Persuitnodiging
3VO, Milieudefensie en Dierenbescherming: Lagere snelheden: beter voor mens, dier en Milieu
Amsterdam, 29 november 2002 - Op woensdag 4 december in Nieuwspoort (Den Haag) geven verkeersveiligheidsorganisatie 3VO, de Dierenbescherming en Milieudefensie de eerste aanzet voor een discussie over lagere maximumsnelheden in het autoverkeer. De drie organisaties presenteren hun samenwerkingsverband en doen een dringend beroep op de politiek om het issue weer op de agenda te zetten. De verkeerswoordvoerders en de fractievoorzitters in de Tweede Kamer zijn uitgenodigd om ter plekke het Manifest Rustig Rijden te ondertekenen. De drie organisaties nemen dit initiatief omdat lagere snelheden beter zijn voor mens, dier en milieu.
Hoewel het kortstondige kabinet Balkenende veel praatte over
veiligheid, was verkeersveiligheid geen issue. Met het oog op de
aankomende verkiezingen willen de drie organisaties de krachten
bundelen om de problematiek van hoge snelheden weer op de kaart te
zetten. Aan de fractievoorzitters is deze week al het Manifest Rustig
Rijden voorgelegd. Op de persconferentie wordt duidelijk welke
partijen het manifest onderschrijven en daarmee maximumsnelheden
onderwerp van discussie willen maken. Joop Goos (directeur 3VO),
Wijnand van de Giessen (directeur Dierenbescherming) en Joris
Wijnhoven (campagneleider Verkeer van Milieudefensie) geven een korte
toelichting.
Wat: Presentatie 'Rustig Rijden' over maximumsnelheden voor het
autoverkeer
Wanneer: woensdag 4 december 13:00 - 14:00
Waar: perscentrum Nieuwspoort (Wandelganger 1)
Acties
De drie belangengroepen organiseren de komende maanden afzonderlijk
en gezamenlijk activiteiten in het kader van Rustig Rijden. 3VO legt
het accent op de bebouwde kom, waar een maximumsnelheid van 30 km per
uur de regel zou moeten zijn. De Dierenbescherming richt zich op
autowegen waar veel dierlijke slachtoffers vallen. Milieudefensie
voert samen met bewonersgroepen acties bij snelwegen die dwars door
steden lopen.
Achtergrond
Als gevolg van te hard rijden zijn jaarlijks 250 doden en 3000
gewonden te betreuren. In de bebouwde kom worden fietsers,
voetgangers en spelende kinderen belemmerd door autoverkeer. Mensen
die dicht bij drukke autowegen wonen staan bloot aan ongezonde
uitlaatgassen en verkeerslawaai, wat ook de nodige slachtoffers eist.
Jaarlijks sterven 2 miljoen vogels, tienduizenden katten en 3000
honden na een aanrijding met een auto.
---