ZORGVERZEKERAAR VGZ

Zorgverzekeraar VGZ koploper bij modernisering AWBZ

Op 4 december beslist de Tweede Kamer definitief over de modernisering van de AWBZ. Zorgverzekeraar VGZ is al geruime tijd klaar voor de ingrijpende herziening van deze volksverzekering. VGZ betreurt het eerdere kabinetsbesluit om de daadwerkelijk invoering uit te stellen tot april 2003. 'In het belang van onze verzekerden kan niet snel genoeg gestart worden met de vernieuwing,' zegt Anouschka van Laarhoven, manager van de vier zorgkantoren van VGZ. 'De aanpassing van de wet is van wezenlijk belang voor de kwaliteit van zorg.'

De modernisering van de AWBZ houdt in dat de verzekerde voortaan zelf beslist over de manier waarop hij zorg wil ontvangen: via een persoonsgebonden budget of via zorg in natura die het zorgkantoor inkoopt. Aanspraken op zorg worden 'functiegericht' omschreven. Dit betekent voor aanbieders van zorg dat ze AWBZ-hulp kunnen gaan aanbieden op elkaars terreinen. Dit kan ertoe bijdragen dat wachtlijsten korter worden.

VGZ (concessiehouder in vier zorgkantoorregio's) is als eerste zorgverzekeraar klaar voor de modernisering. VGZ en VWS hebben daarom afspraken gemaakt waarbij het komende jaar de VGZ-aanpak voor stroomlijning van bureaucratische processen en vernieuwing van de zorgcontractering als voorbeeld gaat dienen. VGZ heeft een geautomatiseerd systeem (AZR) ontwikkeld, dat waarschijnlijk de standaard wordt voor alle zorgkantoren om de wachtlijsten en de zorgvraag in kaart te brengen. Dit is een eerste concrete stap in de ontwikkeling van een AWBZ-brede zorgregistratie waarbij ook gegevens van zorginstellingen binnen de gehandicaptenzorg en geestelijke gezondheidszorg worden gekoppeld.

Het ministerie van VWS heeft VGZ ook gevraagd op te treden als voorloper bij het maken van duidelijke afspraken over informatie-uitwisseling tussen instellingen en zorgkantoren.

Tot slot heeft VWS het zorgkantoor Midden-Brabant gevraagd een pilot te starten op het gebied van zorginkoop. Ook hiervoor worden de mogelijkheden van het AZR benut. Door een goede registratie zijn zorgkantoren in staat om de werkelijke zorgvraag beter in beeld te brengen en specifieke afspraken te maken met zorgverleners.


---