Print pagina
Drempelbeleid busroutes vastgesteld
Datum uitgave: 03-12-2002
Onderwerp: Verkeer en vervoer
Het college van B&W heeft op dinsdag 3 december ingestemd met een
nadere invulling van het beleid over de toepassing van
snelheidsremmende maatregelen op busroutes. In het gemeentelijk
verkeers- en vervoersplan (gvvp) staat aangegeven hoe hiermee om moet
worden gegaan. In de praktijk bleek echter behoefte aan een nadere
uitwerking van de uitgangspunten. Dat is nu gebeurd en de gemeente zal
nieuwe verkeersremmers in de busroutes toetsen aan dit nieuwe beleid.
Tevens wordt bekeken hoe bestaande verkeersremmers kunnen worden
aangepast.
De inrichting van Zwolle volgens de normen van het landelijke beleid
'duurzaam veilig' vordert gestaag. Om de snelheid in de wijken omlaag
te brengen, moeten er op diverse plaatsen snelheidsremmende
verkeersmaatregelen, zoals plateaus, aangelegd worden.
Hierbij worden de uitgangspunten uit het gvvp gehanteerd. Enerzijds
bevorderen deze maatregelen de verkeersveiligheid, anderzijds levert
het ook beperkingen op.
Het busverkeer ervaart met name de nadelen: het levert vertraging en
het leidt tot discomfort bij reizigers en lichamelijke klachten bij de
chauffeurs. Dit is aanleiding om de beleidslijnen in het gvvp nader
uit te werken.
Aanpassingen
In het gvvp wordt onderscheid gemaakt tussen verbindende en
ontsluitende routedelen.
Hierin was reeds bepaald dat er op verbindende routedelen in principe
geen plateaus worden toegepast. Voor ontsluitende routedelen (de
lussen door de wijken) zijn een aantal maatregelen aangescherpt:
* Er wordt zeer terughoudend omgegaan met de toepassing van
plateaus op ontsluitende lijndelen. In principe worden
alternatieve maatregelen toegepast. Dit wordt per situatie
bepaald. Alleen op plekken waar dit niet mogelijk is, kan in het
uiterste geval een plateau worden toegepast (gedacht kan worden
aan belangrijke oversteekpunten voor voetgangers en fietsers).
* Wanneer toch een plateau wordt toegepast, wordt op de richtingen
waar de bus rijdt een helling toegepast van 1:40, dit was een
helling van 1:20.
Inventarisatie
Momenteel maakt de gemeente een inventarisatie van mogelijke
aanpassingen van bestaande plateaus. In het begrotingsvoorstel van het
college voor 2003 is een reservering opgenomen van ¤ 100.000,00 gedekt
uit de Reserve Openbaar Vervoer, om in 2003 infrastructurele
aanpassingen te verrichten. De uitkomsten van deze inventarisatie
zullen naar alle waarschijnlijkheid eind februari aan het college
worden voorgelegd.
Bron: Communicatie
Datum van 04-12-2002 tot 10-12-2002