Blokhaag schermt trambaan IJtram af
4 december 2002 - Lisa Neves Gonçalves
Het college van B&W stemt in met de notitie 'IJtram, afscherming
trambaan tegen oversteken' waarin wordt voorgesteld:
* de IJtrambaan op Haveneiland-west te voorzien van een afscherming
van brede hagen (de zogenaamde blokhagen) naast de trambaan;
* af te zien van het uitgangspunt van 'een groene baan' langs de
gehele IJtram;
* de IJtrambaan uit te voeren als rails op dwarsliggers op open
ballastbed.
In 1997 heeft de gemeenteraad in het Programma van Eisen IJtram
vastgesteld dat gras in de trambaan zou worden toegepast waar sprake
is van visueel contact tussen omwonenden en de trambaan. In 2001 kwam
bij de behandeling van het profielbesluit IJburglaan Haveneiland-west
de afscherming aan de orde en dit heeft geresulteerd in een advies van
de Centrale Verkeerscommissie (CVC) om bij de halten een hekwerk te
plaatsen, maar bij voorkeur over het gehele traject. Om de veiligheid
met betrekking tot oversteken te bevorderen is een afscherming
wenselijk. Een goede, esthetisch verantwoorde oplossing - tussen
afscherming enerzijds en de groene baan anderzijds, kan gevonden
worden in de toepassing van brede blokhagen naast de IJtrambaan.
Onderzoek heeft uitgewezen dat er weinig verschil is tussen een
profiel met groen en het voorgestelde profiel met open ballastbed
(kiezelstenen tussen de rails) en blokhagen. Overigens is over de
andere trajectdelen van de IJtram eerder besloten die te voorzien van
een afscherming van hagen.
Behandeling is in de eerstvolgende raadscommissievergadering in 2003
met uitnodiging van de leden van de Raadscommissie Stedelijk
Ontwikkeling.
© Gemeente Amsterdam
Gemeente Amsterdam