05/12/2002
Voorlichtingscampagne Olijfolie eindigt succesvol
Consumptie olijfolie in Nederland in 10 jaar verzesvoudigd
Het Olijfolie Informatiebureau in Amsterdam zal eind december 2002 zijn deuren sluiten. Na drie jaar is er een einde gekomen aan de laatste voorlichtingscampagne voor olijfolie. Gedurende deze campagne zijn er veel verschillende activiteiten uitgevoerd en heeft het Olijfolie Informatiebureau heel veel contact gehad met de verschillende doelgroepen. De consumptie van olijfolie is in Nederland sinds het begin van de campagnes enorm gestegen.
Voorlichtingscampagnes
Sinds het begin van de jaren '80 zet de Europese Commissie zich in
voor de bevordering van de consumptie van olijfolie. Aanvankelijk
alleen in de producerende landen, later ook in de niet producerende
landen. In Nederland zijn er vanaf 1992 drie campagnes gevoerd, de
huidige campagne is hiervan de laatste. Tijdens deze laatste campagne
heeft het Olijfolie Informatiebureau voorlichting gegeven over
allerlei aspecten van olijfolie, zowel aan de consument, de handel als
de media. Activiteiten waren o.a. het uitgeven van brochures, het
organiseren van proeverijen, acties op verkooppunten, deelname aan
beurzen, ontwikkelen van radio- en televisie items, organiseren van
persreizen en samenwerking met verschillende media.
Consumptie olijfolie enorm gestegen
In Nederland is de consumptie van olijfolie sinds het begin van de
promotiecampagnes enorm toegenomen. In 1990 was de consumptie nog 1000
ton, in 1995 al 2300 ton en in 2001 bedroeg deze zelfs bijna 6000 ton.
De totale consumptie in de Europese Unie is ook aanzienlijk gestegen
sinds de jaren negentig. Ze bedroeg toen 1,2 miljoen ton, om in
2001-2002 1,9 miljoen ton te bereiken.
De productie bedroeg in de periode 2001-2002 meer dan 2,3 miljoen ton
olijfolie, tegenover minder dan 1 miljoen in 1990. In 2000-2001
produceerde de Europese Unie bijna 76% van de wereldproductie van
olijfolie. Spanje, Italië, en Griekenland zijn de koplopers onder de
grote wereldproducenten; Portugal en Frankrijk zijn de andere Europese
producerende landen.
Olijfolie Informatiebureau sluit zijn deuren
Eind december 2002 zal het Olijfolie Informatiebureau worden
opgeheven. Het is dan niet meer mogelijk om brochures en informatie
aan te vragen. Het telefoonnummer 020-6731233 en het e-mail adres
olijfolie@gci.nl zullen niet meer kunnen worden gebruikt en de website
www.olijfolieinfo.net zal ook niet meer actief zijn. Voor vragen kan
men zich in de toekomst wenden tot de producenten en de handel.
¹ Cijfers van The International Olive Oil Council, zie
www.internationaloliveoil.org .
Noot aan de redactie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Het Olijfolie
Informatiebureau,
Barbara Oosterom of Saskia Buitink, telefoon 020-6731233 of
olijfolie@gci.nl.
Na eind december kunt u contact opnemen met bovenstaande personen bij
GCI Holland Public Relations, telefoonnummer 020-6768666 of
boosterom@gci.nl of sbuitink@gci.nl .