Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties



Verkiezingensite ukomttochweer.nl in de lucht

3 december 2002

Wie meer wil weten over de Tweede-Kamerverkiezing van 22 januari aanstaande surft naar www.ukomttochweer.nl of www.jijkomttochweer.nl . Op de site is algemene informatie over de verkiezingen, het kiesrecht, de politiek en de overheid te vinden. Laatste nieuwtjes en actuele informatie zijn te vinden in de rubriek het laatste nieuws. Op het interactieve deel van de site is er een e-quiz en kunnen per e-mail vragen over de verkiezingen worden gesteld. Afgelopen jaar bleek de site een belangrijke informatiebron met zo'n 200.000 hits per dag de laatste dagen voor de verkiezingen.


---

Niemand hoeft de verkiezingen te vergeten. Kiezers kunnen een herinnerings-SMS aanvragen. Bij gemeenteraadsverkiezingen van maart 2002 is dit een groot succes gebleken. Zo'n 10.000 kiezers kregen toen de dag voor verkiezingen een sms met de tekst 'Denk eraan: morgen zijn de verkiezingen! Je bent welkom van 7.30 tot 21.00 uur. Jij komt toch ook?'. Wie zich wil oriënteren op de politieke partijen kan doorklikken naar de sites van de verschillende partijen. Ook de stemwijzer is via de site te raadplegen. Deze kieshulp is een initiatief van het Instituut voor Publiek en Politiek en het Documentatiecentrum Nederlandse Politieke Partijen. Gebleken is dat veel mensen graag gebruik maken van de stemwijzer. Zo hebben bij de vorige verkiezingen meer dan twee miljoen mensen van de stemwijzer gebruik gemaakt.

De site is een onderdeel van de verkiezingencampagne die door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties wordt georganiseerd. De campagne is een voortzetting van de campagne die is gestart met de gemeenteraadsverkiezingen van 2002 en doorloopt tot en met de verkiezingen voor de Provinciale Staten van 11 maart 2003. De overheid nodigt kiezers uit tijdens de komende Kamer- en Statenverkiezingen hun stem uit te brengen. De site www.ukomttochweer.nl / www.jijkomttochweer.nl dient ter ondersteuning van deze uitnodiging. Verder bestaat de campagne uit spotjes op radio en televisie (te horen en zien vanaf 16 december a.s.), lespakketten voor scholieren, buitenreclame, welkomstpakketjes voor nieuwe kiezers en algemeen campagnemateriaal. In de campagne wordt samengewerkt met gemeenten en provincies. Om scholieren te bereiken is er een samenwerking Kennisnet en Codename Future.


---
© Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - 4 december 2002