NIPO

Vieren van Sinterklaas stabiel

Cadeaus duurder in ogen van consument

Economische recessie of niet - het vieren van Sinterklaas blijft populair. Dit jaar wordt de verjaardag van de goedheiligman door bijna 3,8 miljoen huishoudens gevierd. In vergelijking met vorig jaar is het vieren percentueel iets gedaald, maar over de jaren heen blijft het heel stabiel.

Dit jaar wordt in 55% van de Nederlandse huishoudens het Sinterklaasfeest (zeker of waarschijnlijk) gevierd, een afname met 2% vergeleken met vorig jaar.

1 | Van plan Sinterklaas met cadeaus te vieren? 
1195 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
zeker 47 51 49 50 49 48 52 49
waarschijnlijk 4 7 5 7 7 9 5 6

Waarschijnlijk niet 5 9 9 11 12 10 8
9
Zeker niet 44 32 36 31 33 33 35 36

Weet niet 1 1 1

100 100 100 100 100 100 100 100

---

Het vieren van Sinterklaas is vanzelfsprekend sterk verbonden aan het hebben van kleine kinderen: heeft men kinderen onder de zeven jaar, dan viert 95% van de huishoudens Sinterklaas; heeft men geen thuiswonende kinderen dan daalt dit cijfer naar 41%.

Overigens viert 11% van deze personen het Sinterklaasfeest méér dan een keer. Dat blijkt uit het antwoord op welke dag men Sinterklaas viert (11% noemt meer dan één datum). Tweederde van de mensen viert het feest op 5 december. Dit jaar wordt ook op vrijdagavond (11%) en zaterdagavond (10%) aan pakjesavond gedaan.

In 28% van de 'vierende' huishoudens worden surprises gemaakt: een cijfer dat vooral wordt bepaald door de leeftijd van eventuele kinderen. Zijn ze in de leeftijd dat ze nog in Sinterklaas geloven, dan wordt er weinig aan surprises gedaan (11%). Per persoon worden er gemiddeld 3,0 surprises gemaakt (vorig jaar 2,9).

In 49% van de gevallen gaat het Sinterklaasfeest gepaard met het maken van gedichten (gemiddeld 3.9 ! per persoon).
2 | Het maken van surprises en gedichten
Maakt surprises Maakt gedichten
1996 1998 2000 2002 1996 1998 2000 2002

Wel 42 32 30 30 59 51 49 50

niet 52 60 63 67 34 39 40 47

Weet niet 6 8 7 2 7 10 11
3
totaal 100 100 100 100 100 100 100 100

Per (vierend) huishouden wordt er gemiddeld EUR 135 aan cadeaus besteed. Dit bedrag varieert van EUR 110 voor huishoudens zonderen kinderen, tot EUR 175 voor huishoudens met kinderen boven de 13 jaar. Een ruwe schatting is dan dat er dit jaar zo'n EUR 515 miljoen aan Sinterklaascadeaus wordt besteed.

Overigens vindt een grote meerderheid van de bevolking (71%) dat de cadeaus (afgezien nog van de inflatie) duurder zijn geworden (42% duurder en 29% veel duurder).

C0520/ Nipo Capi@Home / Veldwerk heeft plaatsgevonden op 2 en 3 december (n=877).

Bij publicatie graag de bron vermelden: NIPO, het Marktonderzoekinstituut. Voor eventuele vragen: Henk Foekema, 06 53 154 003.


---
Anja Dobber

NIPO the market research institute
Telephone (+31) 20 - 5225 791
Fax (+31) 20 - 5225 333
E-mail A.Dobber@nipo.nl
Internet http://www.nipo.nl

---