Ingezonden persbericht

'Impuls nodig voor frikadellencultuur'

Nieuw instituut wil Nederlands cultuurgoed beschermen

MAARSSEN, 20021203 -- De frikadel speciaal geldt in heel Nederland als een bijzondere lekkernij. Voor veel Nederlanders is het consumeren van een opengesneden frikadel met uitjes, curry en mayonaise zelfs het hoogtepunt van de week. Door oprukkende buitenlandse snacks als shoarma en kebab is de frikadel de laatste jaren echter in het verdomhoekje terechtgekomen. Een nieuw instituut wil hier per direct verandering in brengen. 'Het is een waardevol onderdeel van onze cultuur en het is de moeite waard om hiervoor te vechten.'

Het Nederlands Frikadelleninstituut (Nefri) is onlangs opgericht te Maarssen met als doel de promotie en verdere verspreiding van de frikadellencultuur. 'Een nieuwe impuls is nodig. De vitrines van de Nederlandse snackbars liggen tegenwoordig boordevol met een brede variëteit aan snacks, waar door de meest smakelijke van allemaal ondergesneeuwd is geraakt. Ons instituut wil mensen stimuleren om meer frikadellen te consumeren en om weer volop te genieten van deze oerhollandse lekkernij', zegt een van de initiatiefnemers.

Het gloednieuwe instituut heeft een aantal belangrijke doelstellingen. 'De overheid is op dit moment bezig de inburgeringscursus voor allochtonen op nieuw op poten te zetten. Wij gaan lobbyen voor de opname van de frikadel speciaal in dit programma. Het met smaak genieten van een frikadel is volgens ons een ultiem symbool van integratie in de Nederlandse maatschappij.' Daarnaast mikt het instituut ook op bekende internationale bedrijven als McDonald's. 'Wij zien met leedwezen de opmars van de Amerikaanse hamburger. Een inferieur lapje vlees dat tot overmaat van ramp ook nog is gebakken in plaats van gefrituurd. McDonald's heeft eerder al de McKroket geïntroduceerd, dus de opname van een McFrikadel zou een goede volgende stap zijn bij de verbetering van het assortiment van die keten', aldus een woordvoerder van het instituut.

Ook de internationale markt heeft de aandacht van het instituut. 'Wij willen bekende Nederlanders gebruiken om de Nederlandse frikadellencultuur ook in het buitenland populair te maken. We hebben bijvoorbeeld Guus Hiddink gevraagd om onbezoldigd op te treden als als Frikadellenambassadeur in Zuid-Korea. Ook willen wij via Frank de Boer de frikadel in Spanje promoten. Als lid van de zogenoemde 'patatgeneratie' heeft hij een duidelijke link met gefrituurde Nederlandse snacks.'



Ingezonden persbericht