Rijksuniversiteit Groningen

Het muzikaal sublieme en de overweldigende ervaring

Sinds de laat-zeventiende eeuw is het idee van het sublieme in de Westerse cultuur verbonden geweest met een ervaring van stomme verwondering, huiver en verheffing in het aangezicht van de onmetelijke en de overweldigende natuur. Voorbeelden zijn eindeloze woestijnen, ijsvlakten en oceanen, bergen, ravijnen, vulkanen, stormen, aardbevingen: alles waardoor men zich plotseling klein, kwetsbaar en onbeduidend voelde, maar waardoor men tegelijkertijd werd aangetrokken, gefascineerd en geïnspireerd. Als zodanig werd de sublieme ervaring gekenmerkt door een dubbelzinnigheid die het zou gaan onderscheiden van de ervaring van het schone in de achttiende- en negentiende-eeuwse kritische theorie en esthetica: een ervaring van lust en onlust, van frustratie en verrukking, of angst en fascinatie, tegelijkertijd. In haar proefschrift wil Kiene Brillenburg Wurth deze dubbelzinnige ervaring, die zich allengs van de natuur naar de kunst bewoog, herdenken in relatie tot de muziek van de achttiende, negentiende en twintigste eeuw. Enerzijds toont zij aan wat de invloed is geweest van de cultus van het sublieme op de muzikale cultuur tussen 1700 en 1900, en meer in het bijzonder op de `overwinning' van de instrumentale muziek aan het einde van de achttiende eeuw. Anderzijds laat zij zien hoe het denken over instrumentale muziek de esthetica van het kunstmatig sublieme (mede) heeft bepaald: hoe de andere kunsten een `muzikale' onbepaaldheid aan moesten nemen om het sublieme op te roepen. Binnen deze wisselwerking tussen het sublieme en het `muzikale' analyseert Brillenburg Wurth ten slotte vanuit een theoretisch perspectief de sublieme ervaring als een gelijktijdige en onoplosbare ervaring van lust en onlust geanalyseerd in relatie tot Romantische en eigentijdse muziek.

Kiene Brillenburg Wurth (Den Haag, 1966) studeerde Engelse taal- en letterkunde aan de RUG. Zij verrichtte haar promotieonderzoek bij de vakgroep Literatuurwetenschap van de Faculteit der Letteren van de RUG en bij de onderzoekschool Rudolf Agricola. Brillenburg Wurth is als universitair docent Literatuurwetenschap verbonden aan de Universiteit Utrecht en de Vrije Universiteit te Amsterdam.

Datum en tijd

donderdag 5 december 2002, 16.00 uur

Promovendus

mw. C.A.W. Brillenburg Wurth, e-mail: kiene.brillenburg@let.uu.nl (werk)

Proefschrift

The musically sublime: infinity, indeterminacy, irresolvability

Promotores

prof.dr. F.R. Ankersmit en prof.dr. J. Neubauer

Faculteit

letteren

Plaats

Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Promotie