STICHTING ALCOHOLPREVENTIE
Brouwers en supermarkten blijven spotten met bierprijzen
Brouwers en supermarkten blijven spotten met bierprijzen
STAP hoopt dat Staatssecretaris Ross- van Dorp van VWS het
prijsstunten met alcohol gaat verbieden.
De Stichting Alcoholpreventie (STAP) concludeert uit een nieuw eigen
marktonderzoek dat de bierproducenten en de supermarkten volop blijven
stunten met de prijzen van bier.
Dit ondanks een verzoek van de Kamer (motie van der Vlies cs dd 6
november 2001) om te komen met wettelijke maatregelen tegen deze
stuntaanbiedingen.
Uit een analyse van 30 recente reclame-aanbiedingen voor bier blijken
kortingen van zo'n 30% op een krat pils eerder regel dan
uitzondering.
Juist deze week (3 oktober 2002) heeft Staatssecretaris Ross-van Dorp
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport bevestigd dat 'het aankondigen
van en de promotie voor stuntaanbiedingen en dumpprijzen wordt
betrokken bij het besluit Alcoholreclame'. Dit als schriftelijk
antwoord op een protestbrief van STAP (23 september 2002) tegen
eerdere stuntaanbiedingen.
STAP hoopt dat daarmee een eind komt aan het stunten met de prijs van
alcohol.
Elke week stunten met bier
STAP heeft de afgelopen 3 maanden in klantenfolders van o.a. de
supermarktketens Albert Heijn, Hoogvliet, EDAH en Super de Boer 30
stuntaanbiedingen voor bier aangetroffen.
De klantenkortingen liepen uiteen van 8 tot 54% per krat met een
gemiddelde van bijna 25%. Koplopers waren Heineken (gemiddeld 28,5%
korting) en Dommelsch (28,3%).
Uit het onderzoek bleek dat in de afgelopen periode nagenoeg elke week
in een van de grote supermarkten bier tegen stuntprijzen werd
aangeboden.
Ook trof STAP bij de grote slijters (EM-TE Gall en Gall, de Mitra
e.a.) stuntaanbiedingen aan voor sterke drank.
Dumpprijzen van Poiesz supermarkten en Dirk van de Broek aangeklaagd
Uit het onderzoek van STAP bleek in twee gevallen dat het stunten met
bierprijzen in strijd is met de Reclamecode voor Alcoholhoudende
Drank. De supermarktketen Poiesz te Sneek en Dirk van de Broek boden
respectievelijk een gratis tweede krat pils aan en een krat pils tegen
een prijs die meer dan 50% lager is dan de normale prijs. De
reclamecode verbiedt dat.
Tegen deze twee aanbiedingen heeft STAP klachten ingediend bij de
Reclamecode Commissie. Poiesz heeft reeds spijt betuigd voor haar
reclamestunt en zegt te hebben gehandeld uit onbekendheid met de
bestaande afspraken.
STAP zal er bij het PVAD (Platform Verkoop Alcoholhoudende Dranken
voor Thuisgebruik) op aandringen dat de supermarkten beter worden
geïnformeerd over de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank.
Bier als lokker voor de supermarkt
Bijna alle aangetroffen stuntprijzen voor bier en sterke drank liggen
beduidend lager dan de inkoopsprijs die de zelfstandige slijter voor
deze producten betaalt.
Zowel de bierproducent als de supermarktketens hebben belang bij deze
prijsreclame.
De bierproducent tracht volgens STAP met de stuntaanbiedingen het
marktaandeel dat ze zijn kwijtgeraakt aan de populaire alcoholhoudende
mixdranken te herwinnen. Supermarkten gebruiken daarentegen de lage
bierprijzen vermoedelijk als klantenlokker en klantenbinder.
Lagere prijzen zorgen voor grotere problemen
Het protest van STAP tegen het stunten met de prijzen van
alcoholhoudende drank is gegrond in de wetenschap dat lagere prijzen
de consumptie doet toenemen. Deze ontwikkeling gaat in tegen het
alcoholbeleid van de overheid zoals dat is vastgelegd in de
Alcoholnota 2001-2003.
Voor informatie:
Bunnik, 4 december 2002
Stichting Alcoholpreventie
Tel 030-6565041
Voor informatie:
Ir. W.E. van Dalen, directeur STAP
Mobiel: tel 0653295544
05 dec 02 12:14