PLATFORM NEDERLANDSE LUCHTVAAR
Overheid creëert schijnoplossingen bij vliegvelden
Het geluidsbeleid van de overheid voor de luchtvaart werkt averechts
en bevordert juist de geluidshinder. De overheid stelt grenzen aan de
door de regionale en kleine luchthavens belaste milieuruimte. De
overheid doet dit, volgens haar zeggen, om de omgeving te beschermen
tegen onder andere geluidsoverlast. Een goed voorbeeld van dit
averechtse beleid is te zien bij Lelystad Airport, die vanwege de
overschrijding van het toegestane geluidsquotom de vluchten de rest
van het jaar drastisch moet beperken.
Vergelijk het eens met het wegverkeer. De overheid bepaalt
bijvoorbeeld dat er per jaar een in verband met geluid een bepaald
aantal vrachtwagens over de A1 mag rijden. Is de grens in november
bereikt? Jammer, volgend jaar zijn ze weer de eersten. Raar? Ja, maar
zo gaat het dus wel bij bijvoorbeeld Lelystad Airport.
Lelystad Airport heeft te maken met een BKL-zone en met een Ke-zone. De eerstgenoemde is ontwikkeld voor klein luchtverkeer; vliegtuigen onder de 6.000 kilo. De tweede zone is ontwikkeld voor de grotere vliegtuigen van boven de 6.000 kilo en voor helikopters. De overschrijding van het toegestane aantal vluchten per jaar heeft plaatsgevonden in de BKL-zone. Hier gaat het dus al fout. Het beleid is dubbel en onduidelijk, want hoe verkoop je aan de omwonenden dat het ene type toestel wel beperkt wordt en het andere niet.
Het belangrijkste is echter nog wel de vraag of het beperken van
bepaalde typen toestellen wel effect heeft op het verminderen van
geluidshinder. Geluidshinder is namelijk niet hetzelfde als
geluidsbelasting. De hoeveelheid geluid zegt niets over de eventuele
hoeveelheid geluidshinder, er spelen nog zoveel andere
niet-akoestische factoren mee. Met een volledig statistisch beleid zal
de overheid niet ver komen. Sterker nog, het huidige beleid wekt
alleen maar irritatie, bij zowel omwonenden als bij de
luchtvaartsector. Dit komt doordat de overheid zaken beloofd aan de
omwonenden die zij niet kan nakomen en die bovendien ook geen
oplossing bieden.
De overheid kan zich beter concentreren op praktische oplossingen,
zoals het nog stiller maken van motoren. De vliegvelden kunnen het
beste zelf afspraken maken met hun omgeving. De verantwoording hoort
bij de lokale partijen te liggen, ook als het gaat om geluid.