Persberichten
05-12-2002
Rivier kan terugkeren in getemde vorm
Burgemeester en wethouders hebben ja gezegd tegen het Definitief plan
reconstructie van de Westflank. Met dit plan is het mogelijk om binnen
het beschikbare budget van 29,5 miljoen Euro de voormalige rivier de
Aa weer gedeeltelijk toegang te geven tot de binnenstad en de haven
weer terug te laten keren op zijn oude plaats.
Nadat eerdere voorstellen te kostbaar bleken, moest gezocht worden
naar besparingen. Omdat sommige van de gevonden oplossingen in het
voordeel blijken te werken van de leefomgeving, lijkt de terugkeer van
water in de binnenstad aanmerkelijk dichterbij te zijn gekomen. Zo
heeft de noodzakelijke verhoging van het bodem- en waterpeil in de
rivier als positief gevolg dat het water op sommige plaatsen beter
aansluit bij de omgeving. Door het beperkte niveauverschil tussen
water in de rivier en kade is het contact met het water optimaal. De
loop van de oorspronkelijke rivier wordt grotendeels gevolgd; de
onstuimigheid die het water van een rivier doorgaans kenmerkt, wordt
getemperd. Dit heeft het Bredase waterproject inmiddels de naam de
getemde rivier opgeleverd.
De wens om het water terug te brengen in de Westkant van de stad
dateert al van september 2000 toen de gemeenteraad instemde met het
voorlopig ontwerp op hoofdlijnen voor de Oost-Wesflank. De eerste
ontwerpen voor de Westflank bleken echter te duur voor het beschikbare
budget. Destijds was dat 23 miljoen. De kosten voor de uitvoering
werden becijferd op 35,9 miljoen.
Ook het nieuwe college dat in mei aantrad, benadrukte het belang van
de terugkeer van het water in de stad. Hoewel het beschikbare budget
verhoogd werd naar 29,5 miljoen moest nog steeds gezocht worden naar
kostenbesparingen.
Gedempte haven wordt weer haven
De haven komt weer terug op zijn oude plaats. Hoewel aan de westzijde
een paar meter extra nodig is om het verkeer voldoende ruimte te
geven, varieert de breedte van de haven nog altijd van zon 25 tot ruim
30 meter.
Aan de binnenstadszijde komt een verlaagde kade van ruim drie meter
breed. In het verlengde van de Vismarktstraat komt een brug met een
hoogte van 3,20 meter die voldoende ruimte biedt aan toekomstige
pleziervaartuigen om de haven binnen te varen.
Voorts komt er een doorgaand fietspad en ruimte om te wandelen en te
flaneren. De bevoorrading van de aanliggende panden blijft
gegarandeerd. De parkeerplaatsen in de te slopen Haven garage komen
voormalige politiebureaulocatie.
Rivierenmodel
Bij het samenstellen van het definitieve plan is nog steeds uitgegaan
van het terugbrengen van de rivier op de Markendaalseweg. Geen
gecontroleerd systeem zoals bij grachten het geval is.
Gekozen is voor de rivier waar Breda zijn oorsprong aan te danken
heeft en die als vorm het meest bij de stad past. De rivier die
slingert en beweegt, ruimte pakt waar het kan en ruimte geeft waar het
nodig is. Maar het is wel de rivier van nu, in de stad van de
eenentwintigste eeuw. Een zorgvuldige afweging waar de rivier ruimte
krijgt en waar de stad ruimte neemt, was steeds nodig. De loop werd
grotendeels gevolgd, maar hier en daar was een aanpassing nodig.
In het huidige ontwerp wordt uitgegaan van het terugbrengen van de
rivier tot aan de Oede van Hoornestraat (Kijkshop). In de toekomst kan
het water worden doorgetrokken over en langs het Seeligterrein tot de
Vredenburgsingel.
De gewenste stroming in de nieuw terug te brengen rivier zal voorlopig
kunstmatig moeten worden opgewekt. Tevens voorkomt deze stroming
algengroei en kroosvorming in de zomer. Omdat het gemaal blijft staan
wordt de rivier op sommige gedeeltes minder breed ten opzichte van het
oude voorstel. In het smalste deel is het water 8 meter breed. Het
breedste deel, op de Markendaalseweg wordt ongeveer 18 meter.
Besparingen
Omdat het rivierenmodel de meeste kwaliteiten biedt, is binnen dit
model gezocht naar kostenbesparingen. Die zijn op diverse plaatsen
gevonden.
De meest opvallende en meest kostenbesparende is gevonden in het
verhogen van het bodem- en waterpeil op het gedeelte tussen de Trapkes
en het Groot Arsenaal. Door deze verhoging hoeft het aanwezige riool
niet verlegd te worden en kan het gemaal blijven staan. De waterdiepte
op dit gedeelte bedraagt straks 1,20 meter.
De aanvankelijke bezwaren tegen deze besparing, het verlies van de
dynamiek en het functioneel gebruik van de rivier, wordt goedgemaakt
door het besef dat het hoger liggende water meer zichtbaar is. Er mag
straks dan niet gevaren kunnen worden op dit gedeelte, schaatsers
daarentegen stappen vanaf de wallenkant zo op het ijs. Het hoger
liggende water is meer zichtbaar en tastbaar voor de omgeving. Het
hoger liggende water biedt op termijn ook meer mogelijkheden bij het
bebouwen van het Seeligterrein waar de relatie tussen wonen en water
meer uitgebuit kan worden.
Een tweede besparing betreft de bekleding van de kademuren in het
opgehoogde gedeelte. Omdat het waterniveau hier maar 60 centimeter tot
een meter onder de rand staat, zal er geen gemetselde kademuur tegen
de damwand geplaatst worden.
De commissie SOVV zal zich op 10 december uitspreken over het
definitief plan voor de reconstructie van de Westflank, gevolgd door
de raad op 19 december.
Na een korte consultatieronde voor direct belanghebbenden kan het
bestek en de bestektekeningen gemaakt gaan worden waarna de
aanbesteding plaatsvindt. Rond de zomer van 2004 start de uitvoering,
te beginnen met de haven.
Breda, 5 december 2002