Katholieke Universiteit Nijmegen

Eerste lichting `nieuwe' vwo-ers presteert beter

De eerste lichting eerstejaarsstudenten aan de Katholieke Universiteit Nijmegen met een vwo-diploma behaald in de vernieuwde Tweede Fase van het vwo heeft het goed gedaan. In het studiejaar 2001-2002 hebben ze gemiddeld twee volle studiepunten meer gehaald dan de collega's met een vwo-diploma `oude stijl'. Dat blijkt uit onderzoek naar het behaald aantal studiepunten in het studiejaar 2001-2002 aan deze universiteit. De vwo-ers ´nieuwe stijl´ scoorden gemiddeld 31,6 studiepunten (42 is de maximale studielast per studiejaar) en de vwo-ers ´oude stijl´ gemiddeld 29,6 studiepunten.

In het onderzoek zijn 259 vwo-ers ´nieuwe stijl´ betrokken die hun diploma hebben behaald aan een van de 125 scholen die al in 1998 begonnen met de invoering van de Tweede Fase en het Studiehuis, de zogenaamde voorhoedescholen. Deze scholieren deden in 2001 als eersten het vwo-eindexamen `nieuwe stijl'. Zij worden in het onderzoek vergeleken met 1023 eerstejaars aan de KU Nijmegen die ook in 2001 vwo-eindexamen hebben gedaan, maar dan nog ´oude stijl´. Bij beide groepen zijn ook de studenten meegenomen die in de loop van het studiejaar 2001-2002 de studie gestaakt hebben.

Onderzoeksresultaten
Van de vwo-ers `nieuwe stijl' voldeed 81% aan de norm van 21 of meer studiepunten van de Informatie Beheer Groep (IBG): de als lening verkregen basisbeurs voor het eerste studiejaar wordt dan omgezet in een gift. Van de vwo-ers `oude stijl' was dat 76%. Van de vwo-ers `nieuwe stijl' behaalde 36% het maximale aantal studiepunten van 42; van de vwo-ers `oude stijl' was dat 31%.

Als we kijken naar de resultaten van het onderzoek op het niveau van de opleidingen van de KU Nij-megen dan zien we dat het aantal `vwo-ers nieuwe stijl' bij de meeste opleidingen in het studiejaar 2001-2002 nog zodanig klein was, dat aan de geregistreerde verschillen in behaalde studiepunten met de vwo-ers `oude stijl' geen conclusies mogen worden verbonden. De opleiding Nederlands Recht is in feite de enige opleiding met een substantieel aantal vwo-ers `nieuwe stijl' (30) waar deze groep het significant beter deed dan hun 156 jaargenoten met een `oud' vwo-diploma.

Verbetering van de aansluiting op het hoger onderwijs was een van de hoofddoelstellingen van de ingrijpende reorganisatie van de Tweede Fase van het voortgezet onderwijs. Het onderzoek van de KU Nijmegen biedt de eerste harde gegevens waarmee in de komende jaren nagegaan kan worden of deze doelstelling bij de overgang van het vwo naar het wetenschappelijke onderwijs ook daadwerkelijk bereikt wordt. 4-12-2002