Gemeente Haarlemmermeer


* Persberichten

+ 2 december 2002

Gemeente niet ontevreden over uitspraken Raad van Arbitrage over ingediende schadeclaims Calatravabruggen

De gemeente Haarlemmermeer heeft kennis genomen van de uitspraken van de Raad van Arbitrage op de door de aannemers ingediende schadeclaims rond de bouw van de Bruggen over de Hoofdvaart (de Calatravabruggen). De belangrijkste conclusie na de zittingen en de uitspraken van de Raad van Arbitrage in de twee spoedgeschillen is dat de stagnatieclaim van de aannemer staal (Victor Buyck) als gevolg van een door beide partijen overeengekomen regeling is ingetrokken en dat de gemeente slechts een relatief geringe schadevergoeding aan de aannemer Civiel (Dekker, VOBI, v.d. Horst) verschuldigd is, namelijk ¤ 480.000, op een claim die vele malen groter was
Met de aannemer staal is een overeenkomst gesloten over het ingediende toekomstige meerwerk en met beide aannemers is een nieuwe bouwplanning overeengekomen: de opleveringsdatum van de Harp (Nieuw Vennep-brug) is bepaald op 15 december 2003; de Citer (Bennebroekerweg-brug) 1 maart 2004 en de Luit (Toolenburg-brug) op
1 mei 2004.

1. Stagnatieclaims
De aannemer staal en de aannemer civiel eisten aanvankelijk in de spoedarbitrage een uitspraak over termijnverlengingen over een voorschot op de stagnatieschade en over het ingediende meerwerk (die laatste vordering was alleen door de aannemer Staal ingediend)


2. Verweer gemeente
De gemeente heeft haar verweer in eerste instantie gericht op het niet bevoegd zijn van de Raad van Arbitrage, alsmede op het feit dat geen stagnatieschade is opgetreden. Weliswaar is er enige vertraging ontstaan aan de zijde van de aannemer civiel, maar het is niet aannemelijk dat die aannemer daarvan schade heeft geleden Verder heeft de gemeente zich altijd op het standpunt gesteld dat terecht meerwerk ook inderdaad betaald moet worden.

Overeenkomst meerwerk staal
Om bovengenoemde reden is met de aannemer staal een overeenkomst opgesteld die op de dag van de zitting in een arbitraal vonnis is vastgelegd. Met deze "limited turn key" overeenkomst zijn alle ingediende en voorziene meerwerken opgedragen voor een totaalbedrag van ¤ 2,825 miljoen. Hiermee is zekerheid verkregen over de totale uitvoeringskosten en de planning van het staalwerk tot aan het einde van het project. De aannemer staal heeft daarop de stagnatieclaim ingetrokken.


3. Vonnis Raad van Arbitrage
De Raad van Arbitrage heeft wel uitspraak gedaan in zaak van de civiele aannemer. De Raad acht het aannemelijk dat de aannemer civiel schade heeft geleden voor een deel van de opgetreden vertraging. Ze wilde geen uitspraak doen over stagnatieschade die te maken heeft met uitloop van de planning in de toekomst. De Raad heeft in dit spoedgeschil bepaald dat zonder nadere onderbouwing het billijk is dat de gemeente een voorschot dient te betalen van ¤ 480.000. Ze zegt daarbij dat, nu er een nieuwe planning met alle partijen is overeengekomen, geen reden meer is om het bouwproces verder te vertragen.
Tegen het vonnis kan beroep worden aangetekend.


4. Financiering
De totale bouwkosten inclusief opgedragen meerwerk en het vonnis bedragen op dit moment ca. ¤ 22 miljoen. De meerkosten boven de aanneemsom van ¤ 18,6 miljoen worden vooralsnog gedekt vanuit de risicoreservering programma Vinex.


5. Planning
Met de beide aannemers is een nieuwe planning overeengekomen. De eerste brugelementen voor de Harp (brug in de Noordelijke Randweg Nieuw Vennep) zullen vanaf maart 2003 worden aangevoerd. De opleveringsdatum van de Harp is bepaald op 15 december 2003. De Citer (brug in de Nieuwe Bennebroekerweg ) is op 1 maart 2004 gereed en de Luit (brug in de Maria Tesselschadelaan Toolenburg) op 1 mei 2004. Hierbij is een marge van 4 weken afgesproken; daarna is het boetebeding wederom van toepassing. Deze latere oplevering heeft mede ten gevolge van de latere oplevering van woningen nauwelijks gevolgen voor de doorstroming omdat er inmiddels voldoende alternatieve routes beschikbaar zijn. De verkeersdruk op de Haya van Soomerensingel en Altenburg in Toolenburg zal nog wat langer blijven dan verwacht maar is aanvaardbaar, vanwege de inmiddels goede doorstroming op de Van Heuven Goedhartlaan.

Aan deze tekst kunt u geen rechten ontlenen