Persberichten
05-12-2002
Stationskwartier Centraal Breda: kroon op de binnenstad
De eerste bouwstenen voor de ruimtelijke ontwikkeling van Stationskwartier Centraal Breda zijn gereed. Bouwstenen voor de plannen die onder meer tot doel hebben de shuttle van de hogesnelheidslijn vanaf 2006 in Breda te kunnen ontvangen. Als bouwstenen voor de verdere ontwikkeling van de openbaar vervoerterminal en het stationsgebied dienen het Voorlopig stedenbouwkundig ontwerp voor het Stationskwartier Centraal Breda en de uitgangspunten voor dit voorlopig ontwerp. Het voorlopig ontwerp voor de ontwikkeling van het Stationskwartier hebben NS Vastgoed en de gemeente gezamenlijk laten opstellen door Atelier Pro. Het concept voorlopig ontwerp uit februari is bijgesteld. Het college van burgemeester en wethouders stemt in met de consultatie op het Voorlopig ontwerp en de uitgangspunten vanaf medio januari 2003. Hiermee is Breda een stap verder op weg naar de uitvoeringsovereenkomst met het rijk in maart 2003.
Uit de werkconferentie Brabantstad van 3 december is opnieuw gebleken
dat de status Nieuw Sleutelproject voor het project in Breda kansen
biedt voor Brabant. Het gaat immers niet alleen om een openbaar
vervoerterminal voor de shuttle, maar om een terminal waar ook andere
vervoersvormen voor Brabant zoals Hoogwaardig Openbaar Vervoer worden
ondergebracht. Verder zetten de Brabantse steden en de provincie
gezamenlijk in op een Brabants netwerk van HOV-verbindingen en andere
(spoor)verbindingen binnen Brabant.
Openbare ruimte en veiligheid
De openbare ruimte is een belangrijke drager voor het stedenbouwkundig
plan. De aansluiting van het Stationskwartier met de omliggende
buurten en de rest van de stad krijgt veel aandacht. Door
kantoorgebouwen langs het spoor te situeren, zorgen deze voor
geluidafscherming. Hierdoor ontstaan gebieden waar ook gewoond kan
worden. De woongebieden sluiten aan op de omliggende buurten.
Barrières geslecht
Met de ontwikkelingen wordt de huidige barrière geslecht tussen de
noord- en zuidzijde van het spoor. Dit gebeurt op drie manieren:
fysiek, visueel en functioneel. Door logische en veilige verbindingen
te realiseren worden de noordzijde en zuidzijde van het spoor met
elkaar verbonden. Door de bebouwing tussen het noordelijik en
zuidelijk Stationskwartier voor het oog consistent te maken, zodat het
als een geheel oogt. En tenslotte door in het gebied ruimte te bieden
aan diverse functies ontstaat een logisch geheel.
Met name de achtergrond van deze verbanden is verder uitgewerkt en
geformuleerd in de Stedenbouwkundig uitgangspunten voor het
Stationskwartier Centraal Breda uitgevoerd door BGSV. Als basis
hiervoor diende de beoordeling en uitleg van het eerste conceptplan
door verschillende partijen binnen Breda en het rijk.
Mix van wonen, werken, reizen en verblijven
De insteek van het programma voor het Stationskwartier is een
afgewogen mix van wonen, werken en voorzieningen. In de directe
omgeving van het spoor is vooral ingestoken op kantoren. Hierdoor
ontstaan beschutte locaties waarin wonen mogelijk wordt. Voorzieningen
en detailhandel zijn grotendeels in en bij het station gedacht. Zo
ontstaat een levendig gebied ook buiten kantooruren en dat is van
groot belang voor de leefbaarheid in het totale gebied. Het voorlopig
ontwerp voorziet in: 80.000 m2 kantoren, 400 woningen, 8.000 m2
voorzieningen, 32.000 m2 grote gebruiker, 20.000 m2 flexibel voorkeur
wonen.
Ontsluiting voor verkeer
Voetgangers krijgen voorrang en ruimte: langs de oost-west verbinding
in het Stationskwartier en ook in de Willemstraat waar een vrije
voetgangersloop van en naar de binnenstad ontstaat.
Fietsroutes sluiten aan op het Stationskwartier en op de
stallingsvoorzieningen in en direct bij het station. Aan beide zijden
van het station worden totaal ongeveer 4.000 fietsenstallingen
gerealiseerd, zowel bewaakt als onbewaakt. De route door het station
is een belangrijke noord-zuidverbinding voor voetgangers en fietsers.
De openbaar vervoerterminal biedt op hetzelfde niveau onderdak aan de
HST, intercitytreinen, HOV, regionaal busvervoer en stadsbussen. En
daarmee is in de toekomst sprake van een comfortabel en efficiënt
transferpunt of reispaleis, zoals de directeur NSP van het ministerie
van VROM het aangeeft.
Voor het autoverkeer wordt de hoofdontsluiting van het stationsgebied
en het station vanaf de Noordelijke Rondweg gevormd door de Belcrumweg
en de Stationsallee. Vanaf deze allee worden de parkeergarages en het
station bereikt. In de Willemstraat blijft bestemmingsverkeer mogelijk
alsmede Kiss-en Ride en taxiverkeer. In het programma zijn in het
programma circa 3.000 parkeerplaatsen opgenomen.
Spoorzone
Met dit stedenbouwkundig VO is het plan voor het Stationskwartier
Centraal Breda een stap verder gekomen. Het Stationskwartier is
onderdeel van de beoogde transformatie van de spoorzone, het gebied
tussen de CSM, de noordelijke rondweg, de Doornboslaan en de singel.
Het Stationskwartier is de aanjager voor een kansrijke herontwikkeling
voor Spoorzone op de lange termijn tot 2025. Met name de terreinen
langs de Markoevers bieden kansen om te transformeren naar kwalitatief
hoogwaardige gebieden voor wonen, werken en voorzieningen.
In het voorjaar 2003 wordt het concept-Masterplan Spoorzone, een visie
op de ruimtelijke ontwikkeling van de totale spoorzone, uitgebracht.
Nieuw Sleutelproject Breda
Vanaf 2006 landt de shuttle van de hogesnelheidslijn (HSL) in Breda en
daarmee sluit Breda aan op het net van Europese hogesnelheidslijnen,
met verbindingen richting Amsterdam, Antwerpen, Brussel en Parijs.
Daarmee wordt Breda de Poort van Brabant. Waar een stedelijk netwerk
wordt ontwikkeld met de steden Eindhoven, Tilburg, Helmond, Den Bosch,
Breda en de Provincie: Brabantstad.
In het kader van de ontwikkelingen van de HSL-stations is Breda samen
met onder andere Amsterdam en Rotterdam één van de zes Nieuwe
Sleutelprojecten waar het Rijk extra in investeert om de spin off van
de HSL voor Nederland maximaal te benutten.
Breda, 5 december 2002