Raad voor de Transportveiligheid

RAAD V D TRANSPORTVEILIGHEID

Zijkant Vrachtauto's moet 's nachts beter zichtbaar zijn

Raad voor de Transportveiligheid bepleit verplicht aan brengen van reflecterende markering
Zijkant vrachtauto's moet 's nachts beter zichtbaar zijn

Vrachtauto's die 's nachts dwars op de weg staan of rijden, bijvoorbeeld omdat de chauffeur een inrit in of uit wil, zijn voor naderende automobilisten dikwijls slecht te zien. Daarom zou de minister van Verkeer en Waterstaat, vooruitlopend op Europese regelgeving, in Nederland verplicht moeten stellen dat vrachtauto's worden voorzien van reflecterende stroken langs de contouren van de trailers. Dat is een aanbeveling van de Raad voor de Transportveiligheid, onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven. De Raad heeft enkele dodelijke ongevallen onderzocht, waarbij is gebleken dat automobilisten niet tijdig de zijkant van een vrachtauto hadden opgemerkt. Bij al deze ongevallen voerden de vrachtauto's wel de nu verplichte reflectoren en verlichting.

De 'retro-reflecterende contourmarkering' (RRCM) die de Raad verplicht wil doen stellen zal naar schatting het aantal verkeersdoden terugbrengen met twee à drie per jaar, het aantal ziekenhuisgewonden met 20 tot 30 en het aantal ongevallen met enkele honderden. In Europees verband wordt de verplichtstelling van RRCM voorbereid; volgens de Raad gaat dat echter te lang duren en dient de Nederlandse regering daarop vooruit te lopen.

De Raad beveelt verder aan dat wegbeheerders, zoals gemeenten en provincies, bij de verlening of verlenging van uitwegvergunningen voor bedrijfsterreinen die regelmatig door vrachtauto's worden bezocht, in de beoordeling te betrekken dat ook vrachtauto's het terrein vooruitrijdend moeten kunnen oprijden en verlaten. De problemen die de Raad signaleert doen zich namelijk vooral voor waar bedrijfsterreinen slechts één in/uitrit hebben, zodat vrachtwagenchauffeurs wel gedwongen zijn achteruit te manoeuvreren. De brancheorganisaties in het goederenvervoer en de land- en tuinbouwsector, wordt aanbevolen dat zij hun leden adviseren dergelijke manoeuvres zo weinig mogelijk tijdens duisternis uit te voeren en, als dat toch nodig is, adequate veiligheidsmaatregelen te treffen.