Extra veiligheidsmaatregelen Sandrien kosten Amsterdam veel geld
4 december 2002 - Lisa Neves Gonçalves
Het college van B&W stemt in met de (hogere) kosten die zijn en worden
gemaakt voor onderzoek en de daaruit voortvloeiende werkzaamheden die
zijn uitgevoerd naar de aard van de lekkage van het sloopschip
Sandrien.
Er was in mei al een bedrag van 50.000 euro beschikbaar gesteld in
verband met de volgende dreigingen, namelijk het lekken van door olie
verontreinigd water uit de Sandrien, explosiegevaar door restlading,
het verder lek raken van het schip en het zinken van het schip.
Echter, de totale kosten zijn opgelopen tot 150.000 euro door:
* Het dichten van het lek aan de buitenzijde van het scheepsvak
kostte meer tijd dan was voorzien.
* Het winterklaar maken van het schip (het verwijderen van water uit
alle scheepsleidingen om vorstschade te voorkomen) bleek langer te
duren. Hierbij kwam aan het licht dat een aantal afsluiters naar
buitenboord stonden te lekken en daardoor moesten worden
afgeblind.
* Bij verder onderzoek bleek dat er door lekkage van een
brandstof-bunkerleiding ongeveer 100 ton zware olie in de
voorpompkamer was gelopen.
* Veiligheidshalve is besloten om de brandstof naar een lading tank
te verpompen en de pompkamer vrij te maken van olie.
Door de genomen maatregelen ligt het schip nu in een drijvende en
stabiele positie.
Verder is aan het licht gekomen dat in de toekomst ingrijpen bij de
Sandrien niet is uitgesloten door de slechte staat van het schip. De
gemeente Amsterdam heeft daarom de directeur Gemeentelijk Havenbedrijf
gemachtigd om - indien nodig - kosten te maken en maatregelen te nemen
in het belang van de openbare orde, de veiligheid en het milieu, ter
voorkoming van gevaar, schade of hinder.
De Sandrien werd in 2000 aan de ketting gelegd nadat Greenpeace had
geconstateerd dat het schip vol zat met asbest en omdat toenmalig
milieuminister Pronk wilde voorkomen dat het op een sloopstrand in
India werd gevaren om door ongeschoolde arbeiders (vaak) kinderen te
worden gesloopt.
Havenwethouder Mark van der Horst heeft in een brief een dringend
beroep gedaan op minister Remkes van VROM om het benodigde budget voor
het bevrijden van alle schadelijke en explosiegevaarlijke stoffen uit
het schip beschikbaar te stellen. Ook vraagt de wethouder daarin om
een garantie te geven voor de kosten van de onvermijdelijke sloop. Van
der Horst: "Dankzij voormalig minister Pronk zitten we nu met een
sloopschip in onze maag."
© Gemeente Amsterdam