* Persberichten
+ 2 december 2002
Gemeente niet ontevreden over uitspraken Raad van Arbitrage
over ingediende schadeclaims Calatravabruggen
De gemeente Haarlemmermeer heeft kennis genomen van de uitspraken
van de Raad van Arbitrage op de door de aannemers ingediende
schadeclaims rond de bouw van de Bruggen over de Hoofdvaart (de
Calatravabruggen). De belangrijkste conclusie na de zittingen en de
uitspraken van de Raad van Arbitrage in de twee spoedgeschillen is
dat de stagnatieclaim van de aannemer staal (Victor Buyck) als
gevolg van een door beide partijen overeengekomen regeling is
ingetrokken en dat de gemeente slechts een relatief geringe
schadevergoeding aan de aannemer Civiel (Dekker, VOBI, v.d. Horst)
verschuldigd is, namelijk ¤ 480.000, op een claim die vele
malen groter was
Met de aannemer staal is een overeenkomst gesloten over het
ingediende toekomstige meerwerk en met beide aannemers is een
nieuwe bouwplanning overeengekomen: de opleveringsdatum van de Harp
(Nieuw Vennep-brug) is bepaald op 15 december 2003; de Citer
(Bennebroekerweg-brug) 1 maart 2004 en de Luit (Toolenburg-brug) op
1 mei 2004.
1. Stagnatieclaims
De aannemer staal en de aannemer civiel eisten aanvankelijk
in de spoedarbitrage een uitspraak over termijnverlengingen
over een voorschot op de stagnatieschade en over het
ingediende meerwerk (die laatste vordering was alleen door de
aannemer Staal ingediend)
2. Verweer gemeente
De gemeente heeft haar verweer in eerste instantie gericht op
het niet bevoegd zijn van de Raad van Arbitrage, alsmede op
het feit dat geen stagnatieschade is opgetreden. Weliswaar is
er enige vertraging ontstaan aan de zijde van de aannemer
civiel, maar het is niet aannemelijk dat die aannemer daarvan
schade heeft geleden Verder heeft de gemeente zich altijd op
het standpunt gesteld dat terecht meerwerk ook inderdaad
betaald moet worden.
Overeenkomst meerwerk staal
Om bovengenoemde reden is met de aannemer staal een
overeenkomst opgesteld die op de dag van de zitting in een
arbitraal vonnis is vastgelegd. Met deze "limited turn key"
overeenkomst zijn alle ingediende en voorziene meerwerken
opgedragen voor een totaalbedrag van ¤ 2,825 miljoen.
Hiermee is zekerheid verkregen over de totale
uitvoeringskosten en de planning van het staalwerk tot aan
het einde van het project. De aannemer staal heeft daarop de
stagnatieclaim ingetrokken.
3. Vonnis Raad van Arbitrage
De Raad van Arbitrage heeft wel uitspraak gedaan in zaak van
de civiele aannemer. De Raad acht het aannemelijk dat de
aannemer civiel schade heeft geleden voor een deel van de
opgetreden vertraging. Ze wilde geen uitspraak doen over
stagnatieschade die te maken heeft met uitloop van de
planning in de toekomst. De Raad heeft in dit spoedgeschil
bepaald dat zonder nadere onderbouwing het billijk is dat de
gemeente een voorschot dient te betalen van ¤ 480.000.
Ze zegt daarbij dat, nu er een nieuwe planning met alle
partijen is overeengekomen, geen reden meer is om het
bouwproces verder te vertragen.
Tegen het vonnis kan beroep worden aangetekend.
4. Financiering
De totale bouwkosten inclusief opgedragen meerwerk en het
vonnis bedragen op dit moment ca. ¤ 22 miljoen.
De meerkosten boven de aanneemsom van ¤ 18,6 miljoen
worden vooralsnog gedekt vanuit de risicoreservering
programma Vinex.
5. Planning
Met de beide aannemers is een nieuwe planning overeengekomen.
De eerste brugelementen voor de Harp (brug in de Noordelijke
Randweg Nieuw Vennep) zullen vanaf maart 2003 worden
aangevoerd. De opleveringsdatum van de Harp is bepaald op 15
december 2003. De Citer (brug in de Nieuwe Bennebroekerweg )
is op 1 maart 2004 gereed en de Luit (brug in de Maria
Tesselschadelaan Toolenburg) op 1 mei 2004. Hierbij is een
marge van 4 weken afgesproken; daarna is het boetebeding
wederom van toepassing. Deze latere oplevering heeft mede ten
gevolge van de latere oplevering van woningen nauwelijks
gevolgen voor de doorstroming omdat er inmiddels voldoende
alternatieve routes beschikbaar zijn. De verkeersdruk op de
Haya van Soomerensingel en Altenburg in Toolenburg zal nog
wat langer blijven dan verwacht maar is aanvaardbaar, vanwege
de inmiddels goede doorstroming op de Van Heuven
Goedhartlaan.
Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen