gevormd door de Belcrumweg en de Stationsallee. Vanaf deze allee worden de parkeergarages en het station bereikt. In de Willemstraat blijft bestemmingsverkeer mogelijk alsmede Kiss-en Ride en taxiverkeer. In het programma zijn in het programma circa 3.000 parkeerplaatsen opgenomen.

Spoorzone
Met dit stedenbouwkundig VO is het plan voor het Stationskwartier Centraal Breda een stap verder gekomen. Het Stationskwartier is onderdeel van de beoogde transformatie van de spoorzone, het gebied tussen de CSM, de noordelijke rondweg, de Doornboslaan en de singel. Het Stationskwartier is de aanjager voor een kansrijke herontwikkeling voor Spoorzone op de lange termijn tot 2025. Met name de terreinen langs de Markoevers bieden kansen om te transformeren naar kwalitatief hoogwaardige gebieden voor wonen, werken en voorzieningen. In het voorjaar 2003 wordt het concept-Masterplan Spoorzone, een visie op de ruimtelijke ontwikkeling van de totale spoorzone, uitgebracht.

Nieuw Sleutelproject Breda
Vanaf 2006 landt de shuttle van de hogesnelheidslijn (HSL) in Breda en daarmee sluit Breda aan op het net van Europese hogesnelheidslijnen, met verbindingen richting Amsterdam, Antwerpen, Brussel en Parijs. Daarmee wordt Breda de Poort van Brabant. Waar een stedelijk netwerk wordt ontwikkeld met de steden Eindhoven, Tilburg, Helmond, Den Bosch, Breda en de Provincie: Brabantstad.
In het kader van de ontwikkelingen van de HSL-stations is Breda samen met onder andere Amsterdam en Rotterdam één van de zes Nieuwe Sleutelprojecten waar het Rijk extra in investeert om de spin off van de HSL voor Nederland maximaal te benutten.

Breda, 5 december 2002