Gemeente Zwolle

Print pagina

Drempelbeleid busroutes vastgesteld


Datum uitgave: 03-12-2002

Onderwerp: Verkeer en vervoer

Het college van B&W heeft op dinsdag 3 december ingestemd met een nadere invulling van het beleid over de toepassing van snelheidsremmende maatregelen op busroutes. In het gemeentelijk verkeers- en vervoersplan (gvvp) staat aangegeven hoe hiermee om moet worden gegaan. In de praktijk bleek echter behoefte aan een nadere uitwerking van de uitgangspunten. Dat is nu gebeurd en de gemeente zal nieuwe verkeersremmers in de busroutes toetsen aan dit nieuwe beleid. Tevens wordt bekeken hoe bestaande verkeersremmers kunnen worden aangepast.

De inrichting van Zwolle volgens de normen van het landelijke beleid 'duurzaam veilig' vordert gestaag. Om de snelheid in de wijken omlaag te brengen, moeten er op diverse plaatsen snelheidsremmende verkeersmaatregelen, zoals plateaus, aangelegd worden. Hierbij worden de uitgangspunten uit het gvvp gehanteerd. Enerzijds bevorderen deze maatregelen de verkeersveiligheid, anderzijds levert het ook beperkingen op.
Het busverkeer ervaart met name de nadelen: het levert vertraging en het leidt tot discomfort bij reizigers en lichamelijke klachten bij de chauffeurs. Dit is aanleiding om de beleidslijnen in het gvvp nader uit te werken.

Aanpassingen
In het gvvp wordt onderscheid gemaakt tussen verbindende en ontsluitende routedelen.
Hierin was reeds bepaald dat er op verbindende routedelen in principe geen plateaus worden toegepast. Voor ontsluitende routedelen (de lussen door de wijken) zijn een aantal maatregelen aangescherpt:


* Er wordt zeer terughoudend omgegaan met de toepassing van plateaus op ontsluitende lijndelen. In principe worden alternatieve maatregelen toegepast. Dit wordt per situatie bepaald. Alleen op plekken waar dit niet mogelijk is, kan in het uiterste geval een plateau worden toegepast (gedacht kan worden aan belangrijke oversteekpunten voor voetgangers en fietsers).
* Wanneer toch een plateau wordt toegepast, wordt op de richtingen waar de bus rijdt een helling toegepast van 1:40, dit was een helling van 1:20.

Inventarisatie
Momenteel maakt de gemeente een inventarisatie van mogelijke aanpassingen van bestaande plateaus. In het begrotingsvoorstel van het college voor 2003 is een reservering opgenomen van ¤ 100.000,00 gedekt uit de Reserve Openbaar Vervoer, om in 2003 infrastructurele aanpassingen te verrichten. De uitkomsten van deze inventarisatie zullen naar alle waarschijnlijkheid eind februari aan het college worden voorgelegd.

Bron: Communicatie
Datum van 04-12-2002 tot 10-12-2002