Spoorconstructies
3 december 2002 | 13.30 uur
hr. A.P. de Man | civiel ingenieur
promotor | Prof.dr.ir. C. Esveld (fac CiTG)
Dynatrack. A survey of dynamic railway track properties and their quality.
Nieuwe ontwikkelingen in het vervoer over het spoor stellen nieuwe eisen aan
de spoorconstructies. In het verleden werd de conditie van het spoor
gemonitord door middel van het bijhouden van het aantal incidenten en het
meten van de ligging. Zowel de technieken om te monitoren, als ook de
conditie van het spoor zijn steeds verder verbeterd, vooral door
proefprojecten en door ervaring. Maar steeds vaker wil men in een vroeg
stadium iets weten over de conditie van het spoor. Bovendien worden nieuwe
materialen aangeboden die de traditionele dwarsliggers en ballast kunnen
vervangen. En in een groot aantal gevallen accepteert men geen resultaten
van proefprojecten of ervaring, maar verlangt men een deugdelijke technische
onderbouwing. Het trillingsgedrag van spoorconstructies in de midden- en
hogere frequenties (40-1500 Hz) is een indicator voor de technische
kwaliteit. Uit dit trillingsgedrag leidt men bijvoorbeeld de
contactstijfheid van wiel en rail af, of de geluidafstraling. Het
trillingsgedrag kan zodanig getuned worden dat bepaalde vormen van
geluidoverlast, slijtage of schade worden beperkt. Het Dynatrack
onderzoeksproject is uitgevoerd aan de TU Delft onder supervisie van de
Coördinatie-Commissie Railbouwkunde van CROW en werd gesponsord door de vier
spoorwegbedrijven in Nederland. Het project heeft een aantal
beoordelingsmethoden opgeleverd, waarmee de actuele conditie van
constructies in het veld en de typische eigenschappen van een ontwerp kunnen
worden vastgesteld. Heel wat veld- en laboratoriummetingen hebben
bijgedragen aan een beter begrip van de eigenschappen, het gedrag en de
gevoeligheden van de componenten, maar zeker ook van de consequenties die
dit heeft op de spoorconstructie als geheel.
Voor verder lezen:
* Knothe, K.: Gleisdynamik, Ernst&Sohn, Berlin, ISBN 3-433-01760-3,
March 2001.
* Man, A.P. de and Kok, A.W.M.: Recording, estimating and managing the
dynamic behaviour of railway tracks, In: N. Chouw & G. Schmid (ed.),
Proceedings of the International Workshop, p. 209-218. Bochum, Germany,
13-15 December 2000, ISBN 90-5809-173-2.
* Ripke, B.: Hochfrequente Gleismodellierung und Simulation der
Fahrzeug-Gleis-Dynamik unter Verwendung einer nichtlinearen Kontaktmechanik.
Fortschirtt-Berichte VDI, Reihe 12, No. 249, VDI Verlag, Düsseldorf, 1995.
Maarten van der Sanden
Wetenschapsvoorlichter
Universiteitsdienst TU Delft /
Dir. Marketing & Communicatie
tel.: +31 15 2785454
fax: +31 15 2781855
GSM: +31 (0)6 20408176