IP/02/1796
Brussel, 4 december 2002
Gaat u dit jaar kerstcadeaus over de grens kopen? 10 tips voor
consumenten
In december 2002 zal naar alle waarschijnlijkheid een recordaantal
consumenten van de interne markt profiteren en over de grens
kerstcadeaus inkopen. Voor het eerst zullen de shoppers in 12 van de
15 EU-lidstaten niet eens geld hoeven te wisselen voordat ze op zoek
naar geschenken de grens over wippen naar een ander eurozoneland. En
koopjesjagers uit alle lidstaten kunnen profiteren van gemakkelijk
vergelijkbare prijzen in euro's. Maar wat gebeurt er als over de grens
gekochte geschenken verkeerd uitpakken? Om een gelukkig Kerstfeest
voor alle Europese consumenten te helpen garanderen, heeft David
Byrne, Commissaris voor gezondheids- en consumentenbescherming,
vandaag een lijst gepubliceerd met de 10 beste tips voor
grensoverschrijdende kerstinkopen.
Bij de lancering van de beste 10 tips van de Commissie voor
grensoverschrijdende kerstinkopen zei David Byrne: "Met een interne
markt die zich uitstrekt van vlakbij de Noordpool tot aan de
Middellandse Zee hebben de Europese consumenten zeker keuze genoeg.
Door de komst van de euro zou dit het beste Kerstseizoen ooit moeten
worden voor inkopen over de grens. Uit onze onderzoeken blijkt echter
dat twijfels met betrekking tot uiteenlopende niveaus van
consumentenbescherming sommige Europeanen ervan weerhouden om gebruik
te maken van de voordelen van de interne markt(1)
. Daarom publiceren wij deze tips voor grensoverschrijdend inkopen. Ik
hoop dat ze ertoe zullen bijdragen dat alle Europese consumenten een
gelukkig Kerstfeest hebben."
Top tien van tips voor grensoverschrijdende kerstinkopen
1. Ken de verkoper
Zorg ervoor dat u weet wie de verkoper is en dat u hem kunt bereiken
schriftelijk, per e-mail, of per telefoon als er een probleem is met
het product of de dienst dat of die u aanschaft.
2. Zorg ervoor dat u weet wat u koopt
Controleer wat u krijgt aan de hand van afbeeldingen, lijsten van de
inhoud, afmetingen of andere door de verkoper verstrekte informatie.
Zorg ervoor dat u weet hoe het product of de dienst werkt. Als u niet
zeker bent, vraag dan meer informatie. Controleer dat u precies
begrijpt wat krijgt voordat u toestemt. Lees de voorwaarden van de
verkoper.
3. Controleer de prijs
De prijs moet duidelijk zijn maar pas op voor extra kosten zoals
wisselkosten, belastingen, verzekeringen, bezorgingskosten, verpakking
en porto. Ga na wie de verzendkosten betaalt, en hoeveel dat is, als
artikelen geretourneerd moeten worden.
4. Wees voorzichtig met betalen
Ga altijd na op welke verschillende manieren u kunt betalen. Ook
binnen de eurozone kunnen grensoverschrijdende overmakingen duur
zijn(2)
. Het gebruik van krediet- en klantenkaarten is goedkoper maar wees
voorzichtig in internet. Geef uw kaartgegevens pas als u hebt
gecontroleerd dat u op een beveiligde site bent (let op het gesloten
hangslot-symbool op uw browser). Bevestig altijd uw bestelling voordat
u betaalt.
5. Controleer de leverdatum en de regeling voor opzegging van
bestellingen
Denk eraan dat het bij artikelen die vanuit een andere lidstaat worden
verstuurd enige tijd kan duren voor dat ze aankomen. Vraag de verkoper
hoe lang de levering zal duren en spreek een termijn af. Als de
verkoper niet kan garanderen dat een artikel vóór Kerstmis geleverd
kan worden, is het misschien beter een ander cadeau te zoeken. Denk
eraan dat als u iets op afstand koopt - per telefoon, op internet, of
per post - u zeven dagen bedenktijd hebt na ontvangst van de
bestelling. Dat is uw recht volgens de EU-wetgeving. Zodra u de
verkoper per brief of per e-mail hebt medegedeeld dat u de bestelling
wenst te annuleren, moet hij uw geld teruggeven. Artikelen die
bederfelijk zijn, zoals voedsel, en bijvoorbeeld ook uitgepakte CD's,
video's en computersoftware, kunnen normaliter niet worden
geretourneerd.
6. Is er een garantie?
Ga na of uw aankoop garanties, waarborgen of klantenservice omvat, wat
daar precies onder valt, en voor hoe lang. De geldende EU-wetgeving
geeft u twee jaar de tijd om bezwaar te maken tegen gebreken die het
product al had toen u het kocht. Als er binnen zes maanden een gebrek
optreedt, moet de verkoper aantonen dat het product in orde was toen
het werd verkocht. In principe moet u (een deel van) uw geld
terugkrijgen als het product niet snel gerepareerd of vervangen kan
worden.
7. Bewaar alle bewijsstukken
Bewaar alle bonnen en andere papieren die ontvangt als u uw geschenken
koopt. Print of kopieer uw bestelling als u online of per post iets
bestelt. Print of kopieer de eventueel op de website aangegeven
voorwaarden. Bewaar de catalogus als u iets per telefoon of per post
bestelt. Bewaar kopieën van alle correspondentie tussen u en de
verkoper en noteer het nummer van de bestelling, uw klantnummer, enz.
Deze documentatie kan nuttig zijn als er een probleem ontstaat.
8. Beveilig uw gegevens en bescherm uw privacy
Persoonlijke gegevens mogen normaliter alleen met uw toestemming
worden gebruikt. Bestelformulieren waarop u een verkoper persoonlijke
gegevens verstrekt (b.v. uw adres en telefoonnummer) dienen de vraag
te bevatten of u ermee instemt dat de verkoper die gegevens gebruikt
voor andere doeleinden dan de bestelling (b.v. uw naam toe te voegen
aan hun adreslijst voor reclame). Lees die vraag goed: moet u
expliciet toestemmen in het gebruik van uw gegevens, of geldt: wie
zwijgt, stemt toe? Als het formulier geen dergelijke vraag bevat,
vraag dan wat hun beleid is inzake gegevensbescherming.
9. Wat kunt u doen als er iets verkeerd gaat?
Neem bij problemen zo snel mogelijk contact op met de verkoper. Als u
er met de verkoper niet uitkomt, kunt u informatie en hulp krijgen van
een Europees Bureau voor consumentenvoorlichting(3)
. Er is ook een nieuw Europees netwerk, het Europees
Buitengerechtelijk Netwerk (EB-Net)(4), om consumenten te helpen met
klachten over goederen of diensten die zij in een ander EU-land hebben
aangeschaft.
10. Pas op voor bedrog
Blijf altijd waakzaam en denk eraan: als het te mooi klinkt om waar te
zijn, is het waarschijnlijk ook niet waar!
De rechten van de consument in de EU - achtergrondinformatie
Er is nu een aantal gemeenschappelijke grondrechten die alle
EU-consumenten hebben als zij over de grens inkopen. Die rechten
vloeien voort uit EU-richtlijnen, die in veel gevallen de lidstaten
het recht geven om desgewenst een hoger niveau van rechtsbescherming
voor de consument in te voeren of te handhaven. Enkele voorbeelden:
* Verkopers dienen zichzelf te identificeren, aan te geven hoe de
consument contact kan opnemen (postadres, e-mail-adres, enz.), en
duidelijk te maken dat zij commerciële bedoelingen hebben(5).
* De prijs en (indien van toepassing) de prijs per eenheid moet
duidelijk zijn(6).
* De consument moet schriftelijk of per e-mail medegedeeld worden
wanneer en hoe hij een bestelling kan opzeggen. Verder heeft de
consument een bedenktijd van tenminste zeven werkdagen, waarbinnen
hij om wat voor reden dan ook van gedachten kan veranderen. Zodra
hij de verkoper schriftelijk of per e-mail heeft laten weten dat
hij de bestelling wenst af te zeggen, dient laatstgenoemde zijn
geld terug te geven(7).
* De consument kan bezwaar aantekenen tegen oneerlijke bepalingen of
onjuiste beweringen in de overeenkomst(8) of in de reclame(9).
* Alle in de EU verkochte producten dienen veilig te zijn(10).
* Als er iets mis is met een in de EU gekocht product, en het
veroorzaakt letsel of schade, kan de consument eventueel
schadevergoeding krijgen(11).
* De consument heeft ten minste twee jaar de tijd om te klagen over
gebreken die het product al had toen hij het kocht. Als het gebrek
zich voordoet binnen zes maanden na aankoop, moet de verkoper
aantonen dat het product in orde was toen het werd verkocht(12).
* Persoonlijke gegevens mogen alleen worden gebruikt als de
consument daarmee instemt(13).
Wanneer een consument een probleem heeft met een grensoverschrijdende
transactie kan hij om hulp vragen bij een van de Europese Bureaus voor
consumentenvoorlichting, die consumenten van advies dienen. Ook kunnen
consumenten gebruik maken van de mogelijkheid van buitengerechtelijke
alternatieve beslechting van geschillen (alternative dispute
resolution, ADR) via het Europees Buitengerechtelijk netwerk (EB-Net),
een netwerk van ADR-regelingen in de gehele EU. ADR-regelingen bieden
een goedkopere, eenvoudigere en meestal ook snellere oplossing voor
grensoverschrijdende geschillen dan de gang naar de rechter. Alle 15
lidstaten, plus Noorwegen en IJsland, hebben een centraal contactpunt
om consumenten te helpen. De taak van deze contactpunten is met name:
* consumenten te informeren over de beschikbaarheid en aard van
nationale ADR-mechanismen die hun klachten in behandeling kunnen
nemen;
* consumenten in staat te stellen grensoverschrijdende klachten in
te dienen zonder te veel moeite te moeten doen, en te helpen bij
praktische problemen, bijvoorbeeld taalproblemen;
* te assisteren bij het richten van klachten aan het passende
nationale ADR-mechanisme;
* de afhandeling van de klacht te volgen en de goede werking van de
ADR-mechanismen die deel uitmaken van het netwerk te controleren.
EB-Net is in oktober 2001 van start gegaan en heeft al meer dan 1100
klachten van consumenten behandeld. Meer informatie over het EB-Net en
de contactpunten is de vinden op de website:
www.eejnet.org
of op de Europa-server:
http://europa.eu.int/comm/consumers/policy/developments/acce_just/inde
x_en.html
(1)
Zie IP/02/1683: Grensoverschrijdend inkopen in de EU, een onderbenut
potentieel: de Commissie publiceert onderzoeksresultaten.
(2)
Zie IP/01/992: Onderzoek bevestigt dat overschrijvingskosten voor
grensoverschrijdende betalingen nog steeds te hoog zijn.
(3)
http://europa.eu.int/comm/consumers/policy/euroguichets/index_en.html
(4)
HYPERLINK
http://europa.eu.int/comm/consumers/policy/developments/acce_just/acc
e_just14_en.pdf
http://europa.eu.int/comm/consumers/policy/developments/acce_just/acc
e_just14_en.pdf or HYPERLINK http://www.eejnet.org www.eejnet.org voor
meer informatie.
(5)
Richtlijn betreffende op afstand gesloten overeenkomsten (1997/7/EG)
en de Richtlijn betreffende elektronische handel (2000/31/EG)
(6)
Richtlijn betreffende prijsaanduiding (1998/6/EG).
(7)
Richtlijn betreffende op afstand gesloten overeenkomsten (1997/7/EG.
(8)
Richtlijn betreffende oneerlijke bedingen in consumentenovereenkomsten
(1993/13/EEG)
(9)
Richtlijn betreffende misleidende reclame (1984/450/EEG)
(10)
Richtlijn betreffende algemene productveiligheid (1992/59/EEG).
(11)
Richtlijn betreffende productaansprakelijkheid (1985/374/EEG)
(12)
Richtlijn betreffende de verkoop van en de garanties voor
consumptiegoederen (1999/44/EG).
(13)
Richtlijn betreffende de verwerking van persoonsgegevens (1997/66/EG)