EPN
Virtueel inburgeren helpt oud- en nieuwkomers succesvol
integreren
Persbericht van EPN - Platform voor de informatiesamenleving
Den Haag, 5 december 2002 - EPN startte eind november het project 'De
Virtuele school voor Nederlandse taal, cultuur en geschiedenis'. Deze
school biedt toekomstige nieuwkomers de mogelijkheid om vanuit het
land van herkomst kennis maken met de Nederlandse taal, cultuur en
geschiedenis.
Gisteren is in de Tweede Kamer uitgebreid gediscussieerd over de
inburgeringproblematiek. Onderwerp van debat was een motie om de
mogelijkheid te onderzoeken van inburgeringcursussen in het land van
herkomst. 'Niet of zeer gebrekkig Nederlands spreken en onvoldoende
kennis van de Nederlandse samenleving en cultuur staan succesvolle
integratie in de weg', aldus tweede kamerlid Mirjam Sterk (CDA).
Vervolgens stelde zij dat achterstanden in een zo vroeg mogelijk
stadium moeten worden voorkomen. De Virtuele school voor Nederlandse
taal, cultuur en geschiedenis sluit hierop aan en biedt meer dan
afstandsonderwijs alleen. Het is een laagdrempelige en onafhankelijk
van tijd te benaderen vraagbaak voor de Nederlandse taal, cultuur en
geschiedenis. Ook oudkomers die nog steeds weinig aansluiting vinden
bij de Nederlandse samenleving kunnen binnen de Virtuele school
onderwijs op maat vinden. De toegang tot de Virtuele school loopt via
internet en pc's die bij mensen thuis of Nederlandse ambassades
staan, maar ook in buurthuizen, Brede Scholen en bibliotheken in
Nederland.
Voor mensen met een totaal andere etnische en culturele achtergrond is
het een buitengewoon moeilijke opgave zich een zinvolle plaats in onze
samenleving te verwerven. Hierbij schiet het bestaande
inburgeringbeleid tekort. Dit beleid is er niet op ingesteld om
achterstanden in een zo vroeg mogelijk stadium te voorkomen,
bijvoorbeeld door toekomstige nieuwkomers te stimuleren om in het land
van herkomst al te starten met inburgering. EPN, initiatiefnemer van
het Platform de Virtuele school, vindt dat geen mogelijkheid onbenut
moet blijven om deze nieuwkomers meer te prikkelen, te enthousiasmeren
en op voorhand bij onze samenleving te betrekken. Vroegtijdige
kennismaking kan via de virtuele school bijdragen aan een grotere
participatie, het voorkomen van achterstanden en uitval onder de
doelgroep.
EPN - Platform voor de informatiesamenleving is een onafhankelijke
stichting die zich inzet voor de maatschappelijke meerwaarde van ict.
In het platform zijn het bedrijfsleven, de politiek, het
maatschappelijk middenveld, de wetenschap en de overheid
vertegenwoordigd. EPN verricht onderzoek, publiceert en organiseert
bijeenkomsten over thema's rond ict en de samenleving. In het project
'De Virtuele School voor Nederlandse taal, cultuur en geschiedenis'
stelt EPN de kansen centraal van ict voor een betere inburgering van
oud- en nieuwkomers in Nederland.
---