Laatste wijziging 4 december 2002
VOOR HULP BIJ WELZIJN, WONEN EN ZORG:
WWZ Kompas
Publicaties - 4 december 2002
Opening skatebaan Kerkeveld Raadsvergadering van 27 november
Strengere controle foutparkeerders Hoorzitting commissie
bezwaarschriften
Nieuwbouw bibliotheek weer stap dichterbij Raadsvergadering op 10
december
Gezondheid niet in gevaar op het Emmaterrein Laat uw stem horen via
het referendum
"Liever praten dan bekeuren" Spreekuren wethouders
Wijkpost Noord krijgt een 8
Wijkatlas 2002 op internet SOCIALE ZAKEN / ZORG EN WONEN:
Stedelijke vernieuwing in Brunssum Afdeling Wonen & Zorg verhuist naar
nieuw adres
Koopzondagen 2002 Brunssum krijgt eervolle vermelding Werksleutel 2002
BOUWEN IN BRUNSSUM: VERKEER/VERVOER:
Nieuwe Woningwet per 1 januari 2003 Toewijzing
gehandicaptenparkeerplaats
Bouwen zonder vergunning? Voetgangersoversteekplaats Trichterweg
Zo behandelt de gemeente uw aanvraag bouwvergunning Brigadiers zorgen
voor veilige oversteek
Commissie Ruimtelijke kwaliteit bewaakt het 'gezicht van Brunssum'
Parkeerverwijssysteem helpt bezoekers
VOORKOM VERTRAGING VAN UW BOUWPLANNEN: vul uw bouwaanvraag goed in!
Verkeersspreekuur
Telefonische spreekuren bouwvergunningen
Bereikbaarheid afdeling RO/BWT RECONSTRUCTIE BODEMPLEINROUTE:
Heeft m'n buurman bouwplannen? Deel Akerstraat vanaf 12 oktober open
MILIEU: DUALISME IN DE GEMEENTEPOLITIEK:
Nieuwe openingstijden Rd4-milieuparken Dualisme in de gemeentepolitiek
Hou GFT apart! Inspreekuur voor burgers
Ondergrondse afvalcontainers in Brunssum
Inleveren asbest
Papier ophalen in december "EEN EXPEDITIE NAAR 2015"
---
Voor hulp bij welzijn, wonen en zorg:
WWZ Kompas
Nieuw in Brunssum: WWZ Kompas. Eén loket waar u terecht kunt met alle
vragen op het gebied van welzijn, wonen en zorg. Binnen WWZ Kompas
werkt een groot aantal instanties samen, waardoor u snel en
gemakkelijk geholpen wordt. WWZ Kompas is gevestigd aan een
gemakkelijk bereikbaar pand aan de Dorpstraat 119 in Brunssum (naast
Woonservice Het Adres).
"Mijn moeder kan niet langer meer zelfstandig blijven wonen. Hoe kan
ik haar helpen aan een plaats in een verzorgingshuis?"
"Ik heb een gehandicapte zoon. Hij verblijft in een tehuis, maar in de
weekends komt hij naar huis. Hij kan echter geen gebruik maken van
douche en toilet. Kan mijn woning worden aangepast?"
"Mijn vriend en ik gaan samenwonen. We kunnen de huur van onze nieuwe
woning maar net opbrengen. Komen wij in aanmerking voor huursubsidie?"
Iedereen heeft wel eens een dergelijke vraag. Maar aan wie moet u deze
vraag stellen? Er zijn zoveel organisaties op het gebied van welzijn,
wonen en zorg. U ziet door de bomen het bos niet meer. Daar is nu
gelukkig een oplossing voor. Met al uw vragen op het gebied van
welzijn, wonen en zorg kunt u voortaan bij WWZ Kompas terecht. De
medewerkers van WWZ Kompas beantwoorden uw vragen en helpen u op weg.
Ze kennen de juiste organisaties en zijn op de hoogte van allerlei
regelingen, procedures en activiteiten.
Samenwerking
WWZ Kompas is een initiatief van de Regiegroep Ouderenbeleid Brunssum.
Binnen WWZ Kompas werken de volgende organisaties samen: Gemeente
Brunssum, Stichting Ouderenwelzijn Brunssum, Woonservice Het Adres,
Wonen Zuid, Centrum Maatschappelijk Werk en Welzijnswerk, Regionaal
Indicatie Orgaan (RIO), Zorgbureau Heerlen, Thuiszorg Oostelijk
Zuid-Limburg, Stichting Gezondheidszorg Oostelijk Zuid-Limburg,
Centrale van Bonden voor Ouderen, Stichting Christelijke
Zorgorganisaties.
Meer informatie
Dus, heeft u een vraag op het gebied van welzijn, wonen en zorg? Bel
WWZ Kompas, telefoon (045) 404 81 90. Of kom langs op Dorpstraat 119
in Brunssum. De balie van WWZ Kompas is open op maandag en woensdag
tussen 14.00 uur en 16.00 uur en op dinsdag en donderdag tussen 9.00
uur en 12.00 uur.
Voor meer informatie kunt u ook terecht op www.wwzkompas.nl.
De nieuwe Woningwet:
Zo behandelt de gemeente uw aanvraag bouwvergunning
Vanaf 1 januari 2003 is de nieuwe Woningwet van kracht. Met die nieuwe
Woningwet krijgt iedereen te maken die gaat (ver)bouwen. Deze wet kent
twee categorieën bouwwerken, namelijk bouwwerken waarvoor u een
vergunning moet aanvragen bij de gemeente en bouwwerken die u zónder
vergunning mag bouwen. Het doel van de nieuwe Woningwet is het
vereenvoudigen van de procedures rondom vergunningaanvraag en
-verlening.
De Woningwet geldt voor álle bouwwerken: woningen, kantoren en
winkels, maar ook pergola's, zonweringen, rolluiken, (schotel)antennes
en schuttingen. Een relatief groot aantal van deze bouwwerken blijft
onder de nieuwe Woningwet vergunningsplichtig - verder zijn de
vergunningvrije bouwwerken aan strikte en strenge voorwaarden
gebonden.
Wilt u weten of uw bouwwerk vergunningsplichtig is of niet? Raadpleeg
www.vrom.nl/woningwet. Daar vindt u een programma waarmee u kunt
nagaan of u een bouwvergunning nodig heeft.
Bouwaanvraag indienen
Stel, u heeft voor uw bouwwerk een vergunning nodig. Hoe vraagt u zo'n
vergunning aan en hoe lang duren de procedures?
Een aanvraag bouwvergunning dient u in bij het college van
Burgemeester en Wethouders. Daarvoor bestaat een landelijk formulier
dat u bij uw gemeente kunt halen, of kunt binnenhalen via internet
(www.vrom.nl/woningwet).
Hoe u de aanvraag vervolgens indient, is ook weer aan landelijke
regels gebonden (de zogenaamde 'indieningsvereisten'). Daarbij is
wettelijk vastgelegd welke stukken (bijvoorbeeld een bouwtekening) en
welke gegevens u precies moet inleveren voor welke
bouwvergunningsprocedure. In de bijlage bij het aanvraagformulier voor
een bouwvergunning staat precies welke gegevens en welke stukken dat
zijn. Let op! Een gemeente mag niet om méér, of om andere dingen
vragen.
Wanneer uw aanvraag door burgemeester en wethouders is ontvangen,
wordt eerst beoordeeld of uw gegevens en stukken compleet zijn. Is uw
aanvraag niet volledig, kunnen burgemeester en wethouders u binnen
vier weken na ontvangst van de aanvraag in de gelegenheid stellen om
alsnog de ontbrekende gegevens te overleggen. Burgemeester en
wethouders mogen u hiervoor maximaal een periode van vier weken
gunnen. Geeft u hieraan geen gehoor, dan kan de gemeente beslissen om
uw aanvraag niet in behandeling te nemen.
Overigens: als de gemeente u daarvoor toestemming geeft, mag u de
gegevens die horen bij een aanvraag bouwvergunning ook digitaal
aanleveren.
Behandeling van de bouwaanvraag
Als uw plan geheel volgens de regels is ingediend, gaan de wettelijk
vastgestelde behandelingstermijnen in. Deze zijn met de wijziging van
de Woningwet, per 1 januari 2003, korter geworden.
Belangrijk is dat u weet of u een 'lichte' bouwvergunningsprocedure moet doorlopen, of een 'reguliere' bouwvergunningsprocedure. Kleinere bouwwerken, zoals een dakkapel of een bijgebouw aan de voorkant van een woning, zijn meestal licht-vergunningsplichtig. Alle overige bouwwerken (bijvoorbeeld een dakopbouw) zijn regulier vergunningplichtig. Op de internetsite www.vrom.nl/woningwet vindt u het programma waarmee u niet alleen kunt nagaan óf u een bouwvergunning nodig heeft, maar eventueel ook wélke.
Zo zien de procedures er vervolgens uit:
Lichte procedure: De gemeente moet u binnen zes weken laten weten of u
toestemming heeft om te bouwen of niet.
Reguliere procedure: De gemeente moet u binnen twaalf weken laten
weten of u toestemming heeft om te bouwen of niet. Deze termijn kan
eenmaal verlengd worden met nog eens zes weken. Dit wordt u tijdig
gemeld.
Let op: de reguliere bouwvergunning kan ook in twee fasen worden
aangevraagd. In fase 1 wordt bekeken of er ruimtelijke en
welstandstechnische bezwaren zijn. Als die bezwaren er niet zijn, dan
kunt u in fase 2 de bouwtechnische uitwerking van uw bouwplan
indienen. Het voordeel van deze opdeling in twee fasen is dat u geen
onnodige kosten maakt als blijkt dat uw bouwplan ruimtelijk niet past.
Bij een gefaseerde bouwvergunning heeft de gemeente in iedere fase een
beslistermijn van zes weken. Beide fasen mogen eenmalig met zes weken
worden verlengd.
Van bovenstaande maximale termijnen kan de gemeente afwijken. Past uw
bouwplan bijvoorbeeld niet in het bestemmingsplan en wilt u toch
bouwen, dan moet u verzoeken om vrijstelling van het bestemmingsplan.
Die procedure neemt extra tijd in beslag. Hou er óók rekening mee dat
u mogelijk te maken krijgt met het verkrijgen van vergunningen op
grond van de Wet milieubeheer of de Monumentenwet. Ook dan kan het
langer duren voor u kunt beginnen met bouwen.
Aan de slag
In principe kunt u aan de slag zodra u een bouwvergunning heeft. Het
is echter raadzaam om eerst de officiële bezwaartermijn af te wachten.
Omwonenden en andere belanghebbenden kunnen namelijk tot zes weken na
bekendmaking van de bouwvergunning bezwaar aantekenen bij de gemeente.
Aansluitend kan een beroepsprocedure aanhangig gemaakt worden bij de
rechtbank (met mogelijk hoger beroep bij de Raad van State). Mocht als
gevolg hiervan de bouwvergunning worden vernietigd, dan mag u niet
meer bouwen.
U moet zelf inschatten of u al met de bouw wilt beginnen gedurende de
periode waarin mogelijk nog bezwaar en beroep aangetekend kan worden.
Mocht blijken dat u te vroeg bent gestart met de bouw omdat
bijvoorbeeld bezwaren gegrond worden verklaard, dan kunt u de gemeente
daarvoor níet aansprakelijk stellen.
Geldigheid bouwvergunning
Een verstrekte bouwvergunning kan door de gemeente worden ingetrokken
als niet binnen 26 weken nadat die vergunning is verleend met de bouw
is gestart. Ook als de bouw meer dan 26 weken stilligt, kan de
verleende bouwvergunning worden ingetrokken.
Meer informatie?
Meer informatie over de nieuwe woningwet en de verschillende
vergunningprocedures vindt u op internet, www.vrom.nl/woningwet. Of
neem contact op met de gemeente. Aan de balie van Ruimtelijke
Ordening/Bouw- en Woningtoezicht zijn folders verkrijgbaar met
informatie (openingstijden: maandag-vrijdag tussen 8.30 en 12.30 uur
en op woensdagmiddag tevens tussen 13.30 en 17.00 uur). Ook kunt u
bellen: (045) 527 86 60. Zo voorkomt u dat u bouwt in strijd met de
regels.
---
Nieuwe openingstijden Rd4-milieuparken
Van 2 december 2002 t/m 10 maart 2003 gaan de milieuparken eerder
dicht vanwege de winterperiode. Vanaf 11 maart 2003 gelden weer de
oude openingstijden.
De nieuwe openingstijden zijn:
- maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 12.30 uur, en van 13.30 tot 17.00
uur
- zaterdag van 9.00 tot 15.00 uur
Vergeet niet uw legitimatiebewijs en Rd4-afvalpas mee te nemen!
Vrijwel alle soorten afval kunnen op het milieupark gratis aangeleverd
worden. Uitzonderingen zijn autobanden, zand, grond en puin. Kijk voor
tarieven op de Rd4-afvalwijzer.
---
Toewijzing gehandicaptenparkeerplaats
Het college van Burgemeester en Wethouders heeft besloten een
gereserveerde gehandicaptenparkeerplaats in te richten voor het pand
Kleikoelen 70.
Burgers die het niet eens zijn met de beslissing van het college
kunnen bezwaar maken. Hoe dat moet staat in de folder 'Beroep en
bezwaar tegen een beslissing van de overheid', die verkrijgbaar is bij
de balie van het Bestuurscentrum.
---
Bouwen zonder vergunning?
Raadsvergadering van 27 november
De gemeenteraad kwam voor een vergadering bijeen op woensdag 27
november. Tijdens deze vergadering werd onder meer het volgende
besluit genomen.
aangaande het coffeeshopdossier, opnieuw in overweging te nemen. De
raad heeft besloten om dit punt van de agenda af te voeren omdat de
aangedragen gezichtspunten niet van dien aard zijn dat ze een
heroverweging van het raadsbesluit van 3 september 2002
rechtvaardigen.
Raadsvergadering op 10 december 2002
De gemeenteraad komt voor een vergadering bijeen op dinsdag 10
december om 18.30 uur in de raadzaal van het Bestuurscentrum. Deze
vergadering zal door de Lokale Omroep Onderbanken rechtstreeks op
televisie worden uitgezonden op kanaal 50+ (704,25 Mhz).
Belangstellenden zijn ook van harte welkom op de tribune in de
raadzaal.
De agenda en bijbehorende vergaderstukken liggen voor publiek ter
inzage bij de balie in de hal van het Bestuurscentrum, in de
bibliotheek en in d'r Brikke-oave.
Op de agenda onder meer de volgende onderwerpen:
Delegatie bevoegdheid
In de wet op de Ruimtelijke Ordening is geregeld dat de gemeenteraad
bepaalt of, ten behoeve van een project, afgeweken mag worden van een
bestemmingsplan. Aan de raad wordt nu gevraagd om deze bevoegdheid te
delegeren aan het college, dat verzoeken om vrijstelling van het
bestemmingsplan veel sneller (en dus klantvriendelijker) kan
behandelen.
Handhaving Gemeenschappelijke Regeling Rd4
Reinigingsdienst Rd4 is per 1 januari 1998 opgericht als een
Gemeenschappelijke Regeling door de deelnemende gemeenten Brunssum,
Heerlen, Kerkrade en Landgraaf. Toen werd afgesproken dat na vijf jaar
bekeken zou worden of een omzetting van een Gemeenschappelijke
Regeling naar een Naamloze Vennootschap wenselijk zou zijn. Het
college vraagt aan de raad om een principe-uitspraak te doen dat
Brunssum vóór voortzetting van de Gemeenschappelijke Regeling is.
Planschadeverzoek
De gemeente Brunssum ontving een verzoek om planschadevergoeding van
de heer en mevrouw Linssen uit Brunssum. Omdat de aanvrager niet heeft
voldaan aan het verzoek om binnen de gestelde termijn een aanvraag in
te dienen die voldoende gemotiveerd is, vraagt het college aan de raad
om het verzoek om planschadevergoeding niet in behandeling te nemen.
GGD begroting 2003
De raad wordt gevraagd de begroting 2003 van de Gemeenschappelijke
Gezondheidsdienst Oostelijk Zuid-Limburg (GGD) goed te keuren en in te
stemmen met de invoering van het PKA-model. Het PKA-model (Product
Keuze Aanbod Model) is een lijst van producten van de GGD (inclusief
prijslijst), op basis waarvan een gemeente kan kiezen welk
dienstverleningspakket zij van de GGD wil afnemen. Dat pakket bestaat
voor een deel uit verplichte producten. Het aan de raad van Brunssum
voorgestelde pakket vertegenwoordigt een waarde van ruim 487.000,-
euro.
Aanvraag spoedvoorziening als gevolg van vandalisme
De basisscholen Langeberg en Dol-Fijn hebben bij de gemeente een
aanvraag ingediend voor vergoeding van kosten als gevolg van
glasschade door vandalisme. De gemeenteraad wordt gevraagd in te
stemmen met de vergoeding.
Aanvraag spoedvoorziening voor een gebruikersvergunning
De Stichting Quintessence heeft bij de gemeente een verzoek ingediend
voor het vergoeden van de kosten voor het aanpassen van het gebouw van
de basisschool Fatima. De aanpassing is nodig vanwege de
brandveiligheid. De raad wordt gevraagd akkoord te gaan met het
verstrekken van een subsidie van maximaal 16.350 euro.
Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs
In 1996 stelde de raad de 'Verordening voorzieningen huisvesting
onderwijs' vast. Hierin legt de gemeente vast welke
huisvestingsvoorzieningen toegekend worden aan het basisonderwijs, het
(voortgezet) speciaal onderwijs en het voortgezet onderwijs. Vanwege
een aantal ontwikkelingen -wettelijke wijzigingen, onderwijskundige
vernieuwingen, aanpassing aan de Algemene wet bestuursrecht en de Wet
dualisering gemeentebestuur, alsmede een aantal financiële
aanpassingen- wordt nu aan de raad gevraagd in te stemmen met een
wijziging van de verordening.
Aanpassing Subsidieverordening
De gemeente Brunssum wil besparen op subsidies die verstrekt worden
aan niet-professionele instellingen en verenigingen. Een van de
maatregelen om dit te bereiken, is het verstrekken van vaste subsidies
op basis van een peiljaar gedurende een termijn van 4 jaar. Alleen als
verenigingen na afloop van deze termijn grote afwijkingen kunnen
aantonen ten opzichte van het peiljaar, kan een verrekening achteraf
van de verleende subsidie worden toegekend. Met deze maatregel, die
een jaarlijkse controle en evaluatie van toegekende subsidies
overbodig maakt, worden onder meer personele besparingen gerealiseerd
bij de gemeente en wordt tevens het Brunssumse verenigingensleven
ontlast. De gemeenteraad wordt gevraagd in te stemmen met dit beleid
door de aangepaste subsidieverordening Welzijn, Sport en Recreatie
vast te stellen.
Beleidsverslag 2001 Sociale Zaken
In het beleidsverslag Sociale Zaken, dat de gemeente jaarlijks dient
op te maken, wordt informatie verstrekt over de resultaten van het
uitgevoerde beleid op het gebied van sociale zaken en arbeid. De raad
wordt gevraagd het beleidsverslag over 2001 vast te stellen.
Beleidsplan 2003 Sociale Zaken
In het beleidsplan Sociale Zaken, dat de gemeente jaarlijks dient op
te maken, zijn de beleidsvoornemens opgenomen voor het komende jaar.
Vanwege de samenwerking met de Sociale Dienst van de gemeente
Onderbanken heeft het beleidsplan 2003 niet alleen betrekking op de
gemeente Brunssum, maar ook op de gemeente Onderbanken. De raad wordt
gevraagd in te stemmen met het beleidsplan en met de daarin opgenomen
beleidsvoorstellen en taakstellingen.
8e Begrotingswijziging 2002
Het college vraagt de raad akkoord te gaan met de 8e
begrotingswijziging 2002. De wijziging is een gevolg van afname van
inkomsten uit de bouwleges en het Fonds Duurzaam Bouwen.
1e Begrotingswijziging 2003
Het college vraagt de raad akkoord te gaan met de 1e
begrotingswijziging 2003. De wijziging is een gevolg van de evaluatie
van ReisNet Parkstad Limburg.
2e Begrotingswijziging 2003
Het college vraagt de raad akkoord te gaan met de 2e
begrotingswijziging 2003. De wijziging is een gevolg van de nieuwbouw
van een tweede urnenveld op de Algemene Begraafplaats van Brunssum en
met het inrichten van een strooiveld.
Motie gemeente Rijswijk
De gemeenteraad van Rijswijk heeft op 16 juli 2002 een motie
aangenomen om te protesteren bij de regering in Den Haag tegen de
voorgenomen afschaffing van de onroerend zaak belasting (OZB). De
gevolgen zijn onder meer een terugval in inkomsten voor gemeenten,
mogelijk voordeel voor hogere inkomens en minder
kwijtscheldingsmogelijkheden voor lagere inkomens. Het college vraagt
aan de raad de motie van de raad van Rijswijk te steunen.
Rampenplan gemeente Brunssum
Het huidige rampenplan van de gemeente Brunssum is door de raad
vastgesteld in 1996. Inmiddels is er behoefte aan een geactualiseerd
rampenplan, mede door de gebeurtenissen in Enschede en Volendam. De
raad wordt gevraagd het vernieuwde rampenplan vast te stellen, dat is
gebaseerd op een regionaal model. Het nieuwe rampenplan is op veel
punten concreter uitgewerkt dan het huidige en is zodanig opgezet dat
met meer flexibiliteit ingesprongen kan worden op rampen en zware
ongevallen.
Gemeenschappelijke regeling Parkstad Limburg
De gemeenteraad van Brunssum heeft eerder dit jaar ingestemd met de
Gemeenschappelijke Regeling Parkstad Limburg, en daarmee met de
opheffing van de oude regeling Streekgewest OZL. Bij de vaststelling
van de Gemeenschappelijke Regeling Parkstad Limburg was nog sprake van
acht deelnemende gemeenten. Inmiddels heeft de raad van Nuth besloten
om niet toe te treden tot deze regeling. Dat heeft tot gevolg dat de
Gemeenschappelijke Regeling op een aantal technische zaken aangepast
dient te worden. De raad wordt gevraagd met deze aanpassingen in te
stemmen.
Benoeming leden Brandweer Parkstad Limburg
In de raadsvergadering van 12 november is de raad van Brunssum akkoord
gegaan met de vorming van een districtsbrandweer Parkstad Limburg,
waarin onder meer de brandweer van Brunssum zal opgaan. De
districtsbrandweer wordt bestuurd door een algemeen bestuur. Het
presidium van de gemeente Brunssum stelt aan de raad voor om namens
Brunssum in dit algemeen bestuur de burgemeester en de raadsleden
M.Th. de Bruijn en J. Starmans af te vaardigen. De voorgestelde
plaatsvervangers zijn respectievelijk de heren P. Heinen, J. Hesse en
L. Peters.
Voorbereidingsbesluit Emma
Op het voormalige mijnterrein Emma zijn woningen gebouwd op een
leeflaag. Onder die leeflaag kunnen echter nog bodemverontreinigingen
zitten. Om die reden wilde de gemeente het gebruik van de grond dieper
dan die leeflaag aan een aanlegvergunning verbinden. Om dat te
bereiken, heeft de raad op 2 juli besloten om een
voorbereidingsbesluit te nemen voor Emma Woonvlek I. Tegen dat
voorbereidingsbesluit zijn bezwaren ingediend door een aantal bewoners
van het Emmaterrein. De commissie voor de bezwaarschriften heeft deze
bezwaren gedeeltelijk gegrond verklaard. Het college stelt de raad
voor om het advies van de commissie over te nemen.
Gemeenschapshuis Brunssum-Noord
Het college stelt aan de raad voor om een renteloze lening te
verstrekken aan de Stichting gemeenschapshuis Brunssum-Noord, ten
behoeve van onderhoudswerkzaamheden.
Let op! Gedurende het eerste half uur van de vergadering, van 18.30
tot 19.00 uur, is er een inspreekuur. Burgers hebben het recht om
tijdens dit inspreekuur het woord te voeren (maximaal 5 minuten) over
een onderwerp dat op de agenda staat.
Wilt u het woord voeren over een te behandelen onderwerp van de
vergadering van 10 december, dan dient u dit uiterlijk vrijdag 6
december, 12.00 uur, kenbaar te maken aan de griffie (telefoon 527 87
34 / 527 85 91).
Papier ophalen in december
Zaterdag 7 december: Bexdellen, De Struiken, Heufke, Hokkelenberg,
Zaterdag 14 december: De Kling, De Streek, Klingbemden, Rozengaard, Op
Zaterdag 21 december: Rumpen/Rumpenerbeemden, Componistenbuurt,
Zaterdag 28 december: Amstenraderveld, Bouwberg, Egge, Oeloven, Op gen