ZORGVERZEKERAAR VGZ
Zorgverzekeraar VGZ koploper bij modernisering AWBZ
Op 4 december beslist de Tweede Kamer definitief over de modernisering van de AWBZ. Zorgverzekeraar VGZ is al geruime tijd klaar voor de ingrijpende herziening van deze volksverzekering. VGZ betreurt het eerdere kabinetsbesluit om de daadwerkelijk invoering uit te stellen tot april 2003. 'In het belang van onze verzekerden kan niet snel genoeg gestart worden met de vernieuwing,' zegt Anouschka van Laarhoven, manager van de vier zorgkantoren van VGZ. 'De aanpassing van de wet is van wezenlijk belang voor de kwaliteit van zorg.'
De modernisering van de AWBZ houdt in dat de verzekerde voortaan zelf
beslist over de manier waarop hij zorg wil ontvangen: via een
persoonsgebonden budget of via zorg in natura die het zorgkantoor
inkoopt. Aanspraken op zorg worden 'functiegericht' omschreven. Dit
betekent voor aanbieders van zorg dat ze AWBZ-hulp kunnen gaan
aanbieden op elkaars terreinen. Dit kan ertoe bijdragen dat
wachtlijsten korter worden.
VGZ (concessiehouder in vier zorgkantoorregio's) is als eerste
zorgverzekeraar klaar voor de modernisering. VGZ en VWS hebben daarom
afspraken gemaakt waarbij het komende jaar de VGZ-aanpak voor
stroomlijning van bureaucratische processen en vernieuwing van de
zorgcontractering als voorbeeld gaat dienen. VGZ heeft een
geautomatiseerd systeem (AZR) ontwikkeld, dat waarschijnlijk de
standaard wordt voor alle zorgkantoren om de wachtlijsten en de
zorgvraag in kaart te brengen. Dit is een eerste concrete stap in de
ontwikkeling van een AWBZ-brede zorgregistratie waarbij ook gegevens
van zorginstellingen binnen de gehandicaptenzorg en geestelijke
gezondheidszorg worden gekoppeld.
Het ministerie van VWS heeft VGZ ook gevraagd op te treden als
voorloper bij het maken van duidelijke afspraken over
informatie-uitwisseling tussen instellingen en zorgkantoren.
Tot slot heeft VWS het zorgkantoor Midden-Brabant gevraagd een pilot te starten op het gebied van zorginkoop. Ook hiervoor worden de mogelijkheden van het AZR benut. Door een goede registratie zijn zorgkantoren in staat om de werkelijke zorgvraag beter in beeld te brengen en specifieke afspraken te maken met zorgverleners.
---