Extra aandacht voor bijstandsfraude
Een aantal mensen in Capelle aan den IJssel heeft recht op een
uitkering van de gemeente op grond van de Algemene bijstandswet.
Sociale Zaken moet echter zeker weten dat deze uitkeringen terecht
worden verstrekt. Daarom voeren medewerkers van Sociale Zaken
regelmatig controles uit. Dit past binnen het beleid van de
overheid om fraude met bijstandsuitkeringen in een zon vroeg
mogelijk stadium te ontdekken en streng aan te pakken. Dat is
nodig, want het gaat tenslotte om gemeenschapsgeld.
Informatieplicht
Als u een uitkering ontvangt, bent u verplicht om wijzigingen in uw
financiële en persoonlijke situatie tijdig door te geven aan
Sociale Zaken (de zogenaamde informatieplicht). Deze informatie is
van belang voor het vaststellen van het recht op en de hoogte van
de bijstand. Als iemand met een uitkering bijvoorbeeld betaald of
onbetaald werk gaat doen of gaat samenwonen, dan moet dat direct
aan Sociale Zaken worden gemeld. Ook moet het maandelijks in te
leveren inlichtingenformulier correct worden ingevuld. Indien u
bijstand ontvangt en informatie voor Sociale Zaken verzwijgt of
onjuiste inlichtingen verstrekt, is er sprake van fraude. Dan wordt
een boete opgelegd. Bij ernstige fraude volgt aangifte bij de
Officier van Justitie.
Opsporing fraude
Sociale Zaken onderzoekt op verschillende manieren het recht op
uitkering. Belangrijk is het periodiek heronderzoek. Aan de hand
van het door u ingevulde inlichtingenformulier en de daarbij te
overleggen gegevens beoordeelt Sociale Zaken of uw uitkering moet
worden aangepast. Als de verstrekte informatie niet overeenkomt met
de gegevens waarover Sociale Zaken beschikt, volgt nader onderzoek.
Voor een goede controle wisselt Sociale Zaken gegevens uit met een
aantal andere instanties. Deze instanties zijn in de Algemene
bijstandswet aangegeven. Begin 2003 zal Sociale Zaken aangesloten
zijn op het landelijke Inlichtingenbureau. Deze organisatie zorgt
voor een maandelijkse geautomatiseerde gegevensuitwisseling tussen
sociale diensten / afdelingen Sociale Zaken en een aantal andere
instanties, zoals het UWV (Uitvoerinsginstituut
Werknemersverzekeringen), de Informatie Beheer Groep (IBG), de
Belastingdienst en andere gemeenten.
Tenslotte kunnen ook (anonieme) tips aanleiding zijn voor nader
onderzoek.
Fraude niet lonend
Als Sociale Zaken uitkeringsfraude vermoedt, wordt de zaak
overgedragen aan de medewerkers Bijzonder Onderzoek. Zij beschikken
over wettelijke opsporingsbevoegdheid. Als blijkt dat onterecht
uitkering is verleend als gevolg van het niet goed nakomen van de
inlichtingenverplichting, wordt de uitkering stopgezet of
aangepast. De ten onrechte uitbetaalde bijstand moet geheel (bruto)
worden terugbetaald.
Daarnaast wordt bij een fraudebedrag van minder dan 6.000 een boete
opgelegd van circa 10% van het bedrag. Bij herhaling van fraude
binnen twee jaar wordt de standaardboete met 50% verhoogd.
Als Sociale Zaken u een boete wil opleggen, krijgt u hierover
altijd schriftelijk bericht. U heeft dan de gelegenheid om
mondeling of schriftelijk een reactie te geven. Bij een
fraudebedrag vanaf 6.000 is Sociale Zaken verplicht om aangifte te
doen bij Justitie. De strafrechter kan u dan gevraagd een taakstraf
of en gevangenisstraf opleggen.
Meer informatie
Voor vragen of informatie over deze publicatie kunt u op werkdagen
tussen 8.00 en 12.00 uur telefonisch contact opnemen met Sociale
Zaken via telefoonnummer 010-2848457.
Tips vermoedelijke fraude
Als u vermoedt dat iemand fraudeert met een bijstandsuitkering,
kunt u dit (anoniem) per brief of telefonisch melden aan de
Taakgroep Bijzonder Onderzoek van Sociale Zaken, Postbus 133, 2900
AC Capelle aan den IJssel. Telefoon: 010 2848 406. De door u
verstrekte informatie wordt strikt vertrouwelijk behandeld.