IP/02/1791
Brussel, 3 december 2002
De Europese Commissie neemt maatregelen om olietankers die niet aan de
normen voldoen de toegang tot Europese wateren te ontzeggen
De Commissie heeft vandaag de namen gepubliceerd van de schepen die
risico's opleveren en die zouden worden verboden als de nieuwe
Europese regels inzake de veiligheid op zee nu al van kracht zouden
zijn. Zij stelt ook voor het vervoer van zware stookolie in
enkelwandige olietankers definitief te verbieden en roept de lidstaten
op zich tijdens de eerstvolgende Europese Raad in Kopenhagen op 12 en
13 december over deze nieuwe maatregel uit te spreken. Naast deze
meest in het oog springende maatregelen bevat de mededeling over de
"Prestige" een officieel verzoek aan de lidstaten om de toepassing van
de maatregelen voor de veiligheid op zee, die na de ramp met de ERIKA
drie jaar geleden zijn vastgesteld, versneld en vervroegd in te voeren
om zo de kust en de inwoners van Europa tegen nieuwe rampen te
beschermen, zoals zij tijdens de Europese Raad in Nice in december
2000 hadden toegezegd. De Commissie heeft van haar kant al de nodige
maatregelen genomen om de oprichting van het Europees Agentschap voor
de veiligheid van de zeevaart te versnellen. "Woorden zijn niet
voldoende: er moet handelend worden opgetreden en de maatregelen voor
de veiligheid op zee moeten volledig worden toegepast. Veiligheid is
een taak voor ons allen en alleen een strikte toepassing van alle
maatregelen kan voorkomen dat varende scheepswrakken tussen de mazen
van het net door glippen." Dit zijn de woorden van Loyola de Palacio,
vice-voorzitter van de Commissie en belast met vervoer en energie.
"Ook moeten we de internationale voorschriften, vooral qua
strafrechtelijke en financiële aansprakelijkheid, grondig wijzigen.
Maar alleen wanneer we binnen de Internationale Maritieme Organisatie
met één stem spreken, kunnen we daar een beslissende invloed hebben",
heeft ze daaraan toegevoegd.
In een mededeling aan het Europees Parlement en de Raad, die vandaag
is goedgekeurd, trekt de Commissie de belangrijkste conclusies uit de
ramp met de "Prestige". Zij stelt vast dat er sinds de schipbreuk van
de Erika al flinke vorderingen zijn geboekt, maar dat de maatregelen
wel volledig door de lidstaten moeten worden toegepast om ook echt
effectief te kunnen zijn. Zij bekijkt tevens welke snelle en concrete
maatregelen voor een nog betere veiligheid op zee kunnen zorgen en
snel in de praktijk kunnen worden gebracht.
Publicatie van de zwarte lijst met heel gevaarlijke schepen
De Commissie heeft vandaag het initiatief genomen om ter indicatie een
zwarte lijst te publiceren met de 66 schepen die verschillende keren
in de havens van de Gemeenschap aan de ketting zijn gelegd omdat ze
niet aan de regels inzake de veiligheid op zee voldoen. De Commissie
hoopt dat door deze maatregel schepen die niet aan de normen voldoen
niet meer zullen worden gebruikt en dat de reders en de vlaggestaten
van deze schepen voortaan striktere normen voor de veiligheid op zee
zullen toepassen.
Verbod op het vervoer van zware stookolie door enkelwandige
olietankers
Daarnaast heeft de Commissie besloten zo spoedig mogelijk een voorstel
in te dienen voor een verordening om het vervoer van zware stookolie
in enkelwandige olietankers van of naar havens in de EU te verbieden.
Zware stookolie, een uiterst vervuilend maar relatief goedkoop
product, wordt namelijk vaak door de oudste en minst veilige schepen
vervoerd. De Commissie verzoekt de Europese Raad van Kopenhagen nu al
de lidstaten op te roepen prioriteit aan deze beslissing te geven.
Daarnaast vraagt de Commissie de Raad om een onderhandelingsmandaat om
er door middel van bestuurlijke overeenkomsten in het kader van
bestaande samenwerkingsakkoorden, zoals het memorandum van Parijs over
de havenstaatcontrole en Euro-Med, voor te zorgen dat de
kandidaat-lidstaten en de buurlanden die in de wateren van de EU zware
stookolie vervoeren hetzelfde principe toepassen.
Vervroegde en versnelde toepassing van de Europese wetgeving
De Commissie verzoekt de lidstaten eveneens onmiddellijk concrete maatregelen te nemen om een volledige en integrale toepassing van de nieuwe veiligheidsregels te waarborgen. De lidstaten kunnen namelijk niet langer besparen op de indienstneming van een voldoende aantal inspecteurs om ten minste 25% van de schepen te inspecteren, zoals krachtens de huidige Europese regels verplicht is. Zij moeten ook zorgen voor een voldoende aantal inspecties in al hun havens en ligplaatsen, want anders worden dit echte "vrijhavens".
Oprichting van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de
zeevaart
De Commissie heeft van haar kant alle maatregelen genomen die nodig
zijn voor een versnelde oprichting van het toekomstige Europees
Agentschap voor de veiligheid van de zeevaart. In januari 2003 zou de
directeur van dit agentschap moeten worden benoemd. De Commissie heeft
ook al een begin gemaakt met de opzet van het communautaire systeem
voor de monitoring van de scheepvaart (SafeSeaNet). Dit systeem houdt
in dat er Europese databanken en een telematicanetwerk tussen de
lidstaten worden gecreëerd, waarmee alle informatie wordt opgeslagen
die in real time door de transponders op de schepen wordt verzonden,
zodat de operationele diensten op elk moment de identiteit, de positie
en de lading kennen van de schepen die in de Europese wateren varen.
Bovendien verzoekt zij de lidstaten vervroegd de nationale plannen
voor het opvangen van schepen in nood in een veilige haven op te
stellen.
Schadevergoedingen en aanvullende maatregelen
Daarnaast is het van cruciaal belang het niveau van de vergoeding voor
schade ten gevolge van ernstige verontreiniging van de zee op te
voeren. Tijdens de diplomatieke conferentie van de Internationale
Maritieme Organisatie (IMO) in mei 2003 moeten de lidstaten een
beslissing nemen over de bekrachtiging van een verdrag voor de
invoering van een derde schadevergoedingsonderdeel en ervoor zorgen
dat er een afdoende vergoeding voor herstel van de schade van ten
minste 1 miljard euro wordt vastgesteld. Deze maatregelen moeten vóór
eind 2003 in werking treden.
De Commissie stelt daarnaast een reeks aanvullende maatregelen voor,
zoals met name:
* wetgeving inzake de strafrechtelijke aansprakelijkheid van
(rechts)personen waarvan de aansprakelijkheid voor verontreiniging
van de zee wegens ernstige nalatigheid is vastgesteld. Daartoe zal
de Commissie twee voorstellen indienen: één voor de invoering van
financiële sancties voor elke persoon die zich schuldig heeft
gemaakt aan ernstige nalatigheid die tot verontreiniging heeft
geleid, en één met betrekking tot het schoonspoelen van de
olietanks;
* wijzigingen in de internationale regeling inzake
aansprakelijkheid: de lidstaten moeten hun volledige steun geven
aan de voorstellen om het onmogelijk te maken dat de eigenaar zijn
aansprakelijkheid beperkt wanneer hij in gebreke blijft, en om een
einde te maken aan de vrijstelling van rechtsvervolging die geldt
voor anderen die een sleutelrol spelen zoals de bevrachter en de
reder;
* de invoering van een stelsel voor de communautaire erkenning van
diploma's van zeelieden die buiten de Unie zijn afgegeven.
Toetreding van de Gemeenschap tot de Internationale Maritieme
Organisatie (IMO)
Ten slotte is het belangrijk dat de Gemeenschap volwaardig lid wordt
van de Internationale Maritieme Organisatie om een versnippering van
de standpunten van de lidstaten te voorkomen en ervoor te zorgen dat
zij als stuwende kracht fungeert bij de verbetering van de veiligheid
op zee. De Commissie heeft daartoe al op 9 april 2002 een voorstel
ingediend (IP/02/525).
Bijlagen:
* De zwarte lijst van schepen
* Het inspectiepercentage van de lidstaten
* De zwarte lijst van vlaggen
ANNEX
1. INDICATIVE BLACK LIST OF SHIPS
2. PORT STATE CONTROL INSPECTIONS BY MEMBER STATES 2000 2001
3. BLACK GREY WHITE LISTS FROM THE PARIS MOU
---
1. INDICATIVE BLACK LIST OF SHIPS
1. based on Article 7b of Directive 95/21/EC on port State control, as
amended, concerning refusal of access of vessels into ports of the
Member States
Summary of data collected.
After the sinking of the oil tanker "ERIKA" on the 12 of December
1999, the European Parliament and the Council, on the 19th of December
2001, adopted measures to strengthen the existing port State Control
regime within the Community, as laid down in Directive 95/21/EC.
Amongst the measures adopted, a new Article 7b requires the Commission
to publish every six months the information relating to ships that
have been refused access to the Community ports, in accordance with
the following criteria :
« Any ship in one of the categories of Annex XI, section A (i.e. gas
and chemical tankers, bulk carriers, oil tankers and passenger ships),
is refused access to ports within the Community, if the ship:
either
* flies the flag of a State appearing in the black list as published
in the annual report of the MOU, and
* has been detained more than twice in the course of the preceding
24 months in a port of a State signatory of the MOU,
* or
* flies the flag of a State described as "very high risk" or "high
risk" in the black list as published in the annual report of the
MOU, and
* has been detained more than once in the course of the preceding 36
months in a port of a State signatory of the MOU."
The new provisions on Port State Control shall be applicable by the 22
July 2003 at the latest. However, in its meeting of 7, 8 and 9
December 2000, in Nice, the European Council stressed the importance
of an earlier implementation of such measures.
In the light of the above, the Commission wishes to provide
information on the foreseen impact of the measure of refusal of access
within the European Union. Using the information already made public
by the Paris memorandum of understanding on Port State Control, the
Commission has identified, for a test-period between 1 December 1999
and 1 December 2002, a number of vessels which would have been refused
access to ports of the European Union according to the provisions of
Directive 2001/106/EC.
A list of ships falling under the criteria of Article 7b is given in
Annex. The total number of ships involved is 66, representing 13
flags.
Further statistical information relating to the indicative black list
is provided here below:
* Number of ships per flag:
Turkey
26
St. Vincent & Grenadines 12
Cambodia 9
Algeria 3
Panama 3
Sao Tome and Principe 3
Bolivia 2
Egypt 2
Romania 2
Honduras 1
Lebanon 1
Morocco 1
Syrian Arab Republic 1
* Number of ships per type of vessel:
Bulk carriers
49
Chemical tankers 8
Oil tankers 8
Passenger vessels 1
* Number of ships per number of detentions during a given period
5 detentions in 3 years
3
4 detentions in 3 years 4
3 detentions in 3 years 13
3 detentions in 2 years 3
2 detentions in 3 years 43
2. Indicative table established in accordance with the criteria laid
down in Article 7b, paragraph 1, of Directive 95/21/EC (from 1st
December 1999 to 1st December 2002)
Name of vessel
IMO number Type of vessel Age Number of detentions/ period of
reference Flag Flag State performance
PAZAR 8871003 Chemical Tanker 11 5 detentions/3 years Turkey very high
risk
LEGENT 1 7223132 Bulkcarrier 30 5 detentions/3 years Cambodia very
high risk
ALEX C 7346623 Bulkcarrier 28 5 detentions/3 years Romania very high
risk
SHIVA 7512076 Bulkcarrier 26 4 detentions/3 years Cambodia very high
risk
JOHANNA KATHRINA 7368293 Chemical Tanker 28 4 detentions/3 years St.
Vincent & Grenadines high risk
GULSER ANA 8418289 Bulkcarrier 17 4 detentions/3 years Turkey very
high risk
SALIH KALKAVAN 7401514 Oil Tanker 26 4 detentions/3 years Turkey very
high risk
AIN TEMOUCHENT EX BARON MINTO 8110447 Bulkcarrier 20 3 detentions/3
years Algeria very high risk
NEDROMA 7708182
Bulkcarrier
24 3 detentions/3 years Algeria very high risk
TAM GOUT 9120425 Chemical Tanker 7 3 detentions/3 years Algeria very
high risk
EUROBULKER II 6926282 Bulkcarrier 32 3 detentions/3 years Cambodia
very high risk
PAULA K 7617967 Bulkcarrier 24 3 detentions/3 years Lebanon very high
risk
TANIA 7806908 Bulkcarrier 24 3 detentions/3 years Romania very high
risk
HURANCAN 7106657 Oil Tanker 31 3 detentions/3 years St. Vincent &
Grenadines high risk
ANASTASIOS IV 7509108 Oil Tanker 25 3 detentions/3 years Sao Tome &
Principe very high risk
CAFER KALKAVAN 8913332 Bulkcarrier 18 3 detentions/3 years Turkey very
high risk
KAPTAN NEVZAT KACAR 8325896 Bulkcarrier 18 3 detentions/3 years Turkey
very high risk
KURUOGLU III 8512047 Bulkcarrier 12 3 detentions/3 years Turkey very
high risk
ORAS
7526534 Bulkcarrier 25 3 detentions/3 years Turkey very high risk
YALAZ 7507186 Bulkcarrier 26 3 detentions/3 years Turkey very high
risk
AGIOS DIMITRIOS 7409097 Bulkcarrier 27 3 detentions/2 years Panama
medium risk
GREEN TRADER 7530418 Bulkcarrier 25 3 detentions/2 years Panama medium
risk
MATRIX 7930474 Bulkcarrier 22 3 detentions/2 years Panama medium risk
GABRIELLE 6500296 Passenger Ship 37 2 detentions/3 years Bolivia very
high risk
CAPE GEORJEAN 7118882 Oil Tanker 31 2 detentions/3 years Bolivia very
high risk
KHULLA 7363619 Bulkcarrier 28 2 detentions/3 years Cambodia very high
risk
MED BULKER I 7433323 Bulkcarrier 24 2 detentions/3 years Cambodia very
high risk
MED GENERAL IV 7108681 Bulkcarrier 31 2 detentions/3 years Cambodia
very high risk
MED GENERAL VI 7385825 Bulkcarrier 27 2 detentions/3 years Cambodia
very high risk
RONGA 7223144 Bulkcarrier 30 2 detentions/3 years Cambodia very high
risk
SAMBOR 7724368 Bulkcarrier 22 2 detentions/3 years Cambodia very high
risk
DOMIAT 8203397 Bulkcarrier 17 2 detentions/3 years Egypt very high
risk
QENA 8203402 Bulkcarrier 16 2 detentions/3 years Egypt high risk
CEMENTINA 5067077 Bulkcarrier 42 2 detentions/3 years Honduras very
high risk
ARRAZI 7925704 Chemical Tanker 20 2 detentions/3 years Morocco very
high risk
ARIEL 8857069 Bulkcarrier 27 2 detentions/3 years St. Vincent &
Grenadines high risk
ARCHON 7012480 Oil Tanker 32 2 detentions/3 years St. Vincent &
Grenadines high risk
EDOIL 7501429 Chemical Tanker 27 2 detentions/3 years St. Vicent &
Grenadines high risk
HECTOR 7531448 Bulkcarrier 25 2 detentions/3 years St. Vincent &
Grenadines high risk
NESTOR C
7739985 Bulkcarrier 23 2 detentions/3 years St. Vincent & Grenadines
high risk
NOTOS 7435216 Bulkcarrier 24 2 detentions/3 years St. Vincent &
Grenadines high risk
OGARAMBA DIUGWU 7636810 Oil Tanker 24 2 detentions/3 years St. Vincent
& Grenadines high risk
SULANDA 7521376 Bulkcarrier 26 2 detentions/3 years St. Vincent &
Grenadines high risk
TAMAR 7302823 Chemical Tanker 29 2 detentions/3 years St. Vincent &
Grenadines high risk
VALENTINA 7211347 Bulkcarrier 30 2 detentions/3 years St. Vincent &
Grenadines high risk
FECTO 6707985 Oil Tanker 35 2 detentions/3 years Sao Tome & Principe
very high risk
SHANTI I 6805579 Bulkcarrier 34 2 detentions/3 years Sao Tome &
Principe very high risk
MAI-S 7501807 Bulkcarrier 26 2 detentions/3 years Syrian Arab Republic
very high risk
ALAATIN BEY 7000243 Chemical Tanker 32 2 detentions/3 years Turkey
very high risk
ALEMDAR 1 EX DEMET AKBASOGLU 8836986 Oil Tanker 12 2 detentions/3
years Turkey very high risk
ARIZONA DREAM 7930058 Bulkcarrier 22 2 detentions/3 years Turkey very
high risk
AYHAN ASLAN 7418347 Chemical Tanker 26 2 detentions/3 years Turkey
very high risk
BERRAK N 7632541 Bulkcarrier 25 2 detentions/3 years Turkey very high
risk
ECE AKAT 7501261 Bulkcarrier 27 2 detentions/3 years Turkey very high
risk
FEYZA EX URSUYA 8118566 Bulkcarrier 18 2 detentions/3 years Turkey
very high risk
GOKHAN KIRAN 7433696 Bulkcarrier 17 2 detentions/3 years Turkey very
high risk
HACI HILMI BEY 7702798 Bulkcarrier 25 2 detentions/3 years Turkey very
high risk
HACI RESIT KALKAVAN EX STAHOLM 7640316 Bulkcarrier 24 2 detentions/3
years Turkey very high risk
HATIME ANA EX CAPTAIN JIM 7375454 Bulkcarrier 26 2 detentions/3 years
Turkey very high risk
ISPARTA
7328683 Bulkcarrier 29 2 detentions/3 years Turkey very high risk
ORHAN EKINCI 8016988 Bulkcarrier 20 2 detentions/3 years Turkey very
high risk
OSMAN METE 7380485 Bulkcarrier 27 2 detentions/3 years Turkey very
high risk
SALIH C EX OCEAN VOYAGER 7314589 Bulkcarrier 29 2 detentions/3 years
Turkey very high risk
SERRA DEVAL EX BEHRAM KAPTAN 7433426 Bulkcarrier 22 2 detentions/3
years Turkey very high risk
TAHIR KIRAN 7433713 Bulkcarrier 15 2 detentions/3 years Turkey very
high risk
TRANSBORA 7206419 Bulkcarrier 30 2 detentions/3 years Turkey very high
risk
2. PORT STATE CONTROL INSPECTIONS BY MEMBER STATES
2000 2001
Member State
Year 2000 Year 2001
Ship Calls Nº of inspections % of inspections Ship Calls Nº of
inspections % of inspections
Belgium 5686 1458 25.60% 5789 1679 29.00%
Denmark 2500 596 23.80% 2400 612 25.50%
Finland 1442 509 35.30% 1311 426 32.49%
France 5792 707 12.20% 5792 558 9.63%
Germany 6980 1805 25.90% 6745 1469 21.78%
Greece 2670 618 23.10% 2670 751 28.13%
Iceland 323 85 26.30% 323 114 35.29%
Ireland 1330 194 14.60% 1330 280 21.05%
Italy 5850 2104 36.00% 5850 2547 43.54%
Netherlands 5645 1630 28.90% 5645 1325 23.47%
Norway 1800 404 22.40% 1800 464 25.78%
Portugal 2600 858 33.00% 2830 805 28.45%
Spain 5594 1815 32.40% 5594 1694 30.28%
Sweden 2850 762 26.70% 2850 658 23.09%
United Kingdom 6457 1788 27.70% 6457 1801 27.89%
Information published in the Annual Reports of Paris Memorandum of
Understanding on port State control.3. BLACK GREY WHITE LISTS FROM
THE PARIS MOU
From the Paris MoU Annual Report 2001