ONDER EMBARGO TOT 4 DECEMBER 10.00 uur.
Stuntgedrag niet meer voornaamste oorzaak van vuurwerkongevallen
Nieuwe vuurwerkcampagne breekt met slogan " Je bent een Rund als je
met Vuurwerk stunt".
Oorzaken van vuurwerkongevallen
Je hoeft geen Rund te zijn om vuurwerkslachtoffer te worden. De
laatste 2 jaarwisselingen zijn de meeste vuurwerkongevallen
veroorzaakt bij het afsteken van officieel toegestaan
consumentenvuurwerk. Niet omdat dit vuurwerk plotseling een stuk
gevaarlijker is geworden, maar omdat vooral jongeren het afsteken van
consumentenvuurwerk niet gevaarlijk vinden. Onvoldoende afstand houden
en het uit de hand afsteken van siervuurwerk veroorzaakten tezamen de
meeste van de 960 vuurwerkongevallen die tijdens de laatste
jaarwisseling op een Spoed Eisende Hulpafdeling van een ziekenhuis
zijn behandeld. Het niet stabiel neerzetten van siervuurwerk dat wordt
afgestoken en het slachtoffer worden van vuurwerk van een ander zijn
twee andere hoofdoorzaken. Tijdens de laatste jaarwisseling waren
omstanders goed voor een kwart van de ongevallen. De bron voor deze
gegevens is het Letsel Informatie Systeem (LIS) van Consument en
Veiligheid.
Vuurwerk beleving van jongeren
Vuurwerk is in de ogen van jongeren pas gevaarlijk als je stunt en
experimenteert met professioneel vuurwerk, zoals strijkers, reuzen
pijlen en mortieren. Dit blijkt uit onderzoek dat onder jongeren is
uitgevoerd ter voorbereiding op de nieuwe vuurwerkcampagne. De
campagnes die de laatste 10 jaar zijn uitgevoerd onder de slogan "Je
bent een Rund als je met Vuurwerk stunt" hebben dit beeld ook in
sterke mate bevestigd. De grootste risicogroep van vuurwerkongevallen,
jongens van 13 tot 16 jaar, zegt de kans zeer klein te vinden om zelf
slachtoffer te worden van een ongeval door consumentenvuurwerk.
Insteek nieuwe Vuurwerkcampagne 2002-2003
Vuurwerk afsteken rond de jaarwisseling is groepsgedrag dat met veel
pret en spanning gepaard gaat. Wat een campagne niet moet doen is
dwars tegen de kudde in gaan. Zelf vuurwerk afsteken is in Nederland
cultuurgoed en wordt door jong en oud gezien als een feestelijke
gebeurtenis. De nieuwe vuurwerkcampagne benadert jongeren niet als
roekeloze en experimenterende stunters, maar wel als mensen met een
eigen verantwoordelijkheid. De nieuwe campagne confronteert met
oorzaken van ongevallen op grond van feiten, maar biedt gelijktijdig
alternatieven voor wat je zelf kunt doen om de kans op een
vuurwerkongeval ook écht zeer klein te houden. Primaire campagne
doelgroep is jongeren van 13 tot 16 jaar.
Waaruit bestaat de nieuwe campagne?
Ook dit jaar voert Consument en Veiligheid de campagne in samenwerking
met Halt Nederland. De samenwerking garandeert een aanpak die
veiligheid en het voorkomen van overlast door vuurwerk combineert.
Halt Nederland draagt zorg voor de voorlichting op scholen. Consument
en Veiligheid voor de massamediale campagne en de opruimacties rond
vuurwerk op Nieuwjaarsdag.
Voor de nieuwe vuurwerkcampagne worden 3 televisiecommercials
uitgezonden. Deze zijn te zien vanaf 6 december tot 2 januari op alle
zenders waar jongeren veelvuldig naar kijken. In samenwerking met
Radio 538 is een vuurwerk prijsvraag bedacht. Op verschillende
internet sites die "hot " zijn voor de doelgroep is gebruik gemaakt
van bannering met een schrikeffect.
Alle campagne uitingen verwijzen naar www.alles-over-vuurwerk.nl. Op
deze site kan een vuurwerkspel worden gespeeld, zijn
vuurwerk-ringtunes te downloaden, is een vuurwerk-nieuwjaarsgroet te
mailen en zijn informatie en tips over vuurwerk beschikbaar.
Zoals elk jaar is door Halt Nederland voor de scholen een
vuurwerk-lespakket ontwikkeld. De lokale Halt-bureaus gebruiken het
pakket bij de voorlichting op scholen.
In samenwerking met de Vereniging voor Reiniging en Afvalmanagement
(NVRD) is deze jaarwisseling de schoonmaakactie op Nieuwsjaardag door
gemeenten en bewoners opgezet. In gemeenten die meedoen aan de actie
kunnen rond de jaarwisseling vuilniswagens rijden met het opschrift
"Explosieven Opruimings Dienst" en de tekst "Haal vuurwerkafval van de
straat". Gemeenten stimuleren burgers aan de actie mee te werken via
posters, foldermateriaal en oproepen in kranten en eigen uitgaven.
Meer informatie
Consument en Veiligheid:
Cees Meijer 020-5114511
Shireen Eyer 020-5114511
Halt Nederland:
Jolien Verweij 071- 7502100
(Persbericht 4-12-2002)