European Commission

IP/02/1796

Brussel, 4 december 2002

Gaat u dit jaar kerstcadeaus over de grens kopen? 10 tips voor consumenten

In december 2002 zal naar alle waarschijnlijkheid een recordaantal consumenten van de interne markt profiteren en over de grens kerstcadeaus inkopen. Voor het eerst zullen de shoppers in 12 van de 15 EU-lidstaten niet eens geld hoeven te wisselen voordat ze op zoek naar geschenken de grens over wippen naar een ander eurozoneland. En koopjesjagers uit alle lidstaten kunnen profiteren van gemakkelijk vergelijkbare prijzen in euro's. Maar wat gebeurt er als over de grens gekochte geschenken verkeerd uitpakken? Om een gelukkig Kerstfeest voor alle Europese consumenten te helpen garanderen, heeft David Byrne, Commissaris voor gezondheids- en consumentenbescherming, vandaag een lijst gepubliceerd met de 10 beste tips voor grensoverschrijdende kerstinkopen.

Bij de lancering van de beste 10 tips van de Commissie voor grensoverschrijdende kerstinkopen zei David Byrne: "Met een interne markt die zich uitstrekt van vlakbij de Noordpool tot aan de Middellandse Zee hebben de Europese consumenten zeker keuze genoeg. Door de komst van de euro zou dit het beste Kerstseizoen ooit moeten worden voor inkopen over de grens. Uit onze onderzoeken blijkt echter dat twijfels met betrekking tot uiteenlopende niveaus van consumentenbescherming sommige Europeanen ervan weerhouden om gebruik te maken van de voordelen van de interne markt(1) . Daarom publiceren wij deze tips voor grensoverschrijdend inkopen. Ik hoop dat ze ertoe zullen bijdragen dat alle Europese consumenten een gelukkig Kerstfeest hebben."

Top tien van tips voor grensoverschrijdende kerstinkopen


1. Ken de verkoper


Zorg ervoor dat u weet wie de verkoper is en dat u hem kunt bereiken schriftelijk, per e-mail, of per telefoon als er een probleem is met het product of de dienst dat of die u aanschaft.


2. Zorg ervoor dat u weet wat u koopt


Controleer wat u krijgt aan de hand van afbeeldingen, lijsten van de inhoud, afmetingen of andere door de verkoper verstrekte informatie. Zorg ervoor dat u weet hoe het product of de dienst werkt. Als u niet zeker bent, vraag dan meer informatie. Controleer dat u precies begrijpt wat krijgt voordat u toestemt. Lees de voorwaarden van de verkoper.


3. Controleer de prijs

De prijs moet duidelijk zijn maar pas op voor extra kosten zoals wisselkosten, belastingen, verzekeringen, bezorgingskosten, verpakking en porto. Ga na wie de verzendkosten betaalt, en hoeveel dat is, als artikelen geretourneerd moeten worden.


4. Wees voorzichtig met betalen

Ga altijd na op welke verschillende manieren u kunt betalen. Ook binnen de eurozone kunnen grensoverschrijdende overmakingen duur zijn(2)
. Het gebruik van krediet- en klantenkaarten is goedkoper maar wees voorzichtig in internet. Geef uw kaartgegevens pas als u hebt gecontroleerd dat u op een beveiligde site bent (let op het gesloten hangslot-symbool op uw browser). Bevestig altijd uw bestelling voordat u betaalt.


5. Controleer de leverdatum en de regeling voor opzegging van bestellingen

Denk eraan dat het bij artikelen die vanuit een andere lidstaat worden verstuurd enige tijd kan duren voor dat ze aankomen. Vraag de verkoper hoe lang de levering zal duren en spreek een termijn af. Als de verkoper niet kan garanderen dat een artikel vóór Kerstmis geleverd kan worden, is het misschien beter een ander cadeau te zoeken. Denk eraan dat als u iets op afstand koopt - per telefoon, op internet, of per post - u zeven dagen bedenktijd hebt na ontvangst van de bestelling. Dat is uw recht volgens de EU-wetgeving. Zodra u de verkoper per brief of per e-mail hebt medegedeeld dat u de bestelling wenst te annuleren, moet hij uw geld teruggeven. Artikelen die bederfelijk zijn, zoals voedsel, en bijvoorbeeld ook uitgepakte CD's, video's en computersoftware, kunnen normaliter niet worden geretourneerd.


6. Is er een garantie?

Ga na of uw aankoop garanties, waarborgen of klantenservice omvat, wat daar precies onder valt, en voor hoe lang. De geldende EU-wetgeving geeft u twee jaar de tijd om bezwaar te maken tegen gebreken die het product al had toen u het kocht. Als er binnen zes maanden een gebrek optreedt, moet de verkoper aantonen dat het product in orde was toen het werd verkocht. In principe moet u (een deel van) uw geld terugkrijgen als het product niet snel gerepareerd of vervangen kan worden.


7. Bewaar alle bewijsstukken

Bewaar alle bonnen en andere papieren die ontvangt als u uw geschenken koopt. Print of kopieer uw bestelling als u online of per post iets bestelt. Print of kopieer de eventueel op de website aangegeven voorwaarden. Bewaar de catalogus als u iets per telefoon of per post bestelt. Bewaar kopieën van alle correspondentie tussen u en de verkoper en noteer het nummer van de bestelling, uw klantnummer, enz. Deze documentatie kan nuttig zijn als er een probleem ontstaat.


8. Beveilig uw gegevens en bescherm uw privacy
Persoonlijke gegevens mogen normaliter alleen met uw toestemming worden gebruikt. Bestelformulieren waarop u een verkoper persoonlijke gegevens verstrekt (b.v. uw adres en telefoonnummer) dienen de vraag te bevatten of u ermee instemt dat de verkoper die gegevens gebruikt voor andere doeleinden dan de bestelling (b.v. uw naam toe te voegen aan hun adreslijst voor reclame). Lees die vraag goed: moet u expliciet toestemmen in het gebruik van uw gegevens, of geldt: wie zwijgt, stemt toe? Als het formulier geen dergelijke vraag bevat, vraag dan wat hun beleid is inzake gegevensbescherming.


9. Wat kunt u doen als er iets verkeerd gaat?
Neem bij problemen zo snel mogelijk contact op met de verkoper. Als u er met de verkoper niet uitkomt, kunt u informatie en hulp krijgen van een Europees Bureau voor consumentenvoorlichting(3) . Er is ook een nieuw Europees netwerk, het Europees Buitengerechtelijk Netwerk (EB-Net)(4), om consumenten te helpen met klachten over goederen of diensten die zij in een ander EU-land hebben aangeschaft.


10. Pas op voor bedrog

Blijf altijd waakzaam en denk eraan: als het te mooi klinkt om waar te zijn, is het waarschijnlijk ook niet waar!

De rechten van de consument in de EU - achtergrondinformatie

Er is nu een aantal gemeenschappelijke grondrechten die alle EU-consumenten hebben als zij over de grens inkopen. Die rechten vloeien voort uit EU-richtlijnen, die in veel gevallen de lidstaten het recht geven om desgewenst een hoger niveau van rechtsbescherming voor de consument in te voeren of te handhaven. Enkele voorbeelden:
* Verkopers dienen zichzelf te identificeren, aan te geven hoe de consument contact kan opnemen (postadres, e-mail-adres, enz.), en duidelijk te maken dat zij commerciële bedoelingen hebben(5).
* De prijs en (indien van toepassing) de prijs per eenheid moet duidelijk zijn(6).

* De consument moet schriftelijk of per e-mail medegedeeld worden wanneer en hoe hij een bestelling kan opzeggen. Verder heeft de consument een bedenktijd van tenminste zeven werkdagen, waarbinnen hij om wat voor reden dan ook van gedachten kan veranderen. Zodra hij de verkoper schriftelijk of per e-mail heeft laten weten dat hij de bestelling wenst af te zeggen, dient laatstgenoemde zijn geld terug te geven(7).

* De consument kan bezwaar aantekenen tegen oneerlijke bepalingen of onjuiste beweringen in de overeenkomst(8) of in de reclame(9).
* Alle in de EU verkochte producten dienen veilig te zijn(10).
* Als er iets mis is met een in de EU gekocht product, en het veroorzaakt letsel of schade, kan de consument eventueel schadevergoeding krijgen(11).

* De consument heeft ten minste twee jaar de tijd om te klagen over gebreken die het product al had toen hij het kocht. Als het gebrek zich voordoet binnen zes maanden na aankoop, moet de verkoper aantonen dat het product in orde was toen het werd verkocht(12).
* Persoonlijke gegevens mogen alleen worden gebruikt als de consument daarmee instemt(13).

Wanneer een consument een probleem heeft met een grensoverschrijdende transactie kan hij om hulp vragen bij een van de Europese Bureaus voor consumentenvoorlichting, die consumenten van advies dienen. Ook kunnen consumenten gebruik maken van de mogelijkheid van buitengerechtelijke alternatieve beslechting van geschillen (alternative dispute resolution, ADR) via het Europees Buitengerechtelijk netwerk (EB-Net), een netwerk van ADR-regelingen in de gehele EU. ADR-regelingen bieden een goedkopere, eenvoudigere en meestal ook snellere oplossing voor grensoverschrijdende geschillen dan de gang naar de rechter. Alle 15 lidstaten, plus Noorwegen en IJsland, hebben een centraal contactpunt om consumenten te helpen. De taak van deze contactpunten is met name:
* consumenten te informeren over de beschikbaarheid en aard van nationale ADR-mechanismen die hun klachten in behandeling kunnen nemen;

* consumenten in staat te stellen grensoverschrijdende klachten in te dienen zonder te veel moeite te moeten doen, en te helpen bij praktische problemen, bijvoorbeeld taalproblemen;
* te assisteren bij het richten van klachten aan het passende nationale ADR-mechanisme;

* de afhandeling van de klacht te volgen en de goede werking van de ADR-mechanismen die deel uitmaken van het netwerk te controleren.

EB-Net is in oktober 2001 van start gegaan en heeft al meer dan 1100 klachten van consumenten behandeld. Meer informatie over het EB-Net en de contactpunten is de vinden op de website:

www.eejnet.org

of op de Europa-server:

http://europa.eu.int/comm/consumers/policy/developments/acce_just/inde x_en.html

(1)
Zie IP/02/1683: Grensoverschrijdend inkopen in de EU, een onderbenut potentieel: de Commissie publiceert onderzoeksresultaten.

(2)
Zie IP/01/992: Onderzoek bevestigt dat overschrijvingskosten voor grensoverschrijdende betalingen nog steeds te hoog zijn.

(3)
http://europa.eu.int/comm/consumers/policy/euroguichets/index_en.html

(4)
HYPERLINK
http://europa.eu.int/comm/consumers/policy/developments/acce_just/acc e_just14_en.pdf
http://europa.eu.int/comm/consumers/policy/developments/acce_just/acc e_just14_en.pdf or HYPERLINK http://www.eejnet.org www.eejnet.org voor meer informatie.

(5)
Richtlijn betreffende op afstand gesloten overeenkomsten (1997/7/EG) en de Richtlijn betreffende elektronische handel (2000/31/EG)

(6)
Richtlijn betreffende prijsaanduiding (1998/6/EG).

(7)
Richtlijn betreffende op afstand gesloten overeenkomsten (1997/7/EG.

(8)
Richtlijn betreffende oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten (1993/13/EEG)

(9)
Richtlijn betreffende misleidende reclame (1984/450/EEG)

(10)
Richtlijn betreffende algemene productveiligheid (1992/59/EEG).

(11)
Richtlijn betreffende productaansprakelijkheid (1985/374/EEG)

(12)
Richtlijn betreffende de verkoop van en de garanties voor consumptiegoederen (1999/44/EG).

(13)
Richtlijn betreffende de verwerking van persoonsgegevens (1997/66/EG)