Gevaarlijke tankers voor 2005 van zee
Voedsel, ruimte en groen
Boris van der Ham
04-12-2002 - D66 heeft minister De Boer (Verkeer en Waterstaat) in de
Kamer aangesproken over de zesentwintig jaar oude olietanker Byzantio.
De Byzantio ligt momenteel in de haven van Rotterdam. Deze tanker
vaart voor dezelfde reder als de Prestige, de tanker die onlangs voor
de Spaanse kust verging en een ongekende milieuramp veroorzaakte. D66
wil voor 2005 deze schepen van de Europese zeeën hebben.
D66 wil dat de regering zich in de Europese Unie hard maakt om `de
drijvende schroothopen' zo snel mogelijk uit de zeeën te bannen. Nu
staat die datum op 2015, maar dat vind D66 te laat. Boris van der Ham,
tweede kamerlid D66: "Europa kan hardere eisen stellen. Steeds wordt
daarop gezegd dat zo'n harde eis de EU geld kost. Maar wat denk je dat
zo'n olieramp in Spanje kost? En dan heb ik het nog niet eens over de
ecologische schade!" D66 wil voor 2005 deze schepen van de Europese
zeeën hebben.
D66 vindt ook dat de inspectie de enkelwandige schepen moet worden
verscherpt en dat schepen desnoods aan de ketting worden gelegd als ze
te gevaarlijk zijn. Van der Ham: "Zeehavens moeten deze wrakken niet
als hete brei aan elkaar doorschuiven, maar hun verantwoordelijkheid
nemen en streng controleren en ingrijpen."