RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID
Uit smeervet en pakking bij hoge temperaturen explosief gas
Raad voor de Transportveiligheid bepleit zorgvuldig onderhoud
Uit smeervet en pakking komt bij hoge temperaturen explosief gas
vrij
Uit smeervet waarmee de schroefas van een schip wordt gesmeerd en de
pakking waarmee het vet wordt vastgehouden kan bij hoge temperaturen
een explosief gas vrijkomen. Dat was, zo blijkt uit een rapport van de
Raad voor de Transportveiligheid, de oorzaak van een explosie die op 9
augustus 2000 plaatsvond op de Westerschelde, aan boord van een
duw-/sleepboot. De Raad, onder voorzitterschap van mr. Pieter van
Vollenhoven, beveelt aan dat de Vereniging van Smeerolieondernemingen
Nederland (VSN) haar leden erop wijst dat de mogelijkheid van
explosiegevaar moet worden vermeld op veiligheidsinformatiebladen. Ook
wordt de brancheorganisaties in de binnenvaart aanbevolen de leden
erop te wijzen dat ook die gedeelten van het schip die minder in het
oog springen goed moeten worden onderhouden.
Bij de duw-/sleepboot was sprake van een lek waardoor smeervet
wegliep, zodat de schroefas warm liep en het resterende vet en de
pakking te heet werden. Uit proeven die de Raad heeft laten nemen is
gebleken dat in die situatie een explosief gasmengsel kan ontstaan.
Bij de ontploffing op de duw-/sleepboot werd alleen materiële schade
aangericht.