STICHTING ALCOHOLPREVENTIE

Brouwers en supermarkten blijven spotten met bierprijzen

Brouwers en supermarkten blijven spotten met bierprijzen STAP hoopt dat Staatssecretaris Ross- van Dorp van VWS het prijsstunten met alcohol gaat verbieden.

De Stichting Alcoholpreventie (STAP) concludeert uit een nieuw eigen marktonderzoek dat de bierproducenten en de supermarkten volop blijven stunten met de prijzen van bier.
Dit ondanks een verzoek van de Kamer (motie van der Vlies cs dd 6 november 2001) om te komen met wettelijke maatregelen tegen deze stuntaanbiedingen.
Uit een analyse van 30 recente reclame-aanbiedingen voor bier blijken kortingen van zo'n 30% op een krat pils eerder regel dan uitzondering.
Juist deze week (3 oktober 2002) heeft Staatssecretaris Ross-van Dorp van Volksgezondheid, Welzijn en Sport bevestigd dat 'het aankondigen van en de promotie voor stuntaanbiedingen en dumpprijzen wordt betrokken bij het besluit Alcoholreclame'. Dit als schriftelijk antwoord op een protestbrief van STAP (23 september 2002) tegen eerdere stuntaanbiedingen.
STAP hoopt dat daarmee een eind komt aan het stunten met de prijs van alcohol.

Elke week stunten met bier
STAP heeft de afgelopen 3 maanden in klantenfolders van o.a. de supermarktketens Albert Heijn, Hoogvliet, EDAH en Super de Boer 30 stuntaanbiedingen voor bier aangetroffen.
De klantenkortingen liepen uiteen van 8 tot 54% per krat met een gemiddelde van bijna 25%. Koplopers waren Heineken (gemiddeld 28,5% korting) en Dommelsch (28,3%).
Uit het onderzoek bleek dat in de afgelopen periode nagenoeg elke week in een van de grote supermarkten bier tegen stuntprijzen werd aangeboden.
Ook trof STAP bij de grote slijters (EM-TE Gall en Gall, de Mitra e.a.) stuntaanbiedingen aan voor sterke drank.

Dumpprijzen van Poiesz supermarkten en Dirk van de Broek aangeklaagd Uit het onderzoek van STAP bleek in twee gevallen dat het stunten met bierprijzen in strijd is met de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank. De supermarktketen Poiesz te Sneek en Dirk van de Broek boden respectievelijk een gratis tweede krat pils aan en een krat pils tegen een prijs die meer dan 50% lager is dan de normale prijs. De reclamecode verbiedt dat.
Tegen deze twee aanbiedingen heeft STAP klachten ingediend bij de Reclamecode Commissie. Poiesz heeft reeds spijt betuigd voor haar reclamestunt en zegt te hebben gehandeld uit onbekendheid met de bestaande afspraken.
STAP zal er bij het PVAD (Platform Verkoop Alcoholhoudende Dranken voor Thuisgebruik) op aandringen dat de supermarkten beter worden geïnformeerd over de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank.

Bier als lokker voor de supermarkt
Bijna alle aangetroffen stuntprijzen voor bier en sterke drank liggen beduidend lager dan de inkoopsprijs die de zelfstandige slijter voor deze producten betaalt.
Zowel de bierproducent als de supermarktketens hebben belang bij deze prijsreclame.
De bierproducent tracht volgens STAP met de stuntaanbiedingen het marktaandeel dat ze zijn kwijtgeraakt aan de populaire alcoholhoudende mixdranken te herwinnen. Supermarkten gebruiken daarentegen de lage bierprijzen vermoedelijk als klantenlokker en klantenbinder.

Lagere prijzen zorgen voor grotere problemen
Het protest van STAP tegen het stunten met de prijzen van alcoholhoudende drank is gegrond in de wetenschap dat lagere prijzen de consumptie doet toenemen. Deze ontwikkeling gaat in tegen het alcoholbeleid van de overheid zoals dat is vastgelegd in de Alcoholnota 2001-2003.
Voor informatie:
Bunnik, 4 december 2002
Stichting Alcoholpreventie
Tel 030-6565041
Voor informatie:
Ir. W.E. van Dalen, directeur STAP
Mobiel: tel 0653295544


05 dec 02 12:14