Vlaamse overheid

PERSMEDEDELING VAN HET KABINET VAN MINISTER VERA DUA VLAAMS MINISTER

VAN LEEFMILIEU EN LANDBOUW Dinsdag 3 december 2002

Minister Dua ondertekent Maas- en Scheldeverdrag

Vlaams Minister van Leefmilieu Vera Dua heeft vanmorgen, in naam van de Vlaamse regering, de "Verdragen van Gent" ondertekend. Met deze "Verdragen van Gent" gaan alle oeverstaten van Schelde en Maas eindelijk op weg naar een gezamenlijke aanpak van problemen zoals overstromingen, waterverontreiniging en droogte in beide stroomgebieden. Deze Verdragen zijn een Europese primeur omdat ze de eerste grensoverschrijdende uitvoering vormen van de EU- kaderrichtlijn Water.

Vanmorgen heeft Vlaams milieuminister Vera Dua de "Verdragen van Gent" ondertekend in naam van het Vlaams Gewest. De ondertekening gebeurde op het stadhuis van Gent. Naast Vlaams milieuminister Vera Dua tekenden ook de vertegenwoordigers van de federale regering, het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, het Waals Gewest, de Franse republiek, het Koninkrijk der Nederlanden, de Bondsrepubliek Duitsland en het Groothertogdom Luxemburg. Met deze 'Verdragen van Gent' zetten alle betrokken staten een belangrijke stap in de richting van een integraal waterbeheer.

Vrijwaren van levenskwaliteit
Elkeen heeft recht op een waardige levenskwaliteit. Het vrijwaren van de kwaliteit van de watersystemen is een absolute noodzaak om het gebruik van het water door de mens, op lange termijn te waarborgen. Integraal waterbeleid is het sleutelinstrument om dat te bereiken. Het garandeert immers dat alle functies van waterlopen en grondwaterlagen worden beschouwd en afgewogen in het licht van een duurzame bescherming. Met de ondertekening van de Schelde- en Maasverdragen, vandaag 3 december 2002, wordt het integraal waterbeleid door alle oeverstaten van Schelde en Maas op het hoogste politieke niveau onderschreven en vorm gegeven.

Samenwerken rond waterkwaliteit

Met deze ondertekening engageren de oeverstaten zich om samen te werken rond de waterkwaliteit en tot een gemeenschappelijke aanpak van het hele
stroomgebiedsdistrict. De oeverstaten willen bovendien aspecten als overstromingen en droogte gezamenlijk aanpakken.

De nieuwe Verdragen bevatten een mooie combinatie van oud en nieuw, van enerzijds een verder zetting en opsmuk van de verworvenheden zoals de
actieprogramma's, het homogeen meetnet, een alarmeringssysteem bij rampen, het aanpakken van de waterbodems en het ecologisch herstel; naast anderzijds aanknopingspunten voor tal van nieuwe acties.
De 'aanwinst' in de nieuwe verdragen is betekenisvol:
- in de eerste plaats is er de verruiming met de vroegere waarnemers die nu Verdragsluitende Partij zijn geworden, namelijk de
Bondsrepubliek Duitsland, het Koninkrijk België en het Groothertogdom Luxemburg;

- het toepassingsgebied wordt uitgebreid tot het oppervlaktewater, het grondwater en het
kustwater in het hele stroomgebied en is niet meer beperkt tot enkel de hoofdstroom;

- de Internationale Schelde- en Maascommissie wordt het forum voor de multilaterale
coördinatie van de internationale
stroomgebiedsdistricten van de Maas en de Schelde; de uitwerking van één enkel
stroomgebiedsbeheersplan voor de Maas en de Schelde is hun voornaamste doelstelling;
- de kwantiteitsaspecten - noodzakelijke schakel in een integraal beheer - zijn opgenomen in hun ruimste betekenis: afvoer, overstromingen en droogte. Voor de Maas werd de "Werkgroep Hoogwater Maas" geïntegreerd en ook voor de Schelde zal aandacht worden besteed aan de hoogwaterproblematiek.

- binnen de nieuwe Commissies zal enkel de multilaterale coördinatie plaatsvinden; de coördinatie voor grensoverschrijdende
deelstroomgebieden zullen plaatsvinden in een passend regionaal kader. Er blijft dus een belangrijke rol weggelegd voor de bestaande of nog op te richten bi- of trilaterale
overlegorganen waar de juiste expertise en praktisch terreinkennis voorhanden is.

- de NGO's krijgen het statuut van waarnemer en de Commissies kunnen ook zonder beperking experten, waaronder deze van de NGO's,
uitnodigen in hun werkgroepen.

De ondertekening van deze Verdragen van Gent mag dan ook beschouwd worden als een historisch moment. Voor het eerst zullen binnen de Europese Unie alle ondertekenaars van rivierverdragen zich er toe verbinden om één enkel stroomgebiedsbeheersplan op te stellen van bron tot monding, met inbegrip van het kustwater.

Water stopt niet aan de staatsgrenzen
Het waterbeleid moet de staatsgrenzen en administratieve grenzen overstijgen. Water heeft immers de eigenschap niet te stoppen aan de grenzen. Een gezamenlijk waterbeleid per stroomgebied blijft voor alle betrokken overheden de beste weg om duurzaam over voldoende watervoorraden van een goede kwaliteit te kunnen beschikken. Er is daarom gekozen voor een soepel samenwerkingsverband gebaseerd op goed nabuurschap en vrijwillig engagement, wat moreel en politiek even bindend is als strikt juridisch afdwingbare verplichtingen.
De in 2009 voorziene stroomgebied-beheersplannen moeten volgens minister Vera Dua meer zijn dan de bundeling van de autonome bijdragen van de verschillende oeverstaten. Integratie van de verschillende aspecten van het waterbeleid, en van de visies en intenties van de verschillende overheden is de hoofddoelstelling.

De participatie van de maatschappelijke sectoren is belangrijk voor de totstandkoming van het waterbeleid in de stroomgebieden. De verdragen voorzien dat de Commissies via een huishoudelijk reglement later zullen bepalen op welke wijze de samenwerking met waarnemers zal verlopen.
Volgens minister Vera Dua moet er per stroomgebied een internationale Adviesraad opgericht worden, waarin alle relevante maatschappelijke sectoren (milieuNGO's, industrie, vissers, drinkwatermaatschappijen.) gelijkwaardig aan bod komen.

info : Ann Bats, woordvoerder van
minister Dua - tel. (02) 553 27 81
e-mail: persdienst.dua@vlaanderen.be