Code verantwoord ondernemerschap
De Vereniging Koninklijk Horeca Nederland wil duidelijkheid scheppen
in de morele regels die de organisatie en haar leden er op nahouden,
om het vertrouwen in de organisatie en in de horecabranche te
versterken, om te omschrijven welke normen absoluut gerespecteerd
moeten worden, om de organisatie op een goede manier te laten
functioneren en om in de vereniging te verduidelijken wat de
verwachtingen zijn ten aanzien van het gedrag van leden en
organisatievertegenwoordigers.
Leden van Koninklijk Horeca Nederland streven daarom naar verantwoord
ondernemerschap binnen de horecabranche. Ze laten zich bij hun
dienstverlening leiden door duidelijke normen, waarden en
kwaliteitsstandaarden en zijn altijd bereid verantwoording af te
leggen over de wijze waarop ze invulling geven aan het verantwoord
ondernemerschap. De vereniging Koninklijk Horeca Nederland ondersteunt
hen daarbij.
Kwaliteit, integriteit, openheid en zorgvuldigheid zijn vier
basiswaarden van het ondernemerschap bij onze leden. Leden streven
daarom voortdurend naar kwaliteitsverbeteringen. Ze zeggen wat ze
doen, doen wat ze zeggen en zijn betrouwbare partners. Leden spelen
open kaart en streven naar zo transparant mogelijke bedrijfsprocessen.
Ze houden rekening met de rechten en belangen van bij het ondernemen
betrokken partijen en dragen zorg voor een betrouwbare vastlegging van
financiële gegevens.
Leden van Koninklijk Horeca Nederland houden zich aan wettelijke
bepalingen. Onwettige handelingen brengen de horecabranche in
diskrediet en brengen de continuïteit van de branche in gevaar. Het
overtreden van wetten werkt concurrentievervalsing in de hand. De
leden exploiteren alleen als zij in het bezit zijn van de
noodzakelijke vergunningen en houden zich aan de daarin neergelegde
voorschriften en beperkingen. Ze streven gezamenlijk naar het
tegengaan van illegaliteit binnen de horecabranche.
Leden van Koninklijk Horeca Nederland verrichten geen handelingen die de horecabranche in diskrediet kunnen brengen. Ze d oen niet bewust of roekeloos valse of misleidende uitspraken over concurrenten, hun onder neming(en) en/of hun medewerkers. Leden respecteren (elkaar) contracten en overeenkomsten. Ze stellen zich op als een verantwoorde werkgever, omdat het succes van hun ondernemingen en de reputatie van het ondernemerschap mede afhankelijk is van hun medewerkers.