European Commission

IP/02/1791

Brussel, 3 december 2002

De Europese Commissie neemt maatregelen om olietankers die niet aan de normen voldoen de toegang tot Europese wateren te ontzeggen

De Commissie heeft vandaag de namen gepubliceerd van de schepen die risico's opleveren en die zouden worden verboden als de nieuwe Europese regels inzake de veiligheid op zee nu al van kracht zouden zijn. Zij stelt ook voor het vervoer van zware stookolie in enkelwandige olietankers definitief te verbieden en roept de lidstaten op zich tijdens de eerstvolgende Europese Raad in Kopenhagen op 12 en 13 december over deze nieuwe maatregel uit te spreken. Naast deze meest in het oog springende maatregelen bevat de mededeling over de "Prestige" een officieel verzoek aan de lidstaten om de toepassing van de maatregelen voor de veiligheid op zee, die na de ramp met de ERIKA drie jaar geleden zijn vastgesteld, versneld en vervroegd in te voeren om zo de kust en de inwoners van Europa tegen nieuwe rampen te beschermen, zoals zij tijdens de Europese Raad in Nice in december 2000 hadden toegezegd. De Commissie heeft van haar kant al de nodige maatregelen genomen om de oprichting van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de zeevaart te versnellen. "Woorden zijn niet voldoende: er moet handelend worden opgetreden en de maatregelen voor de veiligheid op zee moeten volledig worden toegepast. Veiligheid is een taak voor ons allen en alleen een strikte toepassing van alle maatregelen kan voorkomen dat varende scheepswrakken tussen de mazen van het net door glippen." Dit zijn de woorden van Loyola de Palacio, vice-voorzitter van de Commissie en belast met vervoer en energie. "Ook moeten we de internationale voorschriften, vooral qua strafrechtelijke en financiële aansprakelijkheid, grondig wijzigen. Maar alleen wanneer we binnen de Internationale Maritieme Organisatie met één stem spreken, kunnen we daar een beslissende invloed hebben", heeft ze daaraan toegevoegd.

In een mededeling aan het Europees Parlement en de Raad, die vandaag is goedgekeurd, trekt de Commissie de belangrijkste conclusies uit de ramp met de "Prestige". Zij stelt vast dat er sinds de schipbreuk van de Erika al flinke vorderingen zijn geboekt, maar dat de maatregelen wel volledig door de lidstaten moeten worden toegepast om ook echt effectief te kunnen zijn. Zij bekijkt tevens welke snelle en concrete maatregelen voor een nog betere veiligheid op zee kunnen zorgen en snel in de praktijk kunnen worden gebracht.

Publicatie van de zwarte lijst met heel gevaarlijke schepen

De Commissie heeft vandaag het initiatief genomen om ter indicatie een zwarte lijst te publiceren met de 66 schepen die verschillende keren in de havens van de Gemeenschap aan de ketting zijn gelegd omdat ze niet aan de regels inzake de veiligheid op zee voldoen. De Commissie hoopt dat door deze maatregel schepen die niet aan de normen voldoen niet meer zullen worden gebruikt en dat de reders en de vlaggestaten van deze schepen voortaan striktere normen voor de veiligheid op zee zullen toepassen.

Verbod op het vervoer van zware stookolie door enkelwandige olietankers

Daarnaast heeft de Commissie besloten zo spoedig mogelijk een voorstel in te dienen voor een verordening om het vervoer van zware stookolie in enkelwandige olietankers van of naar havens in de EU te verbieden. Zware stookolie, een uiterst vervuilend maar relatief goedkoop product, wordt namelijk vaak door de oudste en minst veilige schepen vervoerd. De Commissie verzoekt de Europese Raad van Kopenhagen nu al de lidstaten op te roepen prioriteit aan deze beslissing te geven. Daarnaast vraagt de Commissie de Raad om een onderhandelingsmandaat om er door middel van bestuurlijke overeenkomsten in het kader van bestaande samenwerkingsakkoorden, zoals het memorandum van Parijs over de havenstaatcontrole en Euro-Med, voor te zorgen dat de kandidaat-lidstaten en de buurlanden die in de wateren van de EU zware stookolie vervoeren hetzelfde principe toepassen.

Vervroegde en versnelde toepassing van de Europese wetgeving

De Commissie verzoekt de lidstaten eveneens onmiddellijk concrete maatregelen te nemen om een volledige en integrale toepassing van de nieuwe veiligheidsregels te waarborgen. De lidstaten kunnen namelijk niet langer besparen op de indienstneming van een voldoende aantal inspecteurs om ten minste 25% van de schepen te inspecteren, zoals krachtens de huidige Europese regels verplicht is. Zij moeten ook zorgen voor een voldoende aantal inspecties in al hun havens en ligplaatsen, want anders worden dit echte "vrijhavens".

Oprichting van het Europees Agentschap voor de veiligheid van de zeevaart

De Commissie heeft van haar kant alle maatregelen genomen die nodig zijn voor een versnelde oprichting van het toekomstige Europees Agentschap voor de veiligheid van de zeevaart. In januari 2003 zou de directeur van dit agentschap moeten worden benoemd. De Commissie heeft ook al een begin gemaakt met de opzet van het communautaire systeem voor de monitoring van de scheepvaart (SafeSeaNet). Dit systeem houdt in dat er Europese databanken en een telematicanetwerk tussen de lidstaten worden gecreëerd, waarmee alle informatie wordt opgeslagen die in real time door de transponders op de schepen wordt verzonden, zodat de operationele diensten op elk moment de identiteit, de positie en de lading kennen van de schepen die in de Europese wateren varen. Bovendien verzoekt zij de lidstaten vervroegd de nationale plannen voor het opvangen van schepen in nood in een veilige haven op te stellen.

Schadevergoedingen en aanvullende maatregelen

Daarnaast is het van cruciaal belang het niveau van de vergoeding voor schade ten gevolge van ernstige verontreiniging van de zee op te voeren. Tijdens de diplomatieke conferentie van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) in mei 2003 moeten de lidstaten een beslissing nemen over de bekrachtiging van een verdrag voor de invoering van een derde schadevergoedingsonderdeel en ervoor zorgen dat er een afdoende vergoeding voor herstel van de schade van ten minste 1 miljard euro wordt vastgesteld. Deze maatregelen moeten vóór eind 2003 in werking treden.

De Commissie stelt daarnaast een reeks aanvullende maatregelen voor, zoals met name:

* wetgeving inzake de strafrechtelijke aansprakelijkheid van (rechts)personen waarvan de aansprakelijkheid voor verontreiniging van de zee wegens ernstige nalatigheid is vastgesteld. Daartoe zal de Commissie twee voorstellen indienen: één voor de invoering van financiële sancties voor elke persoon die zich schuldig heeft gemaakt aan ernstige nalatigheid die tot verontreiniging heeft geleid, en één met betrekking tot het schoonspoelen van de olietanks;

* wijzigingen in de internationale regeling inzake aansprakelijkheid: de lidstaten moeten hun volledige steun geven aan de voorstellen om het onmogelijk te maken dat de eigenaar zijn aansprakelijkheid beperkt wanneer hij in gebreke blijft, en om een einde te maken aan de vrijstelling van rechtsvervolging die geldt voor anderen die een sleutelrol spelen zoals de bevrachter en de reder;

* de invoering van een stelsel voor de communautaire erkenning van diploma's van zeelieden die buiten de Unie zijn afgegeven.

Toetreding van de Gemeenschap tot de Internationale Maritieme Organisatie (IMO)

Ten slotte is het belangrijk dat de Gemeenschap volwaardig lid wordt van de Internationale Maritieme Organisatie om een versnippering van de standpunten van de lidstaten te voorkomen en ervoor te zorgen dat zij als stuwende kracht fungeert bij de verbetering van de veiligheid op zee. De Commissie heeft daartoe al op 9 april 2002 een voorstel ingediend (IP/02/525).

Bijlagen:

* De zwarte lijst van schepen

* Het inspectiepercentage van de lidstaten
* De zwarte lijst van vlaggen

ANNEX


1. INDICATIVE BLACK LIST OF SHIPS



2. PORT STATE CONTROL INSPECTIONS BY MEMBER STATES 2000 2001


3. BLACK GREY WHITE LISTS FROM THE PARIS MOU

---


1. INDICATIVE BLACK LIST OF SHIPS



1. based on Article 7b of Directive 95/21/EC on port State control, as amended, concerning refusal of access of vessels into ports of the Member States

Summary of data collected.

After the sinking of the oil tanker "ERIKA" on the 12 of December 1999, the European Parliament and the Council, on the 19th of December 2001, adopted measures to strengthen the existing port State Control regime within the Community, as laid down in Directive 95/21/EC.

Amongst the measures adopted, a new Article 7b requires the Commission to publish every six months the information relating to ships that have been refused access to the Community ports, in accordance with the following criteria :

« Any ship in one of the categories of Annex XI, section A (i.e. gas and chemical tankers, bulk carriers, oil tankers and passenger ships), is refused access to ports within the Community, if the ship:

either

* flies the flag of a State appearing in the black list as published in the annual report of the MOU, and

* has been detained more than twice in the course of the preceding 24 months in a port of a State signatory of the MOU,
* or

* flies the flag of a State described as "very high risk" or "high risk" in the black list as published in the annual report of the MOU, and

* has been detained more than once in the course of the preceding 36 months in a port of a State signatory of the MOU."

The new provisions on Port State Control shall be applicable by the 22 July 2003 at the latest. However, in its meeting of 7, 8 and 9 December 2000, in Nice, the European Council stressed the importance of an earlier implementation of such measures.

In the light of the above, the Commission wishes to provide information on the foreseen impact of the measure of refusal of access within the European Union. Using the information already made public by the Paris memorandum of understanding on Port State Control, the Commission has identified, for a test-period between 1 December 1999 and 1 December 2002, a number of vessels which would have been refused access to ports of the European Union according to the provisions of Directive 2001/106/EC.

A list of ships falling under the criteria of Article 7b is given in Annex. The total number of ships involved is 66, representing 13 flags.

Further statistical information relating to the indicative black list is provided here below:

* Number of ships per flag:

Turkey
26
St. Vincent & Grenadines 12
Cambodia 9
Algeria 3
Panama 3
Sao Tome and Principe 3
Bolivia 2
Egypt 2
Romania 2
Honduras 1
Lebanon 1
Morocco 1
Syrian Arab Republic 1


* Number of ships per type of vessel:

Bulk carriers
49
Chemical tankers 8
Oil tankers 8
Passenger vessels 1


* Number of ships per number of detentions during a given period
5 detentions in 3 years
3

4 detentions in 3 years 4
3 detentions in 3 years 13
3 detentions in 2 years 3

2 detentions in 3 years 43


2. Indicative table established in accordance with the criteria laid down in Article 7b, paragraph 1, of Directive 95/21/EC (from 1st December 1999 to 1st December 2002)

Name of vessel
IMO number Type of vessel Age Number of detentions/ period of reference Flag Flag State performance
PAZAR 8871003 Chemical Tanker 11 5 detentions/3 years Turkey very high risk
LEGENT 1 7223132 Bulkcarrier 30 5 detentions/3 years Cambodia very high risk
ALEX C 7346623 Bulkcarrier 28 5 detentions/3 years Romania very high risk
SHIVA 7512076 Bulkcarrier 26 4 detentions/3 years Cambodia very high risk
JOHANNA KATHRINA 7368293 Chemical Tanker 28 4 detentions/3 years St. Vincent & Grenadines high risk
GULSER ANA 8418289 Bulkcarrier 17 4 detentions/3 years Turkey very high risk
SALIH KALKAVAN 7401514 Oil Tanker 26 4 detentions/3 years Turkey very high risk
AIN TEMOUCHENT EX BARON MINTO 8110447 Bulkcarrier 20 3 detentions/3 years Algeria very high risk
NEDROMA 7708182

Bulkcarrier
24 3 detentions/3 years Algeria very high risk
TAM GOUT 9120425 Chemical Tanker 7 3 detentions/3 years Algeria very high risk
EUROBULKER II 6926282 Bulkcarrier 32 3 detentions/3 years Cambodia very high risk
PAULA K 7617967 Bulkcarrier 24 3 detentions/3 years Lebanon very high risk
TANIA 7806908 Bulkcarrier 24 3 detentions/3 years Romania very high risk
HURANCAN 7106657 Oil Tanker 31 3 detentions/3 years St. Vincent & Grenadines high risk
ANASTASIOS IV 7509108 Oil Tanker 25 3 detentions/3 years Sao Tome & Principe very high risk
CAFER KALKAVAN 8913332 Bulkcarrier 18 3 detentions/3 years Turkey very high risk
KAPTAN NEVZAT KACAR 8325896 Bulkcarrier 18 3 detentions/3 years Turkey very high risk
KURUOGLU III 8512047 Bulkcarrier 12 3 detentions/3 years Turkey very high risk

ORAS
7526534 Bulkcarrier 25 3 detentions/3 years Turkey very high risk YALAZ 7507186 Bulkcarrier 26 3 detentions/3 years Turkey very high risk
AGIOS DIMITRIOS 7409097 Bulkcarrier 27 3 detentions/2 years Panama medium risk
GREEN TRADER 7530418 Bulkcarrier 25 3 detentions/2 years Panama medium risk
MATRIX 7930474 Bulkcarrier 22 3 detentions/2 years Panama medium risk GABRIELLE 6500296 Passenger Ship 37 2 detentions/3 years Bolivia very high risk
CAPE GEORJEAN 7118882 Oil Tanker 31 2 detentions/3 years Bolivia very high risk
KHULLA 7363619 Bulkcarrier 28 2 detentions/3 years Cambodia very high risk
MED BULKER I 7433323 Bulkcarrier 24 2 detentions/3 years Cambodia very high risk
MED GENERAL IV 7108681 Bulkcarrier 31 2 detentions/3 years Cambodia very high risk
MED GENERAL VI 7385825 Bulkcarrier 27 2 detentions/3 years Cambodia very high risk
RONGA 7223144 Bulkcarrier 30 2 detentions/3 years Cambodia very high risk
SAMBOR 7724368 Bulkcarrier 22 2 detentions/3 years Cambodia very high risk
DOMIAT 8203397 Bulkcarrier 17 2 detentions/3 years Egypt very high risk
QENA 8203402 Bulkcarrier 16 2 detentions/3 years Egypt high risk CEMENTINA 5067077 Bulkcarrier 42 2 detentions/3 years Honduras very high risk
ARRAZI 7925704 Chemical Tanker 20 2 detentions/3 years Morocco very high risk
ARIEL 8857069 Bulkcarrier 27 2 detentions/3 years St. Vincent & Grenadines high risk
ARCHON 7012480 Oil Tanker 32 2 detentions/3 years St. Vincent & Grenadines high risk
EDOIL 7501429 Chemical Tanker 27 2 detentions/3 years St. Vicent & Grenadines high risk
HECTOR 7531448 Bulkcarrier 25 2 detentions/3 years St. Vincent & Grenadines high risk

NESTOR C
7739985 Bulkcarrier 23 2 detentions/3 years St. Vincent & Grenadines high risk
NOTOS 7435216 Bulkcarrier 24 2 detentions/3 years St. Vincent & Grenadines high risk
OGARAMBA DIUGWU 7636810 Oil Tanker 24 2 detentions/3 years St. Vincent & Grenadines high risk
SULANDA 7521376 Bulkcarrier 26 2 detentions/3 years St. Vincent & Grenadines high risk
TAMAR 7302823 Chemical Tanker 29 2 detentions/3 years St. Vincent & Grenadines high risk
VALENTINA 7211347 Bulkcarrier 30 2 detentions/3 years St. Vincent & Grenadines high risk
FECTO 6707985 Oil Tanker 35 2 detentions/3 years Sao Tome & Principe very high risk
SHANTI I 6805579 Bulkcarrier 34 2 detentions/3 years Sao Tome & Principe very high risk
MAI-S 7501807 Bulkcarrier 26 2 detentions/3 years Syrian Arab Republic very high risk
ALAATIN BEY 7000243 Chemical Tanker 32 2 detentions/3 years Turkey very high risk
ALEMDAR 1 EX DEMET AKBASOGLU 8836986 Oil Tanker 12 2 detentions/3 years Turkey very high risk
ARIZONA DREAM 7930058 Bulkcarrier 22 2 detentions/3 years Turkey very high risk
AYHAN ASLAN 7418347 Chemical Tanker 26 2 detentions/3 years Turkey very high risk
BERRAK N 7632541 Bulkcarrier 25 2 detentions/3 years Turkey very high risk
ECE AKAT 7501261 Bulkcarrier 27 2 detentions/3 years Turkey very high risk
FEYZA EX URSUYA 8118566 Bulkcarrier 18 2 detentions/3 years Turkey very high risk
GOKHAN KIRAN 7433696 Bulkcarrier 17 2 detentions/3 years Turkey very high risk
HACI HILMI BEY 7702798 Bulkcarrier 25 2 detentions/3 years Turkey very high risk
HACI RESIT KALKAVAN EX STAHOLM 7640316 Bulkcarrier 24 2 detentions/3 years Turkey very high risk
HATIME ANA EX CAPTAIN JIM 7375454 Bulkcarrier 26 2 detentions/3 years Turkey very high risk

ISPARTA
7328683 Bulkcarrier 29 2 detentions/3 years Turkey very high risk ORHAN EKINCI 8016988 Bulkcarrier 20 2 detentions/3 years Turkey very high risk
OSMAN METE 7380485 Bulkcarrier 27 2 detentions/3 years Turkey very high risk
SALIH C EX OCEAN VOYAGER 7314589 Bulkcarrier 29 2 detentions/3 years Turkey very high risk
SERRA DEVAL EX BEHRAM KAPTAN 7433426 Bulkcarrier 22 2 detentions/3 years Turkey very high risk
TAHIR KIRAN 7433713 Bulkcarrier 15 2 detentions/3 years Turkey very high risk
TRANSBORA 7206419 Bulkcarrier 30 2 detentions/3 years Turkey very high risk

2. PORT STATE CONTROL INSPECTIONS BY MEMBER STATES

2000 2001

Member State
Year 2000 Year 2001
Ship Calls Nº of inspections % of inspections Ship Calls Nº of inspections % of inspections
Belgium 5686 1458 25.60% 5789 1679 29.00%
Denmark 2500 596 23.80% 2400 612 25.50%
Finland 1442 509 35.30% 1311 426 32.49%
France 5792 707 12.20% 5792 558 9.63%
Germany 6980 1805 25.90% 6745 1469 21.78%
Greece 2670 618 23.10% 2670 751 28.13%
Iceland 323 85 26.30% 323 114 35.29%
Ireland 1330 194 14.60% 1330 280 21.05%
Italy 5850 2104 36.00% 5850 2547 43.54%
Netherlands 5645 1630 28.90% 5645 1325 23.47% Norway 1800 404 22.40% 1800 464 25.78%
Portugal 2600 858 33.00% 2830 805 28.45%
Spain 5594 1815 32.40% 5594 1694 30.28%
Sweden 2850 762 26.70% 2850 658 23.09%
United Kingdom 6457 1788 27.70% 6457 1801 27.89%

Information published in the Annual Reports of Paris Memorandum of Understanding on port State control.3. BLACK GREY WHITE LISTS FROM THE PARIS MOU

From the Paris MoU Annual Report 2001