Consument en Veiligheid

ONDER EMBARGO TOT 4 DECEMBER 10.00 uur.

Stuntgedrag niet meer voornaamste oorzaak van vuurwerkongevallen

Nieuwe vuurwerkcampagne breekt met slogan " Je bent een Rund als je met Vuurwerk stunt".

Oorzaken van vuurwerkongevallen
Je hoeft geen Rund te zijn om vuurwerkslachtoffer te worden. De laatste 2 jaarwisselingen zijn de meeste vuurwerkongevallen veroorzaakt bij het afsteken van officieel toegestaan consumentenvuurwerk. Niet omdat dit vuurwerk plotseling een stuk gevaarlijker is geworden, maar omdat vooral jongeren het afsteken van consumentenvuurwerk niet gevaarlijk vinden. Onvoldoende afstand houden en het uit de hand afsteken van siervuurwerk veroorzaakten tezamen de meeste van de 960 vuurwerkongevallen die tijdens de laatste jaarwisseling op een Spoed Eisende Hulpafdeling van een ziekenhuis zijn behandeld. Het niet stabiel neerzetten van siervuurwerk dat wordt afgestoken en het slachtoffer worden van vuurwerk van een ander zijn twee andere hoofdoorzaken. Tijdens de laatste jaarwisseling waren omstanders goed voor een kwart van de ongevallen. De bron voor deze gegevens is het Letsel Informatie Systeem (LIS) van Consument en Veiligheid.

Vuurwerk beleving van jongeren
Vuurwerk is in de ogen van jongeren pas gevaarlijk als je stunt en experimenteert met professioneel vuurwerk, zoals strijkers, reuzen pijlen en mortieren. Dit blijkt uit onderzoek dat onder jongeren is uitgevoerd ter voorbereiding op de nieuwe vuurwerkcampagne. De campagnes die de laatste 10 jaar zijn uitgevoerd onder de slogan "Je bent een Rund als je met Vuurwerk stunt" hebben dit beeld ook in sterke mate bevestigd. De grootste risicogroep van vuurwerkongevallen, jongens van 13 tot 16 jaar, zegt de kans zeer klein te vinden om zelf slachtoffer te worden van een ongeval door consumentenvuurwerk.

Insteek nieuwe Vuurwerkcampagne 2002-2003
Vuurwerk afsteken rond de jaarwisseling is groepsgedrag dat met veel pret en spanning gepaard gaat. Wat een campagne niet moet doen is dwars tegen de kudde in gaan. Zelf vuurwerk afsteken is in Nederland cultuurgoed en wordt door jong en oud gezien als een feestelijke gebeurtenis. De nieuwe vuurwerkcampagne benadert jongeren niet als roekeloze en experimenterende stunters, maar wel als mensen met een eigen verantwoordelijkheid. De nieuwe campagne confronteert met oorzaken van ongevallen op grond van feiten, maar biedt gelijktijdig alternatieven voor wat je zelf kunt doen om de kans op een vuurwerkongeval ook écht zeer klein te houden. Primaire campagne doelgroep is jongeren van 13 tot 16 jaar.

Waaruit bestaat de nieuwe campagne?
Ook dit jaar voert Consument en Veiligheid de campagne in samenwerking met Halt Nederland. De samenwerking garandeert een aanpak die veiligheid en het voorkomen van overlast door vuurwerk combineert. Halt Nederland draagt zorg voor de voorlichting op scholen. Consument en Veiligheid voor de massamediale campagne en de opruimacties rond vuurwerk op Nieuwjaarsdag.
Voor de nieuwe vuurwerkcampagne worden 3 televisiecommercials uitgezonden. Deze zijn te zien vanaf 6 december tot 2 januari op alle zenders waar jongeren veelvuldig naar kijken. In samenwerking met Radio 538 is een vuurwerk prijsvraag bedacht. Op verschillende internet sites die "hot " zijn voor de doelgroep is gebruik gemaakt van bannering met een schrikeffect.
Alle campagne uitingen verwijzen naar www.alles-over-vuurwerk.nl. Op deze site kan een vuurwerkspel worden gespeeld, zijn vuurwerk-ringtunes te downloaden, is een vuurwerk-nieuwjaarsgroet te mailen en zijn informatie en tips over vuurwerk beschikbaar. Zoals elk jaar is door Halt Nederland voor de scholen een vuurwerk-lespakket ontwikkeld. De lokale Halt-bureaus gebruiken het pakket bij de voorlichting op scholen.

In samenwerking met de Vereniging voor Reiniging en Afvalmanagement (NVRD) is deze jaarwisseling de schoonmaakactie op Nieuwsjaardag door gemeenten en bewoners opgezet. In gemeenten die meedoen aan de actie kunnen rond de jaarwisseling vuilniswagens rijden met het opschrift "Explosieven Opruimings Dienst" en de tekst "Haal vuurwerkafval van de straat". Gemeenten stimuleren burgers aan de actie mee te werken via posters, foldermateriaal en oproepen in kranten en eigen uitgaven.

Meer informatie
Consument en Veiligheid:
Cees Meijer 020-5114511
Shireen Eyer 020-5114511
Halt Nederland:
Jolien Verweij 071- 7502100

(Persbericht 4-12-2002)